۱۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۷
  • کد خبر: 254794

کمیسیون اروپایی در تلاش است کریدور گازی جنوبی را توسعه دهد تا به منابع وسیع گازی کشورهای آسیای میانه و از جمله احتمالاً ایران دسترسی پیدا کند.

به گزارش گروه تلکس شانا به نقل از روزنامه ایران، طرح اروپا برای انتقال گاز منابع دریای خزر به کشورهای عضو این اتحادیه که در سال‌های اخیر از آن به عنوان خط لوله گاز <نابوکو> یاد می‌شود، اکنون و پس از لغو تحریم‌ها علیه ایران، بار دیگر به حیطه مبادلات تجاری و اقتصادی ایران و این اتحادیه وارد شده است.

سخنگوی اتحادیه اروپا در این زمینه گفت: کمیسیون اروپایی در تلاش است کریدور گازی جنوبی را توسعه دهد تا به منابع وسیع گازی کشورهای آسیای میانه و از جمله احتمالاً ایران دسترسی پیدا کند.

در چند سال گذشته به دلایل سیاسی ایران از کریدور گازی جنوبی که به خط لوله نابوکو معروف است، حذف شده بود. خط لوله نابوکو (Nabucco) خط لوله‌ای است که قرار است گاز طبیعی را از منابع دریای خزر به اروپا از طریق آذربایجان، گرجستان، ترکیه، بلغارستان، رومانی، مجارستان و اتریش منتقل کند. هدف اصلی از احداث این خط لوله کاهش وابستگی منابع تأمین انرژی اروپا به روسیه است. اغلب اعضای اتحادیه اروپا و امریکا از این پروژه حمایت می‌کنند. به گزارش پایگاه خبری آذرنیوز، کمیسیون اروپا، ایران را به عنوان یک منبع احتمالی تأمین گاز برای کریدور گازی جنوبی می‌داند که قرار است گاز را از منطقه دریای خزر به کشورهای اروپایی برساند.

سخنگوی اتحادیه اروپا همچنین گفته است که استراتژی انرژی این اتحادیه کریدور گازی جنوبی را پروژه‌ای کلیدی برای تنوع بخشی به منابع خارجی انرژی اتحادیه اروپا از طریق رساندن گاز آذربایجان به بازارهای این اتحادیه تلقی می‌کند.در طرح اولیه کشورهای عراق، آذربایجان، ترکمنستان و حتی مصر به‌عنوان تأمین کنندگان گاز این خط لوله درنظر گرفته شده‌اند ولی با توجه به حجم ذخایر کشورهای مذکور و موقعیت ویژه ایران به‌عنوان نخستین کشور دارای ذخایر گازی جهان حضور ایران در این پروژه همواره بسیار مهم و حیاتی تلقی می‌شد. حتی ترکمنستان برای انتقال گاز خود به این خط پیشنهاد سوآپ گاز از طریق ایران را مطرح کرده بود. کارشناسان معتقدند که درصورت توسعه منابع گازی ایران و ایجاد زیرساخت‌های لازم، این کشور قادر خواهد بود به تنهایی تأمین کننده بخش بزرگی از نیاز انرژی اروپا به گاز طبیعی از طریق خط لوله باشد. ترکیه نیز با توجه به سود حاصل از ترانزیت گاز از پیوستن ایران به خط لوله نابوکو حمایت می‌کند.

اکنون و با اعلام آمادگی اروپا برای پیوستن ایران به این خط لوله، فرصت بسیار مهمی برای صادرات گاز ایران پدید آمده است. این مهم با توجه به افتتاح تمام فازهای پارس جنوبی ظرف 2 سال آینده نقش مهمی در مبادلات اقتصادی و انرژی ایران ایفا خواهد کرد. بر اساس این گزارش، مرور آماری دنیای انرژی در سال 2015 که توسط شرکت بی‌پی منتشر شده، ایران بزرگترین ذخایر گازی اثبات شده جهان (34 تریلیون متر مکعب) را به خود اختصاص داده که 2/18 درصد کل ذخایر اثبات شده گازی جهان به شمار می‌رود. ایران به رغم دارا بودن بزرگترین ذخایر گازی جهان، تنها 5 درصد از سهم تولید گاز جهان را داراست. تولید گاز ایران در سال 2014، 6/172 میلیارد متر مکعب بود. با این حال ایران در نظر دارد که میزان تولید خود را ظرف چند سال آینده به 400 میلیارد متر مکعب برساند.

هدف گذاری انجام شده به منظور دستیابی به جایگاه مطلوب در زمینه صادرات گاز است که تحت تأثیر تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور در سال‌های گذشته، تحقق آن کمی با مشکل مواجه شده بود. با این حال هم مذاکرات ایران با برخی کشورهای آسیایی نظیر هند و پاکستان و هم اعلام آمادگی اتحادیه اروپا برای واردات گاز از ایران، زمینه را برای تحقق جایگاه مطلوب صادراتی ایران فراهم کرده است.

کد خبر 254794

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =