اختلاف قرارداد گازی ایران و ترکیه با مصالحه و گفتگو قابل حل است

دبیرکل شورای مشترک بازرگانی ایران و ترکیه با بیان این که وزیر انرژی ترکیه خواهان حل و فصل اختلاف قرارداد گازی با ایران است، گفت: وزیر انرژی ترکیه اعلام کرده که کشور متبوعش با ایران مشکلی نداشته و در پی آن است که این موضوع از طریق مذاکره با ایران رفع شود و بزودی نیز در این مورد به نتایج مثبتی می‌رسیم.

جلال ابراهیمی، دبیرکل شورای مشترک بازرگانی ایران و ترکیه در گفتگو با خبرنگار شانا، به شکایت گازی ترکیه از ایران اشاره کرد و گفت: اطلاعات ضد و نقیضی که برخی روزنامه ها و خبرگزاریهای خارجی در این مورد منعکس کرده‌اند واقعیت نداشته و نوعی جریان سازی رسانه‌ای است.

وی با بیان این که قراردادهای گازی، قراردادهایی مستحکم هستند که پیش از امضا از سوی حقوقدانان باتجربه بررسی می‌شوند، افزود: در هر قراردادی نیز اگر اختلافی ایجاد شود امکان ارجاع به دادگاه بین‌المللی وجود دارد و دو کشور سعی نمی‌کنند که اختلافات را تشدید و یا در مقابل یکدیگر بایستند، بنابراین در قرارداد گازی بین ایران و ترکیه نیز دو طرف با مذاکره و رجوع به دادگاه بین‌المللی این اختلاف را حل و فصل خواهند کرد.

ابراهیمی با بیان این که وزیر انرژی ترکیه خواهان حل و فصل اختلاف قرارداد گازی با ایران است، تصریح کرد: وزیر انرژی ترکیه اعلام کرده که کشور متبوعش با ایران مشکلی نداشته و در پی آن است که این موضوع از طریق مذاکره با ایران رفع شود و بزودی نیز در این مورد به نتایج مثبتی می‌رسیم.

دبیرکل شورای مشترک بازرگانی ایران و ترکیه به رای دادگاه بین‌المللی در مورد قرارداد گازی ایران و ترکیه اشاره کرد و گفت: هرچند این دادگاه به نفع ترکیه رای داده، اما این رای هنوز قطعی نیست و الزام اجرایی نیز ندارد و اختلافات با مصالحه دو طرف براحتی قابل رفع است.

وی ادامه داد: ایران و ترکیه دو دروازه فعالیتهای تجاری در دنیا محسوب می‌شوند، از این رو سعی می‌کنند دیدگاهها و اختلافات خود را با مذاکره حل و فصل کنند، کما این که سفیر ایران در ترکیه نیز به این مهم اعتقاد دارد.

ابراهیمی تصریح کرذ: مقامهای ترکیه اعلام کرده‌اند که اختلافات قرارداد گازی با ایران به دور از مسائل حاشیه‌ای رفع خواهد شد و دو کشور با مراجعه به دادگاه و گفتگو به تفاهم خواهند رسید.

به گزارش شانا، وزیر نفت پیشتر درباره رای دیوان بین المللی داوری درباره شکایت ترکیه از ایران در زمینه قیمت گاز و محکومیت ایران در این دیوان با اشاره به این که این رای به ترکیه اعلام شده است، اظهار کرده بود: این رای با آن چیزی که ترکیه به دنبال آن بوده، متفاوت است.

بیژن زنگنه با بیان این که ترکیه در شکایت از ایران علاوه بر کاهش ٢٥ درصدی قیمت گاز به دلیل عدم پایداری صادرات گاز ایران به دنبال کاهش ٣٧,٥ درصدی قیمت گاز از طریق بازنگری نیز بوده است، افزوده بود: در مذاکراتی که با رجب طیب اردوغان اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه انجام شد آنها این اعداد را کف قیمت عنوان کردند و حاضر نبودند در این زمینه مذاکره کنند.
کد خبر 254790

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =