نقشه راه توسعه فناورانه میدان اهواز تایید شد

نقشه راه توسعه فناورانه میدان نفتی اهواز در سه سطح چاه، مخزن و تاسیسات طراحی و تدوین شده و به تایید کمیته سیاستگذاری وزارت نفت رسیده است.

محمد کرامتی، رئیس پژوهشکده مطالعات مخازن و توسعه میدان پژوهشگاه صنعت نفت با اعلام این خبر افزود: تهیه نقشه راه توسعه 10 ساله میدان اهواز با اتکا به فناوریهای شناخته شده روز جهان از مهمترین اقدامات انجام شده است که این نقشه راه به وزیر نفت نیز ارجاع شده و ایشان آن را برای استفاده دیگر مشاوران دانشگاه در حوزه ازدیاد برداشت توصیه کرده اند.

وی، افزایش تولید و افزایش ضریب بازیافت نهایی میدان، همچنین کاهش هزینه‌های عملیاتی را از اهداف طرح مطالعات توسعه یکپارچه میدان فوق عظیم اهواز عنوان کرد و افزود: مهمترین هدف این طرح، توسعه فناوریهای ازدیاد برداشت یا به عبارتی شناسایی، ارزیابی، بکارگیری و توسعه این فناوریها در میدان اهواز است.

در افزایش ضریب بازیافت میدان اهواز به روشهای مرسوم اکتفا نمی شود

کرامتی به اهمیت موضوع فناوری در این پروژه اشاره کرد و گفت: در حوزه فناوری افزایش تولید و افزایش ضریب بازیافت در این طرح صرفا به اعمال روشهای مرسوم ازدیاد برداشت اکتفا نمی‌شود؛ بلکه براساس موافقتنامه باید بحث فناوری مورد تاکید قرار گیرد.

رئیس پژوهشکده مطالعات مخازن و توسعه میدان پژوهشگاه صنعت نفت با اشاره به واگذاری مطالعات توسعه یکپارچه میدان فوق عظیم اهواز به پژوهشگاه در زمینه‌ توسعه فناوریهای ازدیاد برداشت، گام دوم در این طرح را استخراج بیش از 27 عنوان فناورانه دانست و گفت: این 27 عنوان چالشهای اصلی افزایش ضریب بازیافت و افزایش تولید از میدان است و رفع این چالشها با رویکرد استفاده از فناوریهای روز جهانی در دستور کار قرار دارد.

وی ادامه داد: استخراج 27 چالش این پروژه توسط کارشناسان مناطق نفتخیز جنوب، پژوهشگاه صنعت نفت و در مقطعی با همکاری مشاوران بین‌الملل انجام شده است و در حال حاضر، 6 موضوع از 27 مورد، بررسی شده و در حال تکمیل پیشنهادهای فنی آنها هستیم.

ارزیابی اطلاعات 500 حلقه چاه میدان اهواز

کرامتی با تاکید بر این‌که تمام پیشنهادهای فنی منطبق با نقشه راه تدوین شده است، تصریح کرد: تعدادی از پیشنهادهای فنی مربوط به مخزن بزرگ  آسماری و تعدادی دیگر مرتبط با مخزن بنگستان است.

این مقام مسئول ادامه داد: گام نخست شناسایی مشکلات و ارزیابی اطلاعات است؛ برای نمونه میدان اهواز دارای 500 حلقه چاه است و ارزیابی نهایی این اطلاعات کار بسیار وسیعی است و پس از شناسایی مشکلات، روزآمدکردن مدلهای موجود در مسیر اهداف خاص از اهمیت بالایی برخوردار است.

کرامتی به ارزیابی فناوریها در فاز شناسایی اشاره کرد و گفت: در این مرحله اگر فناوریهای مربوط به چالش مورد نظر توسعه یافته و در مرحله بلوغ تکنولوژی قرار داشته باشد، نیازی به توسعه آن فناوری نبوده و از فناوری موجود استفاده می‌کنیم.

بومی سازی فناوریها با درنظر گرفتن ویژگیهای مخزن

وی بر لزوم بومی‌سازی فناوریهای موجود بر اساس خصوصیات و ویژگیهای مخازن کشور تاکید کرد و افزود: فناوریهایی که سطوح مختلف بلوغ را طی کرده‌اند، با توجه به ویژگیهای مخزن کشور آن را بومی می‌کنیم که این فناوریها ابتدا در سطح آزمایشگاه و مدل بومی‌سازی می‌شوند و سپس تا سطح پایلوت پیش رفته و پس از آن فناوری در سطح میدان اجرایی خواهد شد.

کرامتی خاطرنشان کرد: بدون شک به همکاری مشاوران بین‌المللی در این امر نیاز خواهیم داشت و هم اکنون تعدادی از این مشاوران شناسایی و با آنها موافقتنامه همکاری امضا شده است و امیدواریم با ایجاد شبکه‌های بین‌المللی بتوانیم ارزیابی و توسعه فناوری موجود را در حوزه ازدیاد برداشت (IOR , EOR) انجام دهیم.

وی شرط موفقیت این طرح را کلان نگری، صبر و حوصله، انطباق پروژه‌های ازدیاد برداشت با نفشه راه توسعه  و تداوم حمایت وزارت نفت دانست.


کد خبر 254060

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =