تهران از گسترش روابط با آتن در حوزه انرژی استقبال می‌کند

معاون اول رئیس جمهوری با اشاره به همکاریهای گذشته دو کشور ایران و یونان در حوزه انرژی، گفت: تهران از توسعه همکاریها با آتن در همه بخشها استقبال می‌کند.

به گزارش شانا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی معاون اول رئیس جمهوری، اسحاق جهانگیری، امروز (دوشنبه، 19 بهمن ماه) در دیدار با الکسیس سیپراس، نخست وزیر یونان گفت: ایران و یونان می‌توانند با اتکا به فرهنگ و تمدن غنی خود در ساختن تمدن امروز بشری نقش اساسی داشته باشند.

وی با اشاره به این که جمهوری اسلامی ایران برای ارتقا مناسبات سیاسی و اقتصادی خود نقشه راه دو جانبه منطقه‌ای و بین‌المللی تدوین کرده است، افزود: تهران از توسعه همکاریها با آتن در همه بخشها استقبال می‌کند.

معاون اول رئیس جمهوری با اشاره به کاهش حجم مناسبات اقتصادی در سالهای اخیر که در اثر سو تفاهمها نسبت به فعالیتهای صلح آمیز هسته‌ای کشورمان به وجود آمد اظهار امیدواری کرد: با توجه به فرصت جدید پس از اجرای برجام سطح این مناسبات بیش از پیش گسترش یافته و موجب جبران عقب ماندگیهای گذشته شود.

جهانگیری با اشاره به همکاریهای گذشته دو کشور در خصوص انرژی ابراز امیدواری کرد با برطرف شدن برخی موارد یونان دوباره به جایگاه پیشین خود در این عرصه بازگردد.

وی با بیان این که بایداز همه ظرفیتهای موجود برای ارتقا سطح همکاریهای تجاری متناسب با روابط سیاسی و سابقه همکاریهای دو کشور استفاده کرد به موقعیت استراتژیک ایران در منطقه و وجود بازار 400 میلیون نفری کشورهای آسیای میانه اشاره کرد و گفت: ایران می‌تواند پایگاه مناسب و بازار مطمئنی برای صادرات محصولات یونان و کشورهای اتحادیه اروپا به منطقه باشد.

معاون اول رئیس جمهوری تشکیل کمیسیون مشترک همکاریهای اقتصادی و نیز ایجاد کمیته مشترک مشورتهای سیاسی در وزارتخانه های مربوطه دو کشور را موجب شناسایی بسترهای همکاری و برطرف شدن موانع پیش رو ارزیابی کرد و خواستار فعال شدن کمیسیون مشترک به منظور رایزنیهای گسترده و هدفمند برای توسعه فعالیتها در بخشهای حمل و نقل، گردشگری، بهداشت و آموزش پزشکی شد.

الکسیس سیپراس، نخست وزیر یونان نیز ضمن تشکر از استقبال گرم دولت و ملت ایران از این که به عنوان نخستین نخست وزیر کشوری اروپایی پس از اجرای برجام از ایران دیدار می‌کند ابراز خرسندی کرد و گفت: توافق میان ایران و کشورهای 1+5 توافقی مهم بود که چشم انداز بسیار مثبتی فراروی ایران و همه کشورهایی که مایلند با ایران همکاری راهبردی داشته باشند ایجاد کرده است.

وی تاکید کرد: ایران کشوری مهم و قدرتمند در منطقه است و ایجاد ثبات در منطقه ناامن خاورمیانه تنها با حضور ایران میسر است.

نخست وزیر یونان با تاکید بر این که توسعه ی روابط چه در بخش اقتصادی و چه در بخش سیاسی نیازمند مبنای قوی است، تصریح کرد: ایران و یونان از پشتوانه فرهنگی و تاریخی برخوردار هستند و مبنایی قویتر از این برای توسعه مناسبات فیمابین وجود ندارد و اهمیت این موضوع ایجاب می‌کند که دو کشور همکاریهای خود را در بخش فرهنگی نیز افزایش دهند.

وی در بخش دیگری از سخنانش بر گسترش همکاری های راهبردی با ایران در دوران پسابرجام را خاطرنشان ساخت و گفت: دو کشور می توانند همکاری های وسیعی در حوزه های انرژی، کشتیرانی، تجارت، جهانگردی و فناوری های جدید داشته باشند و از امکانات موجود به بهترین نحو استفاده کنند.

نخست وزیر یونان با اشاره به حضور نمایندگان دهها شرکت یونانی در هیئت همراهش برای توسعه روابط تجاری افزود: اطمینان می‌دهیم که یونان به عنوان عضو اتحادیه اروپا و کشوری که در میان سه قاره قرار گرفته نقش سازنده‌ای برای توسعه مناسبات تهران با سایر اعضای اتحادیه ی اروپا ایفا خواهد کرد.

الکسیس سیپراس با اشاره به برقراری پرواز مستقیم میان دو پایتخت عنوان کرد: خوشبختانه فاصله بین دو کشور کوتاه شده و امیدواریم این پرواز به صورت روزانه برقرار باشد و موجب آشنایی ملتهای دو کشور با یکدیگر شود.

وی همچنین با تشریح برنامه ها و ظرفیتهای کشورش در زمینه انرژی، فناوریهای نو و گردشگری عنوان کرد: بخش خصوصی یونان آمادگی کامل برای همکاری با بخش خصوصی ایران دارد.

کد خبر 254832

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =