۱۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۴
  • کد خبر: 254673

شواهد نشان می دهد روند نزولی قیمت نفت سبب اقتصادی نشدن تولید در بخش زیادی از میادین غیرمتعارف، کاهش سرمایه گذاری در این بخش و درنهایت کاهش اکتشاف و زیان دهی شرکت های بزرگ نفتی شده است.

به گزارش گروه تلکس شانا به نقل از روزنامه شرق، در ابتدای هفته احتمال برگزاری نشست فوق العاده بین تولیدکنندگان اوپک و غیراوپک و کاهش ارزش دلار، سبب تقویت قیمت نفت شد. در پایان هفته با بروز بدبینی بازار نسبت به احتمال این توافق بین تولیدکنندگان، افزایش قیمت نفت متوقف شد.
قیمت های نفت
قیمت نفت «برنت دریای شمال» (Brent) در ساعات آغازین روز جمعه پنجم فوریه به ٣٤ دلار و ٤٦ سنت رسید که نسبت به پایان هفته قبل، ٥٧ سنت رشد داشته است. همچنین «نفت وست تگزاس اینترمدیت» (WTI) در همین روز ٣١ دلار و ٧٢ سنت معامله شد که این رقم نیز نسبت به هفته قبل در همین روز حدود دو دلار و ٥٠ سنت کاهش یافته است.
موسسه تحقیقاتی بیزینس مانیتور (BMI Research) در گزارشی اعلام کرد به دلیل وجود مازاد عرضه و اشباع در بازار نفت، برآورد خود از قیمت نفت برنت در سال ٢٠١٦ را از ٤٢ دلار و ٥٠ سنت به ٤٠ دلار و برآورد از قیمت وست گزاس ینترمدیت را به ٣٩ دلار و ٥٠ سنت کاهش می دهد. کاهش ارزش پول چین، نگرانی ها درباره رشد اقتصادی جهان و به تبع آن تقاضای نفت و اشباع بازار از نفت و فراورده های نفتی از دلایل این تعدیل منفی اعلام شده اند.
قیمت سبد نفتی اوپک
بنا به گزارش دبیرخانه اوپک، قیمت سبد نفتی این سازمان (OPEC Reference Basket Price) در پایان روز پنجشنبه چهارم فوریه به ٢٩ دلار و ٩٠ سنت رسید که نسبت به هفته قبل، حدود یک دلار و ٦٠ سنت افزایش نشان می دهد. به نظر می رسد دلیل این افزایش قیمت، هماهنگی تولیدکنندگان اوپکی و غیراوپکی برای ایجاد ثبات در بازار باشد. در این راستا وزیر نفت ونزوئلابا سفر به پنج کشور تولیدکننده (روسیه، عربستان، ایران، قطر و عراق) قصد هماهنگی برای اتخاذ سیاست واحد درباره قیمت نفت را دارد.
وی در مصاحبه ای در سوم فوریه اعلام کرد شش عضو اوپک با برگزاری نشست فوق العاده بین تولیدکنندگان اوپک و غیراوپک با هدف ایجاد ثبات در قیمت نفت موافقت کرده اند.
احتمال ادغام شرکت های بزرگ نفتی
شواهد نشان می دهد روند نزولی قیمت نفت سبب اقتصادی نشدن تولید در بخش زیادی از میادین غیرمتعارف، کاهش سرمایه گذاری در این بخش و درنهایت کاهش اکتشاف و زیان دهی شرکت های بزرگ نفتی شده است. به عنوان مثال شرکت نفتی بریتیش پترولیوم (BP) هفته گذشته اعلام کرد به دلیل میزان زیان بالای سال گذشته، درصدد است هزاران کارمند خود را اخراج کند. بنا بر گزارش خبرگزاری رویترز، این شرکت روز دوم فوریه اعلام کرد در سال ٢٠١٥ بیشترین ضرر خود در ٢٠ سال گذشته را متحمل شده است. شرکت نفتی «هس کورپریشن» از کاهش درآمد سه میلیارد دلار در سال گذشته و شرکت «مورفی» از زیان دو میلیارد و ٢٧٠ میلیون دلاری در این مدت خبر داده است.
کارشناسان بر این باورند در شرایط کنونی احتمال ادغام شرکت های نفتی وجود دارد. بنا بر گزارش خبرگزاری بلومبرگ، «موسسه مشاوره ارنست اند یانگ» اعلام کرد به احتمال قوی در سال جاری میلادی و با ادامه داربودن کاهش قیمت نفت، ادغام شرکت های نفتی افزایش می یابد زیرا فشار مالی ناشی از افت قیمت نفت، شرکت های کوچک تر نفتی را وادار می کند پیشنهاد خریداران را بپذیرند.
تطابق اقتصاد ایران با قیمت پایین نفت
به گزارش خبرگزاری بلومبرگ، شرکت «مودی» که یک شرکت اعتبارسنجی مطرح در آمریکاست، در گزارش اخیر خود اعلام کرده است تشدید تحریم ها در سال های اخیر سبب شده اقتصاد ایران نسبت به سایر کشورهای تولیدکننده منطقه، بتواند آسان تر خود را با قیمت های پایین نفت وفق دهد. این گزارش می افزاید لغو تحریم ها سبب خواهد شد بخش تجاری و بانکی رشد قابل توجهی یابد و اقتصاد ایران در سال جاری میلادی به رشد پنج درصد دست یابد.
قیمت گاز طبیعی
به گزارش اداره اطلاعات انرژی دولت آمریکا (EIA)، قیمت اسپات هنری هاب (Henry Hub) به عنوان شاخصی برای قیمت فروش لحظه ای گاز طبیعی در آمریکا بدون تغییر نسبت به هفته قبل در سطح دو دلار و ٢٨ سنت به ازای هر میلیون بی تی یو یا واحد گرمایی انگلیسی (MMBtu) باقی مانده است.
همکاری گازی ایران و روسیه
در هفته گذشته شرکت گازپروم (شرکت دولتی گاز روسیه) در گزارشی اعلام کرد توافقی بین این شرکت و مقامات گازی ایران در نشست اخیر طرفین برای تامین تقاضای روبه رشد گاز در ایران (به خصوص در مناطق شمالی ایران) صورت گرفته است. بنا بر گزارش فارس، در جریان لغو تحریم ها این شرکت قصد دارد در امور مربوط به خطوط انتقال گاز و خطوط لوله گاز طبیعی مایع (LNG) سرمایه گذاری بیشتری انجام دهد.
سعیده شفیعی

کد خبر 254673

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =