لجنهای نفتی ساماندهی می شود

با اجرایی شدن معامله سلج (Sludge) و مواد زائد تولیدی شرکت ملی نفت ایران، تکلیف لجنهای نفتی به عنوان جزء جدایی ناپذیر از عملیات تولید نفت و گاز، تعیین و گامی بزرگ در مسیر کاهش آلودگیهای محیط زیست مناطق عملیاتی و تسهیل فرایندهای عملیاتی شرکتهای تولیدی برداشته می شود.

داریوش لالی، رئیس کارگروه نظارت بر معامله سلج و مواد زائد تولیدی شرکت ملی نفت ایران در گفتگو با خبرنگار شانا، به تشریح جزئیات طرح امکانپذیر شدن معامله سلج در سطح این شرکت پرداخت و گفت: این طرح، اقدام بزرگی است که چندسال روی آن کار شده و فعالیتهای مشترک زیادی با همکاری مدیریتهای ستادی و شرکتهای عملیاتی شرکت ملی نفت ایران برای به ثمر رسیدن آن انجام شده است.

وی با بیان این که سلج یا همان لجنهای نفتی در زنجیره تولید و توزیع نفت و گاز به وجود می آید، ادامه داد: از گذشته تاکنون، بسیاری از این سلجها به حوضچه هایی در مجاورت چاهها، واحدهای بهره برداری، پایانه های ذخیره سازی انتقال و یا در کف مخازن ذخیره سازی ته نشین می شده و آلودگی خاک، آب و هوا و کاهش ظرفیت مطلوب ذخیره سازی را به دنبال داشته است.

لالی با اشاره به این که سلج شامل لجنهای نفتی و ضایعات جانبی است که با تجهیزات فعلی مورد استفاده در واحد های بهره برداری قابل فرآورش نیست و تحت شرایط و الزامهای عملیاتی موجود نمی توانیم کاری برای آنها انجام دهیم، تصریح کرد: بنابراین طرحی مبنی بر امکانپذیر شدن معامله سلج، تدوین شد که اواخر سال گذشته در هیئت مدیره شرکت ملی نفت ایران به تصویب رسید و از سوی وزیر نفت ابلاغ شد.

وی دامنه کاربرد این مصوبه را در زنجیره حفاری، اکتشاف، تولید و توزیع در سطح شرکت ملی نفت ایران دانست و افزود: از آنجا که تا پیش از این مصوبه، چارچوب فنی، حقوقی و مالی مشخصی در این رابطه وجود نداشت، امکان تصمیم گیری برای تعیین تکلیف سلجها با استفاده از روشهای فعلی نبود.

لالی، رویکرد اساسی در طرح معامله سلج و مواد زائد تولیدی شرکت ملی نفت ایران را بهبود و حفظ محیط زیست مناطق عملیاتی و کاهش هزینه های تولید عنوان کرد و گفت: گام نخست در این زمینه، اخذ مصوبه هیئت مدیره بود که عملی شد و اجرایی شدن مفاد این مصوبه باید در گام دوم این مسیر پیگیری شود.

به گفته وی، به منظور وحدت رویه در اجرای معامله، تدوین دستورعمل معامله سلج و مواد زائد تولیدی با ضمائم مربوطه مشتمل بر سه بخش تیپ قرارداد، الزامهای HSE و الزامهای فنی و عملیاتی در دست اقدام قرار دارد.

بومی سازی برخی فناوریهای مرتبط با سلج در شرکت ملی نفت ایران

لالی با بیان این که امروزه در برخی کشورها از فناوریهای خاص برای بازیافت و جداسازی سلج از نفت استفاده می شود و به منظور ارزیابی امکان استفاده از این خدمات، مذاکراتی با شرکتهای بین المللی مرتبط انجام گرفته است، افزود: در برخی شرکتهای تابعه، فناوریهای مورد استفاده برای کاهش حجم سلج و پاکسازی خاکهای آلوده به نفت بومی سازی شده است.

 رئیس کارگروه نظارت بر معامله سلج و مواد زائد تولیدی شرکت ملی نفت ایران از امکان اجرای آزمایشی معامله سلج در سطح شرکتهای تابعه شرکت ملی نفت ایران خبر داد و گفت: برای آگاهی از چالشهای موجود در این مسیر و با توجه به نیاز ما به اقدامهای تجربی، شرکتها را مختار کرده ایم مزایده را به صورت آزمایشی انجام دهند.  

وی همچنین با اشاره به برآورد قیمت سلج در چارچوبی کلی گفت: قیمت واقعی در فاز اجرا و بر اساس شاخصهای کیفی و کمی و فرمول ویژه مشخص می شود و طبق مصوبه، درآمدهای حاصل از معامله سلج پس از کسر هزینه های مربوطه، به حساب شرکت ملی نفت ایران واریز خواهد شد.

به گزارش شانا، از آغاز فعالیتهای تولید نفت و گاز در شرکت ملی نفت ایران تاکنون، انباشت سلج و مواد زائد در زنجیره تولید، انتقال و ذخیره سازی افزون بر بروز مشکلات زیست محیطی، پیچیدگی شرایط عملیاتی، تاخیر در فرآیندهای تعمیراتی و تحمیل هزینه های غیرضروری را نیز به دنبال داشته است.

از این رو مدیریت نظارت بر تولید نفت و گاز با توجه به این ملاحظات، ضمن پیگیری کارشناسانه موضوع، موفق به تدوین و ارائه پیش نویس مصوبه معامله سلج و مواد زائد به هیئت مدیره شرکت ملی نفت ایران شد. پیشنهاد مربوطه نیز مورد تایید هیئت مدیره شرکت ملی نفت ایران قرار گرفت و 13 بهمن ماه پارسال از سوی وزیر نفت ابلاغ شد.

متعاقب آن با توجه به مفاد ماده هفت مصوبه مبنی بر واگذاری وظیفه نظارت بر حسن اجرای کار به مدیریت نظارت بر تولید نفت و گاز شرکت ملی نفت ایران، کارگروه های معامله سلج و مواد زائد در شرکت ملی نفت ایران و شرکتهای عملیاتی تشکیل شد. در ادامه با پیگیریهای به عمل آمده، تهیه دستورعمل اجرایی مصوبه و ضمائم مربوطه در دستور کار قرارگرفت که هم اکنون در مرحله تدوین قرار دارد.

کد خبر 254769

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =