صرفه اقتصادی صادرات گاز ایران به کشورهای همسایه با وجود دامپینگ قطر

صادرات گاز ایران به پاکستان و هند با وجود دامپینگ قطر در بازار منطقه کماکان صرفه اقتصادی دارد.

به گزارش خبرنگار اعزامی شانا به استان فارس، معاون وزیر نفت در آیین بهره‌برداری از پروژه‌های گازرسانی به این استان و در جمع خبرنگاران درباره اجرای طرح سواپ گاز با روسیه، گفت: کماکان با گازپروم روسیه برای سوآپ گاز به توافق نرسیده ایم.
 
حمیدرضا عراقی افزود: در جلسه های کاری درباره موضوعهای مختلف از جمله سواپ مذاکره شده، اما کماکان به مرحله توافق و امضای قرارداد نرسیده ایم.
 
وی با بیان این که برای عملیاتی و اجرایی شدن سواپ باید مذاکرات مربوط به آن نهایی شود، ادامه داد: این پتانسیل در کشورمان وجود دارد که روسیه و ترکمنستان، گاز را در شمال کشور به ما تحویل دهند و در جنوب از ما تحویل بگیرند.
 
معاون وزیر نفت در امور گاز افزود: اجرایی شدن سواپ به روند مذاکرات و حل مسائلی مانند قیمت ال ان جی و شرائط بازار بستگی دارد.
 
مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران همچنین درباره دامپینگ قطر در بازار گاز منطقه و ارائه تخفیفهای سنگین به هند و پاکستان و تاثیر آن بر طرحهای صادارت گاز ایران به این کشورها، گفت: برای اجرای طرحهای صادراتی باید شرائط بازار را بررسی کرد.
 
وی درباره صرفه اقتصادی صادرات گاز ایران به پاکستان پس از دامپینگ قیمتی قطر در این کشور، گفت: ایران بیشتر گاز خود را از میدانهای مشترک تولید می کند بنابراین صادرات آن به صرفه است، بنابراین هرگونه صادرات صرفه اقتصادی دارد.
 
مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با بیان اینکه شرائط بازار گاز بسیار پیچیده شده است، اضافه کرد: تحولات بازار جهانی گاز و تغییر و تحولات آن باید ارزیابی شود.
 
وی ادامه داد: کاهش قیمت گاز امکان دارد بر تولید گاز در طرحهایی مانند شیلهای گازی آمریکا تاثیر منفی گذاشته و سود آنها را کاهش دهد.
 
عراقی درباره وضع ساخت پالایشگاه گازی بیدبلند 2 نیز گفت: عملیات ساخت این پالایشگاه به خوبی پیش می رود و در حال دریافت وام از صندوق توسعه ملی است.
کد خبر 254653

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =