پیش بینی افزایش مبادلات تجاری تهران و بانکوک به 5 میلیارد دلار

تایلند همزمان با نزدیک شدن ایران و غرب به ایستگاه آخر مباحث لغو تحریمهای اعمال شده علیه تهران، پیش بینی کرد مقدار تجارت و سرمایه گذاری با این کشور به شدت شاهد جهش باشد.

به گزارش شانا به نقل از ایرنا، سویت مائسینسی، معاون وزیر بازرگانی تایلند روز جمعه (25 دیماه) گفت: این وزارتخانه انتظار دارد با لغو تحریمها، میزان تجارت و سرمایه گذاری این کشور با ایران با جهش بالایی روبرو شود.

وی افزود: ارزش تجارت و سرمایه گذاری میان ایران و تایلند تا دو سال پس از لغو تحریمها می تواند به یک میلیارد و 200 میلیون دلار افزایش یابد.

ارزش تجارت میان ایران و تایلند پارسال تنها 356 میلیون دلار بوده که نسبت به 600 میلیون دلار پیش به دلیل کاهش قیمت نفت و رکود اقتصادی جهانی کاهش نشان می دهد.

معاون وزیر بازگانی تایلند، گفت: در چهار یا پنج سال پس از لغو تحریمها این میزان مبادلات دو کشور می تواند به سه میلیارد و یا حتی پنج میلیارد دلار برسد.

عباس عراقچی، رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام اعلام کرده است: در روزهای جمعه، شنبه و یکشنبه به آخر خط می رسیم و روز اجرایی شدن برجام اعلام می شود.
پس از اجرایی شدن برجام تحریمهای غیرعادلانه غرب علیه ایران لغو می شود و تایلند امیدوار است مناسبات اقتصادی اش با کشورمان به شدت افزایش یاید.

معاون وزیر بازرگانی تایلند نیز گفت: انتظار می رود تحریمها علیه ایران بزودی برداشته شود.

وی با تاکید بر این که با وجود تحریم، اقتصاد خودکفای ایران ظرفیت بالایی دارد، گفت: ایران در یک موقعیت راهبردی به عنوان دروازه ورود به بسیاری از کشورهای اوراسیا با جمعیت 700 میلیون نفری قرار دارد.

دولت تایلند بازارهای جدید مانند هند، اندونزی و ایران را به عنوان بخشی از اقدامهای برای صادرات محصولات تایلندی برای رشد پنج درصدی در سال جاری میلادی هدف قرار داده است.

دون پرامودوینای، وزیر امور خارجه تایلند قرار است هفته آینده با سفر به کشورمان با محمدجواد ظریف، وزیر خارجه برای توسعه مناسبات رایزنی کند.

جمهوری اسلامی ایران اکنون از بازار 200 میلیارد دلاری تایلند سهمی به میزان 99 میلیون دلار دارد که کمتر از نیم درصد است و بازرگانان کشورمان پس از لغو تحریمها چشم به بازار تایلند دارند تا محصولات خود را صادر کرده و شرکتهای ایرانی در طرحهای زیرساختی این کشور مشارکت کنند.

کد خبر 253403

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =