پیشرفت 70 درصدی حفاری چاههای خشکی طرح توسعه میدان گازی کیش

پیشرفت فیزیکی حفاری 13 حلقه چاه خشکی طرح توسعه میدان گازی کیش از مرز 70 درصد گذشت.

به گزارش خبرنگار شانا، گزارش عملکرد طرح توسعه میدان گازی کیش تا دیماه امسال حاکی از پیشرفت 70 درصدی حفاری 1+12 حلقه چاه خشکی و 83 درصدی احداث خط لوله زمینی است. 

همچنین احداث تاسیسات فرآیندی کلاسترها و خط لوله زمینی و خط لوله دریایی و گوی شناور بارگیری تا تاریخ یاد شده به ترتیب پیشرفتهای 24 و 15 درصدی داشته است. 

طرح توسعه میدان گازی کیش از جمله طرحهایی است که طی سالهای اخیر به گفته عبدالرضا حاجی حسین نژاد، مدیرعامل شرکت متن در دولت گذشته دست به دست شده به نحوی که برای مدتی شرکت متن مجری توسعه دهنده آن بود و پس از آن دوباره از متن گرفته شد و دوباره با باری از تعهدها و مشکلات به این شرکت برگردانده شد.

با توجه به اهمیت توسعه این میدان با دستور بیژن زنگنه، وزیر نفت اجرای پروژه دوباره فعال شد، به نحوی که در سال 93 مصوبه هیئت مدیره نفت درباره اجرای فاز یک این طرح از دیگر منابع اعتباری شرکت ملی نفت و بند «ق» تبصره 2 قانون بودجه سال 93 برای تولید روزانه یک میلیارد فوت مکعب گاز و 11 هزار و 300 بشکه میعانات گازی طی 18 ماه اخذ شد.  

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت با ابراز امیدواری نسبت به پایان حفاری چاههای این میدان در نیمه نخست سال آینده گفت: امیدواریم تا نیمه نخست سال ٩٦ این پروژه به ثمر برسد و گاز آن به خط لوله سراسری هفتم تزریق شود. 

به گزارش شانا،‌ هدف از توسعه فاز نخست میدان گازی کیش تولید روزانه یک میلیارد فوت مکعب گاز از میدان گازی کیش و تصفیه گاز در پالایشگاه کیش و تزریق آن به شبکه سراسری مصرف گاز داخلی کشور و 11 هزار و 300 بشکه میعانات گازی است. مقدار ذخیره اقتصادی گاز برای این میدان در حدود ۳۸.۳ تریلیون فوت مکعب و مقدار میعانات گازی آن حدود ۳۹۸ میلیون بشکه برآورد شده است.

کد خبر 254840

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =