حفظ محیط زیست و مصرف بهینه انرژی در صنعت و معدن ضروری است

مدیرکل دفتر امور بهداشت، ایمنی، محیط زیست و انرژی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: به منظور کاهش حادثه و داشتن سلامت، حفظ محیط زیست و مصرف بهینه انرژی در بخش صنعت و معدن ضروری است.

به گزارش شانا به نقل از روابط عمومی صنعت، معدن و تجارت هرمزگان، رسول یار احمدی، مدیرکل اچ اس یی وزارت صنعت، معدن و تجارت، امروز (شنبه، 17 بهمن ماه) در چهارمین نشست تخصصی و آموزشی رئیسان و معاونان سازمانهای صنعت، معدن و تجارت استانهای منطقه‌ای جنوب کشور گفت: باید همه سازمانهای تابعه و وابسته، خط مشی و نقشه راه HSE وزارت را سرلوحه خود قرار دهند.

وی افزود: یکی از مهمترین مبانی و الزامهای HSE، آموزش و مهارت آموزی است که شروع آن با سیاست گذاری و پایان آن با کنترلهای مهندسی و مدیریتی همراه است.

یاراحمدی ضمن تاکید بر ضرورت همگرایی، هم افزایی و یکپارچگی در امور HSE بخش صنعت و معدن استانها، به اهمیت ایجاد بستر لازم برای آموزش و اشاعه فرهنگ منطبق با ساختار جامع این طرح اشاره کرد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان نیز گفت: هرمزگان به عنوان پیشانی اقتصادی کشور با توجه به تغییراتی که در ساختارهای اخیر در اشتغال، برنامه‌ریزی و سرمایه گذاری ایجاد کرد توانست به استانی صنعتی تبدیل شود.

خلیل قاسمی افزود: ظرفیت سازی برای تولید 10 میلیون تن فولاد، یکی از برنامه های این استان است که در عملیات اجرایی قرار دارد و امیدواریم که در سال آینده این موضوع تحقق یابد.

وی با اشاره به مناطق ویژه اقتصادی در بندرعباس عنوان کرد: این نطقه از مناطق مهم اقتصادی کشتی سازی کشور، منطقه و خاورمیانه به شمار می‌آید و منطقه ویژه صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس با داشتن اسکله اختصاصی حمل مواد معدنی فله، 12 میلیون تنی از ویژگیهای بارز استان است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان از دیگر ظرفیتهای استان را داشتن لقب قطب آلومینیوم کشور دانست و افزود: از ابتدای سال تاکنون این استان با تولید صنایع معدنی 9 درصد رشد از لحاظ تناژ و 10 درصد رشد از لحاظ ارزش دلاری نسبت به سال گذشته داشته است.

قاسمی ادامه داد: هرمزگان به دلیل همجواری با خلیج فارس و دریای عمان توانست در 6 ماه نخست امسال نیز با جذب سرمایه گذار در این منطقه مقام نخست را کسب کند.

مدیرعامل مجتمع کشتی سازی و فراساحل ایران (ایزوایکو) نیز مجتمع کشتی سازی را بزرگترین زیرساخت دریایی کشور اعلام کرد و گفت: 75 تا 80 درصد صنعت دریایی ایران در این مجتمع با حدود شش شرکت هم افزا در حال فعالیت است.

رضاییان اصل، همچنین با اشاره به 14 تفاهمنامه‌ای که با حضور رئیس جمهوری و نخست وزیر ایتالیا و وزیران و معاونانشان امضا شد، تصریح کرد: ایزوایکو یکی از بزرگترین شرکتهای سکوساز کشور و یکی از مهمترین شرکتهای پیمانکاری نفت بشمار می‌آید که یکی از 14 تفاهمنامه امضا شده مربوط به این شرکت است.

مدیرعامل منطقه ویژه صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس نیز گفت: توسعه صنعتی موجب افزایش روزانه میزان آلایندگیهای صنعتی، محیطی، را فراهم آورده است.

مسعود هندیان افزود: با تغیر رفتار و آموزش نسل امروز باید نگاهی را تولید کرد که اولویت آن حفاظت افراد جامعه از محیط زیست پیرامونی باشد.

وی عنوان کرد: همچنین با محور قرار دادن پاکسازی صنایع از آلایندگیها، یک حرکت زیستی در جهت بهینه سازی مصرف انرژی، بازیافت مجدد، مصرف بهینه مواد، کاهش تولید پسماند، بهبود سیستمهای تعمیر و نگهداری، بکارگیری مواد مصرفی سازگار با محیط زیست، رعایت استانداردهای زیست محیطی، استفاده از فناوریهای پاک، پیشگیری از آلودگیهای محیطی را گسترش داد.

مدیرعامل منطقه ویژه صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس تصریح کرد: این منطقه برای ایجاد تغییری گسترده در حوزه زیست محیطی اقدام به توسعه فضای سبز تا سطح 200 هکتار کرده که براساس استاندارد جهانی برای هر نفر هفت تا 14 مترمربع به عنوان شاخص تعیین شده و برای 14 هزار نفر شاغل در منطقه با فضای سبز موجود 142 مترمربع اختصاص دارد.

شایان یادآوری است که امروز، چهارمین نشست تخصصی و آموزشی رئیسان و معاونان سازمانهای صنعت، معدن و تجارت استانهای منطقه‌ای جنوب کشور شامل یزد، کهکیلویه و بویراحمد، فارس، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، اصفهان و هرمزگان با هدف هم اندیشی، آموزش و ارتقای سطح آگاهی در خصوص اهمیت جایگاه و ضرورت توجه به مسائل مربوط به حوزه های بهداشت، ایمنی، محیط زیست و انرژی در فعالیتهای صنعتی و معدنی از مرحله طراحی تا اجرا به میزبانی بندرعباس برگزار شد.

کد خبر 254714

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =