بازنگری در قیمت MTBE تحویلی پتروشیمی ها به پالایشگاههای نفت

هم اکنون قیمت MTBE تحولی پتروشیمی ها به پالایشگاه های نفت کشور بسیار بالاتر از ارزش واقعی و جهانی این محصول است که این موضوع سبب ضرر این پالایشگاه ها شده است.

به گزارش شانا، هم اکنون MTBE تولید شده در مجتمع های پتروشیمی کشور همچون پتروشیمی نوید زر شیمی گرانتر از نرخ جهانی به دست پالایشگاههای نفتی می رسد، زیرا قیمت مواد اصلی تشکیل دهنده این ماده یعنی متانول و بوتان طی ماههای همزمان با کاهش جهانی قیمت نفت کاهش شدید داشته است، این درحالی است که پتروشیمی ها همچنان این ماده را به قیمت قبل به پالایشگاه ها تحویل می دهند.

قیمت هر تن متانول از 350 دلار به 180 دلار رسیده است، وانگهی اگر هزینه حمل و نقل را از هزینه اولیه کم کنیم قیمت تمام شده متانول برای پتروشیمی ها در هر تن 150 دلار تمام می شود؛ همچنین قیمت هر تن بوتان از حدود 600 دلار به کمتر از 330 دلار رسیده است، بنابراین بدون شک قیمت MTBE تحویلی به پالایشگاههای نفت کشور باید کاهش یابد.

بر اساس این گزارش، (MTBE (Methyl Tertiary Butyl Ether متیل ترشری بوتیل اتر نوعی  ترکیب شیمیایی است که از طریق واکنش شیمیایی میان متانول و ایزوبوتیلن methanol and isobutylene تهیه می شود.

MTBE در مقیاس خیلی بالا ( بیش از ۲۰۰ هزار بشکه در روز)  در ایالات متحده و در سال ۱۹۹۹ تولید می شد و تقریباً همه آن بعنوان افزودنی به بنزین مورد استفاده در موتورهای بنزینی به کار می رفت. MTBE  مایعی فرار؛ قابل اشتعال و بدون رنگ است که به سادگی در آب حل می شود.

استفاده از MTBE بعنوان ماده افزودنی در سوخت موتورهای بنزینی از ۱۹۴۹ شروع شد تا جایگزینی برای سرب باشد که به منظور بالا بردن عدد اکتان بنزین octane enhancer به آن اضافه می شد.

استفاده از MTBE در بنزینهای  آمریکا تا سال ۱۹۷۹ به میزان کمی بود ( جانشینی بود برای سرب که برای بالا بردن عدد اکتان octane enhancer (از ضربه زدن موتور”knocking” جلوگیری می کند) اغلب پالایشگاه MTBE را به دلیل خاصیت ترکیب شدن آن و با صرفه بودنش به عنوان ماده اکسیژن دهنده بر مواد دیگر ترجیح می دهند.

کد خبر 254221

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =