علاقه مندی فرانسویها برای فعالیت در حوزه انرژیهای تجدیدپذیر ایران

نمایندگان شرکت CNIM (کنیم) فرانسه با حضور در سازمان انرژیهای نو ایران (سانا)، برای فعالیت در حوزه انرژیهای تجدیدپذیر کشورمان ابراز علاقه مندی کردند.

به گزارش شانا به نقل از ایرنا، بهروز دشتی مدیر دفتر انرژی زیست توده سانا امروز (دوشنبه 19 بهمن ماه) اظهار کرد: شرکت فرانسوی CNIM از جمله شرکتهای باسابقه و خوشنام اروپایی است که در زمینه استحصال انرژی از زباله های شهری فعالیت دارد و با همکاری شرکت آلمانی «مارتین» و استفاده از تجهیزات این شرکت و همچنین تجهیزات و لوازم متعلق به خود، تاکنون طرحها و پروژه های زیادی را در سطح جهان اجرا کرده است.

وی افزود: شرکتهای مختلفی در پسابرجام برای حضور در بازار انرژی و بویژه انرژیهای تجدیدپذیر ایران ابراز تمایل و علاقه اند.

به گفته این مقام مسئول، قیمتها و شرایط خرید تضمینی برق که وزارت نیرو به تازگی اعلام کرده بر شدت این علاقه افزوده است و شرکتهای خارجی به طور عمده با فناوریهای جدید و فاینانس (تامین مالی) وارد می شوند.

فاینانس به معنی تامین منابع مالی طرحهای تولیدی توسط موسسه های مالی مانند بانکهاست که بازپرداخت آنها به اعتباردهنده توسط شرکتهای بیمه اعتبار صادرات تضمین می شود.

وی یادآور شد: نمایندگان شرکت CNIM که پیشتر در نقاط مختلف کشور با شهرداریها به مذاکره نشسته بودند، با حضور در سانا جلسه ای با مدیرعامل سازمان برگزار کردند که در آن درباره مطالب فنی، نحوه همکاریهای مشترک و مقوله هایی همچون امحای زباله، استانداردهای مواد منتشره از نیروگاه ها، بازدهی نیروگاه و بازدهی برق به بحث و تبادل نظر نشستند.

دشتی تصریح کرد: مقرر شده است تا این شرکت پس از تفاهم با شهرداریها، نتیجه آن را برای انعقاد قرارداد خرید تضمینی برق به سازمان انرژیهای نو ایران منعکس کند.

وی درباره شرایط جدید قراردادهای خرید تضمینی برق نیروگاه های تجدیدپذیر، گفت: پیشتر قراردادها پنجساله امضا می شد، اما امروز با تدبیر وزارت نیرو و به منظور افزایش انگیزه سرمایه گذاران، این قراردادها 20 ساله امضا می شود که از ابتدای امسال از سوی جدول تنظیمی وزارت نیرو و شورای اقتصاد، قیمتها و نرخها برای انرژیهای مختلف تعیین شده که رقمی معادل پنج هزار و 870 ریال به ازای هر کیلو وات ساعت تولید برق از زباله های شهری است.

پیش تر حمید چیت چیان، وزیر نیرو گفته بود: بر پایه تبصره ای در بودجه سال آینده برای حمایت از استفاده از انرژیهای تجدیدپذیر، دست کم هفت هزار میلیارد ریال منابع و اعتبارات از محل عوارض متداول کشور برای انرژیهای نو اختصاص خواهد یافت.

مدیر دفتر انرژی زیست توده سانا ادامه داد: مجوز زیست محیطی از سازمان حفاظت محیط زیست، مجوز تامین منابع از سازمان شهرداریها و دهیاریها و موافقت برق منطقه ای در هر منطقه، از جمله شرط های انعقاد قرارداد در این زمینه است که البته اگر همه مدارک و مستندات لازم آماده باشد، سازمان انرژیهای نو ایران در مدت سه روز نسبت به امضای قرارداد اقدام خواهد کرد.

وی همچنین با اشاره به پرداخت خرید تضمینی برق به ریال (حتی به شرکتهای خارجی)، تصریح کرد: شرکتهایی که برای فعالیت در این عرصه وارد ایران می شوند، نمایندگانی در کشور دارند که پیگیر مجوزها، موافقتنامه ها و همچنین دریافتیهای حاصل از محل فروش برقشان هستند.

دشتی اضافه کرد: شرکت CNIM در این جلسه، علاوه بر معرفی فعالیتهای انجام یافته در حوزه زباله سوز، آمادگی خود را مبنی بر فعالیت در ایران اعلام کرد.

پیشتر مدیرکل دفترهماهنگی عمرانی و خدمات شهری سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور اعلام کرده بود: مطابق برنامه جامع پسماند عادی کشور در پنج سال آینده 15 زباله سوز در کشور ساخته و بهره برداری می شود که با توجه به وجود فناوری های پیشرفته و توانمندیهای ژاپن، آماده همکاری با این کشور هستیم. این زباله سوزها شامل هشت مورد در کلانشهرها و هفت مورد در شهرهای استانهای شمالی است.

همچنین به گفته مدیرعامل شرکت توانیر، وزارت نیرو پیشقدم شده است نرخ تولید برق را از نیروگاه های زباله سوز به نرخهای جهانی نزدیک کند. فقط در چنین شرایطی است که هر نوع سرمایه گذاری در این بخش توجیه پذیر می شود.

آرش کردی افزود: اکنون در برخی شهرهای ایران روزانه بیش از 200 تن زباله تولید می شود و برای ساخت نیروگاه زباله سوز از ظرفیت لازم برخوردار است.

مدیرعامل شرکت مادرتخصصی توانیر با اشاره به این موضوع پیشنهاد کرد شورای عالی استانها و شوراهای شهرها این مهم را به عنوان یک طرح برای شهرداریها تعریف کنند.

به گفته وی، هم اینک 6 درصد برق دنیا از منابع تجدیدپذیر زیست- توده تامین می شود و راه اندازی این نیروگاه ها افزون بر حل مسئله تولید انرژی، مدیریت زباله ها و پسماندها را نیز به دنبال دارد.

کد خبر 254856

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =