ایران از حضور بازرگانان و صاحبان صنایع قزاقستان استقبال می کند

وزیر امور خارجه ایران گفت: از حضور بازرگانان و صاحبان صنایع قزاقستان استقبال می کنیم و برای تقویت روابط همه جانبه دو کشور اهمیت زیادی قائلیم.

به گزارش شانا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، محمد جواد ظریف و آست ایسکشف، معاون نخست وزیر و وزیر توسعه و سرمایه گذاری قزاقستان امروز (یکشنبه، 18 بهمن ماه) دیدار و درباره مسائل دو جانبه و راههای گسترش مناسبات دو کشور بحث و تبادل نظر کردند.

وزیر امور خارجه ایران با اشاره به روابط دو کشور اظهار کرد: روابط متینی با قزاقستان داریم و نقشی که قزاقستان در تحقق دستاوردهای دیپلماتیک پرونده صلح آمیز هسته ای را فراموش نمی کنیم و قزاقستان همواره نقشی سازنده در مسائل منطقه ایفا کرده است.

رئیس جمهوری قزاقستان اردیبهشت سال آینده به ایران سفر می کند

به گفته ظریف، سفر رئیس جمهوری قزاقستان در اوایل اردیبهشت ماه سال آینده سرآغاز یک مرحله جدیدی از مناسبات دو کشور قلمداد است.

وی تصریح کرد: مقدمات سفر رئیس جمهوری قزاقستان را سفیران دو کشور آماده کنند.

وزیر امور خارجه ایران افزود: ما ظرفیتهای فراوان ترانزیتی و همکاریهای تجاری و اقتصادی را از طریق بندرعباس و بندر چابهار فرار روی دو کشور متصور هستیم و در این راستا شرکتهای ایرانی از طریق خلق فرصتهای متعدد، آمادگی مساعدت به قزاقستان را دارند.

هیچ مانعی برای گسترش و تعمیق همکاریهای تهران و آلماتی نیست

ظریف گفت: امیدواریم که بخشهای خصوصی و دولتی قزاقستان از ظرفیتهای خصوصی و دولتی ایران هر چه بیشتر از نزدیک با ظرفیتهای ایران آشنا شوند و کارشناسان و مقامهای دو کشور زمینه های ارائه تسهیلات و تضمینهای لازم را برای سرمایه گذاران دو کشور در پروژه های مورد نظر، آسان تر کنند.

ظریف با تاکید بر لزوم اجرایی کردن همه تصمیمهای رؤسای جمهوری دو کشور در سفر پیشین به آستانه یادآور شد که ما هیچ محدودیت و مانعی برای گسترش و تعمیق همکاریهای تهران و آلماتی نمی بینیم.

ایران از توسعه همکاریهای استانی و کشت فرا سرزمینی استقبال می کند

وزیر امور خارجه کشورمان با استقبال از گسترش همکاریهای بانکی اظهار کرد: پس از توافق برجام موانع قانونی برداشته شده است از این رو اراده دولتمردان کشورها در این میان می تواند مشوق تقویت همکاریهای بانکی و اقتصادی دو کشور شود.

وی تصریح کرد: از توسعه مراودات و همکار های استانی و کشت فرا سرزمینی استقبال و خواهان رایزنیهای بیشتر برای تحقق این امور شود.

همکاری مشترک ایران و قزاقستان در زمینه ساخت واگن قطار افزایش می یابد

معاون نخست وزیر و وزیر توسعه و سرمایه گذاری قزاقستان نیز در این دیدار گفت: ما به جمهوری اسلامی ایران به مناسبت پیروزیهای دیپلماتیک در رفع تحریمها تبریک می گوییم.

ایسکشف گفت: ما هیچگاه روابط خود را مبنی بر مولفه های لرزان قرار نداده ایم و هیئت همراه ما در راس هیئت 250 نفره بازرگانان و صاحبان صنایع برای بررسی سرمایه گذاری جدید و چشم انداز مراودات نوین به جمهوری اسلامی ایران سفر کرده ایم.

مراودات ترانزیتی را بیش از پیش گسترش می دهیم

وی افزود: شرکتهای قزاق در بندر عباس حضور فعال دارند و آمادگی داریم با برقراری خط راه آهن ایران و قزاقستان، مراودات ترانزیتی را بیش از پیش گسترش دهیم و از طریق قزاقستان به عنوان مرکزیت دسترسی به مناطق آسیای دور به ویژه به بازارهای چین ارتباطات ریلی را گسترش دهیم.

وی با اشاره به مشارکت قزاقستان در زمینه ساخت واگن قطار خواهان افزایش همکاری مشترک با طرف ایرانی شده و افزود: قزاقستان علاقه مند است در حوزه های گردشگری، آموزش، همکاریهای فرهنگی،  روابط را تقویت کند.

به گفته ایسکشف، هیئت قزاقستان متشکل از استانداران و معاونان وزیران مختلف ظرف دو روز آینده با وزرای کشاورزی، صنعت و تجارت و اتاق بازرگانی ایران با تجار و همتایان ایرانی تبادل نظر خواهد داشت و هدف اصلی از این سفر رفع موانع بر سر راه همه شقوق همکاریهای بانکی و اقتصادی دو کشور است.

کد خبر 254786

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =