واحد سوم مجتمع بنزین سازی پالایشگاه نفت اصفهان به بهره برداری رسید

همزمان با ایام ا... دهه فجر و با حضور معاون رئیس جمهوری، معاون وزیرنفت و مسئولان استان اصفهان مجتمع بنزین سازی پالایشگاه نفت اصفهان پس از سپری شدن زمان کارکرد آزمایشی به صورت رسمی افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار اعزامی شانا به استان اصفهان، این مجتمع که دارای واحد های تصفیه هیدروژنی نفتا (NHT)، ایزومریزاسیون (ISO)، تبدیل کاتالیستی با احیای مداوم (اکتانایزر یا CCR) و  واحدهای جانبی است با رویکرد ارتقای الزامهای زیست محیطی و با هدف افزایش درجه آرام سوزی (عدداکتان) بنزین از عدد87 به 91 و 95، قطع وابستگی به مواد اکتان افزا به میزان 3 میلیون لیتر در روز، راه اندازی شده است.

افزایش ظرفیت بنزین تولیدی پالایشگاه از10 به 12میلیون لیتر در روز، افزایش کیفیت روزانه 8.5 میلیون لیتر بنزین معمولی طبق  استاندارد ی یورو چهار و بومی سازی کاتالیست مصرفی واحد ایزومریزاسیون برای نخستین بار در کشور از دیگر نتایج پروژه بنزین سازی بوده است.

واحد تصفیه نفتا (NHT) به منظور  تصفیه 10 میلیون لیتر در روز نفتای سبک و سنگین (خوراک واحد های ایزومریزاسیون و اکتانایزر) طراحی شده است. واحد  در اردیبهشت 1392 با تلاش کارکنان شرکت پالایش نفت اصفهان در سرویس قرار گرفت.

مبنای کار واحد CCR به عنوان یکی از به روز ترین واحد های تولید بنزین در جهان، تبدیل مولکول های پارافینی (عدد اکتان پایین) به آروماتیکی (عدد اکتان بالا) است؛ این واحد با احیاء مداوم کاتالیست های خود همواره در بالاترین راندمان کاری بوده و عدد اکتان را از 48 به 100 افزایش می دهد. این واحد که به همت متخصصان داخلی نصب و در مهر ماه 1392 به بهره برداری رسید، برای افزایش اکتان 4.750 میلیون لیتر در روز نفتا طراحی شده که به یمن تلاش کارکنان پالایشگاه در حال حاضر با 10 درصد افزایش ظرفیت، روزانه 2.250 میلیون لیتر نفتای سنگین با اکتان 99 تولید می کند.

واحد ایزومریزاسیون شرکت پالایش نفت اصفهان با هدف  ارتقای اکتان 4.290 میلیون لیتر در روز نفتای سبک واحد NHT از 67 به 88، طراحی و ساخته شده که راه اندازی آن در زمان تحریم ها و به علت عدم امکان خریداری کاتالیست، دو سال به تعویق افتاد.

در طول این دو سال و طی یک پروژه عظیم ملی با همکاری شرکت پالایش نفت اصفهان و بخش خصوصی، کاتالیست این واحد به عنوان یکی از پیشرفته ترین کاتالیست های صنعت پالایش، با حمایت این شرکت، در داخل کشور و کاملا با اتکاء به توان جوانان این مزر و بوم طراحی و ساخته شد.

به منظور پایش و ارتقای خواص، ابتدا کاتالیست ساخته شده در راکتور آزمایشگاهی طی مدت زمان 6 ماه، در شرایط عملیاتی مختلف مورد ارزیابی قرار گرفت و پس از اطمینان از عملکرد آن، سرانجام در نخستین راکتور واحد ISO بارگیری شد.

با فراهم شدن کاتالیست یکی از دو راکتور این واحد، پالایشگاه توانست واحد ایزومریزاسیون را بدون کمک کشور های خارجی در مهر ماه 1394 راه اندازی نماید. در حال حاضر و با توجه به عملکرد قابل قبول کاتالیست مورد استفاده، 4.290 میلیون لیتر در روز نفتای سبک با اکتان 82 در این واحد تولید می شود. امید است با راه اندازی راکتور دوم، اکتان خروجی این واحد به عدد طراحی رسیده و قسمت عمده بنزین تولیدی پالایشگاه مطابق استاندارد EURO 4 گردد.

شایان ذکر است هزینه پروژه بنزین سازی شرکت پالابش نفت اصفهان شامل طراحی تفضیلی، فعالیت های مهندسی، مدیریت اجرایی، تأمین کالا و اجرا  520 میلیارد تومان اعلام شده است.

بر اساس این گزارش، افزون بر معصومه ابتکار، معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و عباس کاظمی، معاون وزیر نفت در امور پالایش، استاندار، شهردار، مدیرکل سازمان محیط زیست و تنی چند از مسئولان استان اصفهان، در آیین بهره برداری از واحد سوم مجتمع بنزین سازی پالایشگاه نفت اصفهان حضور داشتند.

کد خبر 254449

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =