دستاورد 37 سال سازندگی در نفت زیر بار تحریم و جنگ

بررسی دستاوردهای انقلاب اسلامی در صنعت نفت ایران نشان می دهد که طی سالهای 1357 تاکنون این صنعت شاهد تحولات مهمی بوده و دستاوردهای آن با وجود هشت سال جنگ تحمیلی و تحریمهای اقتصادی غیر قابل انکار است.

دستاوردهای مهم صنعت نفت ایران در حالی است که وزارت نفت به دلیل گستردگی شرکتهای زیر مجموعه و پیوندهای زیادی که با صنایع خارج از نفت دارد هرگز قادر نیست تا آنچه را که به شایستگی کارکنان این صنعت در طی 37 سال گذشته توسعه داده اند را در معرض دید عموم قرار دهد، اما در این خلاصه سعی می کنیم تا به گوشه ای از تلاش بی پایان متخصصان ایرانی اشاره کنیم.

برجسته ترین موضوعی که همواره در صنعت نفت به عنوان یک افتخار بزرگ مطرح می شود، مقاومت دلیرمردان نفتی در زیر بمباران رژیم بعثی و جنگ تحمیلی است که قرار بود با از کار انداختن صنعت نفت ایران از ورود دلارهای نفتی و رسیدن سوخت به میدانهای جنگ جلوگیری کند.

اماکارکنان صنعت نفت در شدیدترین روزهای جنگ حتی یک لحظه ناامید نشدند و میدان مبارزه را خالی نکردند و با تقدیم بیش از یکهزار شهید اجازه نداند تا دشمن خللی در چرخه تولید و صادرات وارد کند. ایران توانست در سالهای 1359 تا پایان جنگ در تابستان سال 1367، 110 میلیارد دلار نفت بفروشد و به پشتیبانی از رزمندگان اسلام در جبهه های جنگ بپردازد.

پس از جنگ تحمیلی زمان بازسازی خرابیها و تولید دوباره فرا رسید. هر چند بار تحمیلی تحریمهای اقتصادی ایران در سالهای پس از جنگ نیز همواره اقتصاد ایران و صنعت نفت را رها نکرد و این موضوع سرانجام منجر به آن شد که گامهای مهمی برای استفاده از توان داخلی برداشته شود.

با تلاش کارکنان صنعت نفت و متخصصان داخلی ذخایر نفت ایران طی سالهای ١٣٥٧ تا پایان سال 1393 از ١٤٥,٩٤ میلیارد بشکه به حدود 157.8 میلیارد بشکه رسیده و ذخایر قابل استحصال گاز طبیعی نیز در طی این دوره از ١٢.٧٥ تریلیون متر مکعب، به بیش از 34 تریلیون متر مکعب افزایش نشان می دهد.

از ابتدای تولید نفت تا پیروزی انقلاب اسلامی (حدود ۷۰ سال) در مجموع ۲۸ میلیارد بشکه نفت تولید شده؛ در حالی که از پیروزی انقلاب اسلامی تا پایان سال گذشته بیش از ۴۴ میلیارد بشکه نفت در کشور تولید شده است.

مقایسه شاخصهای مهم پالایشگاهی کشور در سالهای ١٣٥٧ تا پایان 1393 نیز نشان می دهد مجموع تولید پنج فرآورده اصلی (گاز مایع، بنزین، نفت سفید، نفت گاز و نفت کوره) از ٩٩,٧٤ میلیون لیتر در روز به بیش از 283.2 میلیون لیتر افزایش یافته است.

نگاهی به تولیدات بنزین در پالایشگاههای ایران نیز نشان می دهد در دوران پس از انقلاب اسلامی (١٣٥٧ تا پایان سال 1393)، تولید بنزین از ١٤.٤٣ میلیون لیتر در روز به حدود 60 میلیون لیتر در روز افزایش یافته است.

مقایسه شاخصهای مهم بخش پتروشیمی در سالهای ١٣٥٧ تا ١٣٩4 نیز تاییدی دیگر بر دستاوردهای صنعت نفت و گاز ایران در طی سالهای پس از انقلاب اسلامی است. طی این مدت، تولید محصولات پتروشیمی از سالانه یک میلیون و ٦٠٤ هزار تن به حدود 50.1 میلیون تن در سال، افزایش نشان می دهد.

شایان یادآوری است که ظرفیت اسمی تولید محصولات پتروشیمی ایران پایان امسال به ٦٢,٦ میلیون تن خواهد رسید.

بررسی شاخصهای مهم بخش گاز و گازرسانی در سالهای ١٣٥٧ تا پایان سال 1394 نیز برگ زرین دیگری است ازهمت تلاشگران عرصه نفت و گاز کشور. آمارهای ثبت شده در این دوره حاکی از افزایش مصارف داخلی گاز طبیعی (خانگی، تجاری، صنایع عمده و نیروگاهی) از ٦,٨ میلیون متر مکعب در روز به بیش از 700 میلیون متر مکعب در روز است، تولید گاز ایران در طی دو سال آینده به یک هزار میلیون متر مکعب در روز افزایش خواهد یافت.

در بخش ساخت تجهیزات صنعت نفت نیز وضع امروز ایران با سالهای پیش از انقلاب قابل مقایسه نیست. هم اکنون ایران قادر است بیش از 70 درصد از تجهیزات مربوط به صنعت نفت را بسازد و در بخش نصب و راه اندازی نیز مگا پروژه های پارس جنوبی تاییدی بر توانمندیهای ایران پس از انقلاب است.

چنان که آمارها نیز نشان می دهد، صنعت نفت ایران، باوجود فشارهای ناشی از جنگ تحمیلی و تحریمهای بین المللی علیه اقتصاد ایران و صنعت نفت آن، همچنان به رشد خود ادامه داده و هرگز از پای نایستاده است.

کد خبر 254520

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =