آمادگی ایران برای همکاری با قزاقستان در صنعت پتروشیمی

جمهوری اسلامی ایران آماده همکاری با قزاقستان در بخشهای مختلف صنعت پتروشیمی است.

به گزارش شانا، محمدرضا نعمت زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت امروز (یکشنبه 18 بهمن ماه) در همایش تجاری و سرمایه گذاری میان جمهوری اسلامی ایران و جمهوری قزاقستان اظهار کرد: ایران و قزاقستان در سالهای گذشته چند تفاهمنامه در زمینه های مختلف از جمله ساخت خط لوله انتقال نفت این کشور به دریای عمان امضا کرده بودند و تفاهمهای بسیار خوبی نیز درباره توسعه همکاریها در صنعت پتروشیمی انجام شده بود که به دلیل برخی مشکلات از جمله تحریم اجرائی نشد.

وی افزود: هیئت بزرگ قزاقستانی حاضر در ایران بزرگترین هیئتی است که از میان کشورهای آسیای میانه در تهران حاضر شده است و این موضوع از وجود ظرفیتهای فراوان برای توسعه روابط دو کشور نشان دارد.

به گزارش شرکت ملی صنایع پتروشیمی، نعمت زاده ادامه داد: آماده گسترش روابط و افزایش همکاری و تعامل در  همه بخشها با قزاقستان هستیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان این که ایران همیشه با قزاقستان روابط تجاری خوبی داشته است، گفت: موقعیت راهبردی کشورمان از نظر جغرافیائی این امکان را به قزاقستان می دهد تا از طریق دریای خزر در شمال و نیز خلیج فارس و دریای عمان در جنوب به بازارهای بین المللی دسترسی آسانتری داشته باشد.

30 درصد یارانه برای سرمایه گذاران ایرانی در قزاقستان

همچنین در این همایش ایسیکشف، وزیر سرمایه گذاری و توسعه قزاقستان اظهار کرد: قزاقستان کشور دوست و همسایه ایران است و از دیرباز مناسبات اقتصادی گسترده ای با ایران داشته است.

ایسیکشف ادامه داد: هم اکنون 900 شرکت ایرانی در قزاقستان بیشتر در زمینه های صنایع شیمیایی فعالیت می کنند و ما نیز از گسترش سرمایه گذاریهای مشترک استقبال می کنیم؛ کشور قزاقستان در تلاش است تا به سازمان تجارت جهانی بپیوندد و این کشور با روسیه و کشورهای آسیای میانه نیز تعامل خوبی دارد.

وزیر سرمایه گذاری و توسعه قزاقستان با اشاره به این که سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی ایرانی بسیار قابل اعتماد هستند، افزود: کشور ما انگیزه های زیادی را برای فعالیت با ایران دارد و ما هر گونه مجوزی که شرکتهای ایرانی برای فعالیت در قزاقستان نیاز دارند را از طریق وزارت تجارت در اختیار آنها قرار می دهند؛ همچنین ما برای سرمایه گذاران ایرانی 30 درصد یارانه نیز در نظر گرفته ایم.

همایش تجاری و سرمایه گذاری بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری قزاقستان با حضور بیش از 260 نفر از فعالان بخش خصوصی قزاقستان و ایسیکشف، وزیر سرمایه گذاری و توسعه این کشور و نیز محمدرضا نعمت زاده وزیرصنعت، معدن و تجارت و اعضای اتاق بازرگانی ایران امروز در تهران آغاز بکار کرد.

این گزارش می افزاید: وزیر سرمایه‌گذاری و توسعه کشور قزاقستان به همراه 6 استاندار این کشور و یک هیئت تجاری فعال در زمینه‌های شیمیایی و پتروشیمی، نفت و گاز، مصالح ساختمانی، کشاورزی و مواد غذایی، برق و مکانیک، منسوجات و چرم، صنعت، حمل و نقل، معدن و متالوژی، محصولات دارویی، خدمات فنی ـ مهندسی و مدیریتی، مالی و بانکی در تهران به سر می برند.

کد خبر 254777

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =