همکاری ایران و اتریش در دوره پساتحریم، براساس فناوری و علمی

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری و وزیر اقتصاد، گردشگری و فرهنگ ایالت اشتایرمارک اتریش، با اشاره به زمینه های گسترده همکاری و تعامل میان دو کشور ایران و اتریش، بر ضرورت همکاری طرف برپایه توانمندیهای انسانی تاکید کردند.

به گزارش شانا به نقل از روابط عمومی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری، امروز (یکشنبه، 18 بهمن ماه) در دیدار با کریستین بوخمان، وزیر اقتصاد، گردشگری و فرهنگ ایالت اشتایر مارک اتریش، با اشاره به افق روشن پیش روی تعاملات دو کشور بر مبنای فناوری، ظرفیتهای همکاری علمی، فناوری و اقتصادی دو کشور را براساس توانمندیها و سرمایه های انسانی دو طرف مورد تاکید قرار داد.

وی با اشاره به این که توانمندیهای انسانی و فناوری ایران، بستر خوبی برای حضور شرکتها و سرمایه گذاران خارجی است، افزود: ایران و اتریش بر همین اساس می‌توانند همکاری خوبی را در دوره جدید پس از تحریم، براساس فناوری و شرکتهای فعال حوزه های گوناگون دو کشور ایجاد کنند.

ستاری توانمندی کشورمان در تربیت نیروی انسانی متخصص را چهره دیگر ایران در مقابل چهره متکی به نفت و منابع زیر زمینی دانست و تصریح کرد: توانمندی و ظرفیت حضور سرمایه گذاران خارجی در ایران به دلیل منابع نفتی آن نیست، بلکه برای سرمایه ارزشمند انسانی آن است به طوری که رتبه سوم جهانی در تربیت فارغ التحصیلان دانشگاهی، تعداد قابل توجه دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاهی نشان دهنده این ظرفیت بالاست.

معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری عنوان کرد: فعالیت شرکتهای توانمند ایران در حوزه فناوریهای راهبردی همچون زیست فناوری، نانو فناوری، اطلاعات و ارتباطات، هوایی و فضایی، زمینه های عالی برای همکاری فناوری دو کشور و بازاری مناسب به منظور سرمایه گذاری، تبادل فناوری توسط هر دو طرف است.

در بخش دیگری از این دیدار وزیر اقتصاد، گردشگری و فرهنگ ایالت اشتایر مارک اتریش، آمادگی این کشور را برای تعامل باجمهوری اسلامی ایران بر مبنای سرمایه گذاری و همکاری مشترک شرکتهای دانش بنیان در زمینه های یاد شده اعلام کرد و گفت: واقف هستیم که ظرفیتهای ایران از جمله بازار اقتصادی و نیروی انسانی تحصیل کرده، فرصتی مغتنم برای همکاریهای دوجانبه خواهد بود و حضور اتریش در ایران بر پایه همکاریهای اقتصادی و فناوری شکل خواهد گرفت.

بوخمان با اشاره به تمایل هیئت اتریشی برای همکاری و سرمایه گزاری در مجموعه های عملی و فناوری ایران همچون پارک فناوری پردیس، زیرساختهای مناسب توسعه فناوری در ایران را مناسب ارزیابی کرد و افزود: فارغ التحصیلان، جوانان و مهندسان دو کشور در موضوع همکاریهای دانشگاهی و اقتصادی دو طرفه بسیار حائز اهمیت هستند.

وی ادامه داد: همکاری ایران و اتریش با شرکت AVL درباره طراحی و ساخت موتورهای ماشینهای سواری به عنوان نمونه موفق از همکاریهای علمی و فناوری است.

کد خبر 254780

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =