معاینه فنی برای 600 هزار موتورخانه ساختمان‌ دولتی صادر می شود

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان این که 600 هزار موتورخانه با اولویت ساختمانهای دولتی کلانشهرها بازبینی و اصلاح شد و معاینه فنی برای موتورخانه‌های آنها صادر می شود تا مصرف انرژی کاهش یابد، گفت: پس از این وارد مرحله هوشمند سازی موتورخانه ها می شویم.

به گزارش خبرنگار شانا، سعید متصدی، معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست صبح امروز (یکشنبه، 18 بهمن ماه) در نشست خبری با بیان این که امسال درباره تعداد روزهای پاک وضعی و شرایط بهتری نسبت به پارسال داشته‌ایم، گفت: پارسال 13 روز هوای پاک تا اواخر دیماه داشته‌ایم، اما امسال شاهد 19 روز هوای پاک در همان زمان مشابه بوده‌ایم که نشان دهنده وضع مطلوب است.

افزایش 18 درصدی گازرسانی به نیروگاهها

متصدی با بیان این که امسال شاهد افزایش 18 درصدی افزایش مصرف گاز در نیروگاه‌ها بوده‌ایم گفت: طی جلسه‌ای که با اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری داشته‌ایم مقرر شد به دلیل حساسیت ویژه دولت نسبت به کاهش آلودگی هوا در کشور اقدامهایی ویژه درباره ساماندهی صنایع در کشور و نیروگاهها صورت گیرد به گونه‌ای که کمیته‌ای با حضور معاون اجرایی رئیس جمهوری، ابتکار، وزیر راه و شهرسازی، وزیر صنعت، معدن و تجارت و ... تشکیل شد تا صنایع آلاینده و مزاحم که به طور عمده دارای مجوز نیستند ساماندهی و حتی از محدوده منازل مسکونی مردم خارج شوند.

وی همچنین از ساماندهی نیروگاه‌های حوالی کلانشهرها بویژه تهران خبر داد و گفت: مقرر شد نیروگاه‌هایی که در داخل یا حوالی کلانشهرها هستند از سوخت مازوت استفاده نکنند و از ابتدای امسال میزان استفاده از سوخت مایع 33 درصد کاهش یافت و استفاده از سیکل ترکیبی سوخت در دستور کار قرار گرفت و ما با جدیت این موضوع را دنبال خواهیم کرد تا شاهد کاهش آلودگی هوا در کشور و بویژه تهران باشیم.

صدور گواهی معاینه فنی برای موتورخانه‌ها

وی یادآور شد: یکی از منابع تولید آلایندگی، منابع خانگی هستند که متاسفانه توجه زیادی به آنها نمی‌شود، گفت: ما شاهد فعالیت تعداد زیادی از موتورخانه‌هایی هستیم که تنظیم نشده و در مناطق مسکونی نیز به طور عمده از پکیج‌های نامناسب استفاده می‌کنند.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: تعداد زیادی موتورخانه و پکیچ در کلانشهری مانند تهران وجود دارد که تنظیم نشده اند که با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و سازمان بهینه سازی مصرف سوخت تاکنون 200 موتورخانه به صورت پایلوت بررسی شدند و قرار است گواهی معاینه فنی برای آنها ایجاد شود.

متصدی گفت: 600 هزار موتورخانه با اولویت ساختمانهای دولتی کلانشهرها مورد بازبینی و اصلاح قرار گیرد و معاینه فنی برای موتورخانه‌هایشان صادر شود تا مصرف انرژی و میزان مصرف کاهش یابد و پس از این وارد مرحله هوشمند سازی موتورخانه ها می شویم.

ارائه برنامه تغییر تکنولوژی موتورسیکلت‌های کاربراتوری

معاون سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه باید تا یکم مهر ماه سال آینده سیستم‌ کاربراتوری موتورسیکلت‌ها تغییر کند، گفت: اعلام شده است که موتورسیکلت سازان باید برنامه زمانبندی تغییر فناوری را تا یک ماه آینده به سازمان مربوطه تحویل دهند تا در یکم مهر ماه سال آینده به طور کامل شاهد توقف تولید موتورسیکلت کاربراتوری باشیم.

وی با بیان این که یک موتورسیکلت کاربراتوری معادل پنج خودروی استاندارد آلودگی تولید می‌کند، گفت: حتی اگر همه موتوسیکلتهای کاربراتوری بر اساس استاندارد یورو3 تولید شوند باید گفت که این موتوسیکلتها، پایداری در استانداردها ندارند و  بدون موتوسیکلتهایی که در حال حاضر در سطح شهر تردد می‌کنند نتوانستند استاندارد خود را حفظ کنند.

متصدی اظهار کرد: بر همین اساس از آنجایی که استفاده از وسایل کاربراتوری یعنی از دست دادن انرژی و تولید آلودگی، در نظر داریم از یکم مهر ماه 95 به طور کامل تولید این موتوسیکلتها متوقف شود زیرا موتوسیکلتهای صفر کیلومتری که از کارخانه خارج می‌شوند فناوری 50 سال پیش را دارند که این فناوری و وضع موجود در شان جمهوری اسلامی ایران و مردم نیست.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان این که بر اساس مصوبه هیئت دولت توسعه سیستمهای حمل و نقل برقی و هیبریدی باید در دستور کار قرار گیرد، گفت: استفاده از موتوسیکلتهای برقی در شهرها و بخصوص هسته‌های مرکزی کلانشهرها که آلودگی بیشتری دارند در دستور کار قرار دارد و از صنایع خارجی و داخلی برای تولید سیستمهای برقی در کشور دعوت می‌شود، زیرا دولت شرایط مناسب خوبی برای فعالیت این صنایع در کشور ایجاد کرده و حذف سود بازرگانی مربوط به وارد کردن موتور و خودروی برقی و هیبریدی و قطعات آنها یکی از تصمیمهای مهم است.

وی به بسته‌های حمایتی شهرداری تهران برای خرید موتوسیکلتهای برقی گفت: چندی پیش دولت نوسازی 90 هزار تاکسی فرسوده را آغاز کرد و بر اساس جدول زمانبندی پس از تاکسی، نوبت مینی بوس، اتوبوس و پس از آن موتورسیکلت است که امیدواریم بتوانیم هرچه سریعتر نسبت به نوسازی این وسایل اقدام کنیم.

کد خبر 254785

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =