بررسی توسعه تکنولوژی و صنعت نفت ایران

صنعت نفت از موثرترین و بزرگترین صنایع در جهان به ویژه ایران است، افزون بر این نفت در دنیای امروز در عرصه ای وسیع تر، بزرگترین منبع انرژی دنیای مدرن به شمار می رود.

تاثیر برجسته این صنعت در اقتصاد، سیاست و توسعه ایران از دو بعد قابل تامل است؛ یکی نقش فناوریهای مرتبط با نفت در افزایش درآمد کشور و توسعه مناطق نفت خیز و دیگری ریسک آینده بدون نفت برای کشور و بویژه برای جمعیت این مناطق است. 

مقاله «بررسی توسعه تکنولوژی و صنعت نفت ایران 1287-1357: نگاهی از دریچه جامعه شناسی تکنولوژی» با نگاهی اجتماعی، به تجربه توسعه صنعت و فناوری نفتی از پیدایش تا سال 1357 می پردازد و به این منظور در میان رهیافتهای موجود در جامعه شناسی تکنولوژی، بررسی عوامل اجتماعی اثرگذار در توسعه قابلیتهای تکنولوژیک صنعت نفت این بخش را با تحلیل شبکه کنشگران این صنعت در سه مقطع زمانی به انجام رسانده است.

در این راستا با ترسیم پیشرفتهای حاصله در کسب و توسعه قابلیتهای تکنولوژیک، نشان داده شده است که در این صنعت باوجود پیشرفت در ابعاد بهره برداری، فقدان اراده برای توسعه قابلیتهای نوآورانه، یکپارچه نبودن در شبکه کنشگران این صنعت و ناتوانی در ترجمه مناسب خواستهایی که در خود قابلیتهای متناظر با سطوح پیشرفته تر تکنولوژی را دربردارند از جمله عوامل ناکامی تحقق توسعه در دیگر حوزه های فناوری نفتی بوده اند.

 

 
کد خبر 254537

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =