صندوق ملی محیط زیست راه اندازی می‌شود

معاون سازمان حفاظت محیط زیست گفت: راه‌اندازی صندوق ملی محیط زیست از جمله اقدامهای ماست که در تلاش هستیم عوارض و جرایم دریافتی را به صندوق یادشده واریز کنیم و سپس به واحدهای تولیدی در قالب تسهیلات رفع آلایندگی ارائه شود.

به گزارش شانا به نقل از سازمان حفاظت محیط زیست، نشست مشترک بررسی مشکلات زیست محیطی بخش معدن و صنایع معدنی، روز یکشنبه (18 بهمن ماه) با حضور سعید متصدی، معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست و مهدی کرباسیان، رئیس هیئت عامل ایمیدرو، برگزار شد.

سعید متصدی، معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در این نشست با بیان این که در مسئله توسعه و محیط زیست باید به نقطه تعادل برسیم و هر 2 موضوع را در نظر داشته باشیم، گفت: در چنین شرائطی، هم جامعه و هم محیط زیست نفع می‌برند، بنابراین هنگام آغاز اجرای یک پروژه صنعتی و معدنی، مسائل زیست محیطی آن باید به صورت تخصصی مطرح و پس از اجماع و بررسی، تصمیم‎گیری مناسب اتخاذ شود.

وی افزود: تلاش کرده‌ایم ضوابطی را در این حوزه (اکتشاف، استخراج و بهره‌برداری) تدوین کنیم که پیش نویس آن آماده شده و می‌توانیم با همکاری ایمیدرو آنرا تکمیل کنیم.

متصدی با بیان این که علاقه‌ای به دریافت جرایم زیست محیطی نداریم، تصریح کرد: فرآیند جرایم بسیار نامطلوب است و به اصلاح منجر نمی‌شود و معتقدیم چنانچه صنعت پولی می‌آورد خود در زمینه زیست محیطی هزینه کند.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست عنوان کرد: راه‌اندازی صندوق ملی محیط زیست از جمله اقدامهای ماست که در تلاش هستیم عوارض و جرایم دریافتی را به صندوق مذکور واریز کنیم و سپس به واحدهای تولیدی در قالب تسهیلات رفع آلایندگی ارائه شود که در اینجا موضوع بازسازی یا نوسازی واحدها مطرح می‌شود.

وی گفت: همچنین برای کاهش گازهای گلخانه‌ای، موضوع انتقال تکنولوژی را در نظر گرفته‌ایم و در این جهت، صندوق سبز اقلیم در حال راه‌اندازی است و آمادگی داریم برای کاهش گازهای گلخانه‌ای، از صندوق بین‌المللی تسهیلات بگیریم.

رئیس هیئت عامل ایمیدرو نیز در این نشست گفت: با توجه به برنامه 1404 و ضرورت دستیابی به رشد 8 درصدی توسعه اقتصادی، رفع مسئله اشتغال و محرومیت زدایی، انجام سرمایه گذاری و اجرای طرحهای توسعه‌ای بخش معدن و صنایع معدنی انکارناپذیر است.

کرباسیان افزود: آماده همکاری با سازمان حفاظت محیط زیست برای ارتقای استانداردها و تدوین ضوابط زیست محیطی هستیم و خود را ملزم به رعایت آنها می‌دانیم، هرچند که این امر موجب افزایش هزینه تمام شده اجرای طرحهای توسعه‌ای شود.

رئیس هیئت عامل ایمیدرو با اشاره به این که طولانی شدن روند مذاکرات زیست محیطی در مناطق دارای ظرفیت سرمایه گذاری، مشکل زاست، تصریح کرد: بخش معدن و صنایع معدنی از ظرفیت بالایی برای توسعه و اشتغال برخوردار است و جزو بخشهای با جذابیت بالا برای سرمایه گذاران خارجی است که رفع نشدن سریع مسائل زیست محیطی، می‌تواند موجب دفع سرمایه گذاریها شود.

وی ادامه داد: هم اکنون مناطق مهم و استراتژیک کشور نظیر پارسیان، مکران، چابهار، سنگان (خواف) و غیره با استقبال سرمایه گذاران مواجه شده است و باید با بهره‌گیری از مشاوران داخلی و خارجی توانمند، راهکارهایی برای حل مسائل زیست محیطی اتخاذ کرد.

کد خبر 254793

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =