۱۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۲
  • کد خبر: 254753

با گذشت کمتر از دو هفته از سفر وزیر نفت به اروپا، وی از هدف‌گذاری صادرات 300 هزار بشکه‌ای نفت ایران به این قاره خبر داد.

به گزارش گروه تلکس شانا به نقل از روزنامه دنیای اقتصاد، درواقع در اولین گام افزایش صادرات نفت ایران بعد از اجرایی شدن برجام، قرارداد فروش نفت به شرکت فرانسوی توتال نهایی شده و در آخرین روزهای ماه جاری اجرایی خواهد شد؛ شرکت انی و پالایشگاه ساراس نیز دو مشتری ایتالیایی نفت ایران هستند که به زودی قرارداد فروش نفت به آنها نیز نهایی خواهد شد. بر این اساس و با احتساب صادرات روزانه 100 هزار بشکه‎ای صادرات کنونی به تنها مشتری اروپایی ایران، ترکیه، صادرات نفت ایران به اروپا به زودی به 400 هزار بشکه خواهد رسید. علاوه بر این وزیر نفت از مذاکره بدهکاران اروپایی ایران خبر داد و اعلام کرد که شرکت‌های اروپایی منتظر باز شدن حساب‌ها برای پرداخت بدهی‌های خود هستند.


تحقق اولین گام افزایش صادرات
بیژن زنگنه، وزیر نفت که پیش از لغو تحریم‌ها وعده افزایش 500 هزار بشکه‌ای صادرات نفت در اولین گام بعد از اجرایی شدن برجام را داده بود، حال بر اساس اخبار منتشر شده جسته گریخته به نظر می‌رسد وعده وزیر در یک قدمی تحقق یافتن است.در واقع طی یک ماهی که از اجرایی شدن برجام می‌گذرد، خبرهایی از توافق برای افزایش صادرات نفت به کشورهای آسیایی و اروپایی منتشر شده است. به‌طوری‌که رویترز چندی پیش از توافق سه شرکت اروپایی با ایران برای خرید نفت خبر داد و اعلام کرد که بر اساس آمار بارگیری کشتی‌ها، صادرات نفت ایران در ماه ژانویه 20 درصد افزایش یافته و به 5/ 1 میلیون بشکه در روز رسیده است. حال با گذشت چندی از انتشار این خبر، وزیر نفت شرکت‌های انی ایتالیا و توتال فرانسه و همچنین پالایشگاه ایتالیایی ساراس را سه مشتری جدید ایران اعلام کرده که دستاورد سفر اروپایی هیات‌ دولت بوده است.
یکی از محورهای مذاکرات در سفر اخیر رئیس‌جمهور و هیات‌ همراه به اروپا، به از سرگیری صادرات نفت به قاره سبز بعد از گذشت چهار سال تحریم مربوط می‌شد، چراکه از سال 2011 با تشدید تحریم‌های اتحادیه اروپا و دولت آمریکا علیه ایران کشورهای اروپایی به غیر از ترکیه واردات نفت از ایران را قطع کردند، به‌طوری‌که میزان صادرات نفت ایران به قاره اروپا از نزدیک به 800 هزار بشکه در روز، در سال 2015 به متوسط روزانه حدود 100 هزار بشکه رسید و مشتریان سابق ایران در این مدت نفت روسیه، عربستان و عراق را جایگزین نفت ایران کردند. حال وزیر نفت از امضای قراردادهایی برای صادرات نفت به اروپا خبر داده است.
زنگنه روزگذشته با اشاره به اینکه قرارداد فروش ١٦٠ هزار بشکه نفت خام ایران به شرکت فرانسوی توتال ١٦ فوریه (سه شنبه، ٢٧ بهمن ماه) اجرایی می‌شود، اظهار کرد: بر‌اساس قرارداد امضا شده میان شرکت ملی نفت ایران و توتال، این شرکت فرانسوی روزانه ١٦٠ هزار بشکه نفت خام ایران را خریداری می‌کند. همچنین به گفته وی، در سفر به ایتالیا هرچند با شرکت ایتالیایی انی قراردادی امضا نشد، اما مقامات این شرکت خواهان خرید 100 هزار بشکه‌ای نفت از ایران هستند و برای امضای این قرارداد به‌زودی به تهران خواهند آمد. وزیر نفت همچنین از مشتری سابق دیگر ایران در این کشور نام برد که خواهان از سر‌گیری خرید نفت از کشورمان شده است. به گفته زنگنه پالایشگر ایتالیایی ساراس خواستار خرید روزانه ٦٠ تا ٧٠ هزار بشکه نفت خام از ایران است.زنگنه با اشاره به اینکه انی و ساراس هر دو پیش از تحریم‌ها، از مشتریان اروپایی نفت خام ایران بودند، یادآور شد: تنها مقصد اروپایی نفت خام ایران در دوران تحریم، ترکیه بود که روزانه ١٠٠ هزار بشکه نفت از ایران می‌خرید که با قراردادهای کنونی به این میزان بیش از ٣٠٠هزار بشکه در روز اضافه خواهد شد و به 400 هزار بشکه خواهد رسید.

انی و توتال در راه بازگشت به ایران
پیش از تحریم‌ها علاوه بر فروش نفت ایران به اروپا، شرکت‎های اروپایی در صنعت نفت کشورمان حضوری فعال داشتند اما از سال 2011 با اعمال تحریم‌های اتحادیه اروپا مجبور به ترک خاک ایران شدند. حال با اجرایی شدن برجام شرکت‌های بین‌المللی نفتی در تدارک بازگشت به صنعت نفت ایران هستند. آن‌طور که وزیر نفت روز گذشته اظهار کرده، شرکت توتال که پیش از این در طرح توسعه پروژه‌هایی از جمله سیری A و E و همچنین فازهای 2 و 3 پارس جنو‌بی حضور داشته است، در مذاکراتی که حین سفر وزیر نفت به فرانسه داشته برای بازگشت به ایران توافقاتی انجام داده است. به گفته زنگنه این شرکت فرانسوی برای حضور در میدان نفتی آزادگان جنوبی و ایران ال‌ان‌جی اظهار علاقه کرده است. وزیر نفت با اعلام این خبر افزود: قرار است ایران اطلاعات لازم را برای مطالعه در اختیار این شرکت فرانسوی قرار دهد، تا آنان پیشنهادهای خود را ارائه دهند به آن معنا که ما در این‌باره توافق نکرده‌ایم که کار به آنها واگذار شود، بلکه توافق برای انجام مطالعه از سوی توتال انجام شده است.
در ایتالیا نیز مذاکراتی درخصوص سرمایه‌گذاری در ایران با این مشتری اروپایی نفت کشورمان انجام شده است، وزیر درخصوص همکاری با شرکت انی گفت: این شرکت برای مشارکت در توسعه یکی از میدان‌های ایران ابراز علاقه کرده است که در این‌باره نیز مانند توتال، تفاهم خواهیم کرد.آن‌طور که وزیر نفت خبر داده، بخش دیگری از مذاکرات با شرکت‌های اروپایی به دریافت بدهی‌ها مربوط بوده است. به گفته زنگنه، هم اکنون فرآیند بازکردن حساب برای پرداخت مطالبات ایران در حال انجام است و بدهکاران اروپایی مشکلی برای پرداخت بدهی خود ندارند و تنها منتظر باز شدن حساب‌ها هستند که فرآیند آن چند روزی طول می‌کشد. وی درباره پرداخت بدهی یونان نیز با اشاره به اینکه این کشور به دلیل ورشکستگی برای بازپرداخت بدهی، اندکی مشکل دارد، تصریح کرد: این کشور قرار است بر اساس یک برنامه زمان‌بندی بدهی خود را پرداخت کند که هنوز تفاهم با آنها نهایی نشده است. زنگنه با بیان اینکه شرکت هلنیک پترولیوم یونان بحثی درباره بازپرداخت بدهی ندارد، به سفر آلکسیس سیپراس، نخست‌وزیر یونان به تهران در هفته جاری اشاره کرد و افزود: همزمان با این سفر بحث‌هایی در این زمینه انجام خواهد شد، ضمن اینکه بازپرداخت این پول با بهره حقوقی اندکی به ایران پرداخت می‌شود.

کد خبر 254753

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =