بررسی افزایش کارایی فلرهای مشعلهای پالایشگاه شهید هاشمی نژاد

میزان گازهای فلر در دنیا سالانه بیش از 150 میلیارد متر مکعب است که همین موضوع اهمیت بالای مطالعه و بهینه سازی گاز مشعل را مشخص می کند.

تاکنون طرحهای گوناگونی در راستای بهبود عملکرد گازهای مشعل ارائه شده است که از آن جمله می‏ توان به تزریق بخار یا هوا به منطقه احتراق اشاره کرد که سبب افزایش راندمان احتراق و کاهش میزان دوده می ‏شود. همچنین اثرات محیطی بویژه سرعت وزش باد اثر قابل توجهی بر تغییر راندمان گازهای مشعل، انتشار آلاینده ها و تنشهای ایجاد شده بر جدار مشعل دارد. 

در پروژه «بررسی افزایش کارایی مشعلهای پالایشگاه شهید هاشمی نژاد» با استفاده از شبیه ‏سازی رایانه ای احتراق گازهای خروجی از مشعل، توزیع میدان دما بر روی جدار فلر محاسبه و با استفاده از آن محل و مقدار بیشینه تنش و کرنشهای حرارتی دیوار فلر نیز معین شد. 

نتایج مطالعه نشان می دهد با افزایش سرعت باد، شعله حاصل از احتراق گازها به سمت جدار مشعل متمایل شده و سبب گرم شدن این قسمت می شود. تغییرات دمای مداوم در این ناحیه موجب گسیختگی این قسمت شده است. نتایج شبیه سازی با دقت خوبی محل این گسیختگی را نشان داده است.

در این پژوهش تأثیر عوامل مختلف به منظور کاهش آلاینده های مونواکسید کربن، دوده و ناکس مورد بررسی قرار گرفت. استفاده از نیروی شناوری سبب کاهش نشر آلاینده دوده می شود. تأثیر نصب محافظ باد نیز به عنوان یک راهکار عملی به منظور کاهش دمای جدار فلر مورد بررسی قرار گرفته است. همچنین سطح مقطعهای مختلفی برای خروج گازهای مشعل به منظور کاهش دمای جدار فلر در نظر گرفته شد و تأثیر هر کدام بررسی شده است.

کد خبر 254701

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =