رشد 21 درصدی شاخص کل هم‌وزن بورس تهران

با آغاز روند مثبت شاخص بورس اوراق بهادار تهران که پس از توافقات ایران با کشورهای عضو گروه 1+5 شکل گرفت، شاخص کل بورس تهران در 30 روز منتهی به چهاردهم بهمن ماه امسال، 19.5 درصد رشد کرد.

به گزارش شانا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه، در این مدت شاخص کل هم وزن 21 درصد، شاخص قیمت (ارزش وزنی) 18.5 و شاخص قیمت هم وزن 20.5 درصد افزایش پیدا کرد.

بر اساس گزارش هفتگی بررسی بازارها که به بررسی عملکرد بورس تهران، فرابورس ایران، 17 بورس معتبر خارجی، قیمت جهانی فلزات اساسی و نفت پرداخته است، از ابتدای سال تا پایان چهاردهم بهمن ماه امسال، شاخص کل بورس (ارزش وزنی) تعدیل شده بر حسب دلار مبادله ای 9.3 درصد، تعدیل شده بر حسب یورو مبادله ای 6.2 درصد، شاخص کل فرابورس 18.5 درصد و قیمت سکه بهار آزادی 2.8 درصد رشد داشته است. در این مدت دلار مبادله ای 7.8 درصد و یورو مبادله ای رشدی معادل 11 درصد را سپری کرده است.

براساس گزارش یادشده که توسط مدیریت تحقیق و توسعه بورس تهران منتشر شده است، در میان 37 صنعت حاضر در بورس اوراق بهادار تهران در 7 روز گذشته، 14 صنعت با کاهش شاخص مواجه بوده و شاخص سایر صنایع با رشد به کار خود پایان داده اند. در این میان صنعت «استخراج نفت گاز و خدمات جنبی جز اکتشاف» با بازدهی 15.9 درصد مثبت در صدر صنایع بورسی قرار گرفته است.

همچنین در مدت مشابه صنعت «استخراج سایر معادن» با افت 9.1 درصدی بیشترین افت را تجربه کرده است. در میان شرکتها در هفته گذشته، صنایع شیمیایی فارس با 106درصد افزایش و پارس خزر با 12درصد منفی به ترتیب بیشترین و کمترین بازدهی را داشته اند.

بر اساس گزارش یادشده در هفته‌ گذشته، قیمت واحدهای سرمایه‌گذاری صندوقهای قابل معامله‌ در بورس تهران همگی افزایش یافته و در این میان صندوق تجارت شاخص کاردان با 7.8 درصد بیشترین رشد را از آن خود کرده است. در میان این نهادهای مالی از نظر تغییرات ارزش خالص دارایی (NAV) صندوق پاداش سهامداری توسعه با رشد 5.2 درصدی در مدت زمان یادشده، بیشترین افزایش ارزش خالص دارایی (NAV) را داشته است.

در میان شاخص بورسهای معتبر جهانی نیز در هفته گذشته، شاخص بورس دبی (DFM INDEX) با رشد 8.1 درصدی، بیشترین بازدهی و شاخص بورس اسپانیا (IBEX 35) با افت 9.4 درصدی، کمترین بازدهی را به خود اختصاص داده اند.

در بازارهای جهانی نیز از ابتدای سال تا چهاردهم بهمن ماه امسال، فلزات اساسی به جز سرب که افزایشی 3.3 درصدی را شاهد بوده، همگی روندی نزولی را پشت سرگذاشته‌اند و در این میان نیکل با منفی 38.8 درصد، بیشترین افت را پشت سر گذاشته است.

قیمت نفت نیز از ابتدای سال روندی نزولی را سپری کرده است، به طوری که قیمت نفت وست تگزاس 27.7، نفت برنت 37.3 و نفت اوپک 41.8 درصد افت کرد. لازم به ذکر است که قیمت نفت اپک در هفته گذشته 8.4 درصد رشد را تجربه کرده است.

کد خبر 254775

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =