ایران و کره جنوبی در زمینه کاهش تلفات انرژی همکاری می کنند

ایران و کره جنوبی در زمینه کاهش تلفات انرژی و هوشمندسازی شبکه های برق همکاری می کنند.

به گزارش شانا از پایگاه خبری توانیر، آرش کردی امروز (دوشنبه 19 بهمن ماه) در دیدار با نمایندگان شرکت کره ای «کپکو» از کاهش تلفات به عنوان یکی از مهمترین زمینه های همکاری دو طرف یاد کرد.

به گفته این مقام مسئول، پهناوری سرزمین ایران و گستردگی شبکه برق آن سبب شده است تلفات شبکه برق کشور از میانگین جهانی بالاتر باشد.

وی پیشتر در گفتگویی اعلام کرده بود: تلفات شبکه توزیع کشور از 15.5 درصد در پایان تابستان سال گذشته، امروز به حدود 11 درصد رسیده و ادامه این روند مستلزم اتخاذ تدابیر ویژه تر و هزینه برتر است.

کردی به برنامه صنعت برق برای کاهش تلفات برق اشاره کرد و گفت: توانیر و شرکت کپکو می توانند در همین زمینه همکاریهای مشترک داشته باشند؛ براساس قوانین ایران، زمینه های همکاری شرکتهای خارجی نیز در کاهش تلفات وجود دارد و حتی نحوه پرداخت سود حاصل از این سرمایه گذاریهای نیز در قوانین پیش بینی شده است.

مدیرعامل شرکت توانیر همچنین خواستار تعریف نقشه راه برای همکاریهای دو طرف شد و ابراز امیدواری کرد با تعریف این نقشه راه و انجام بررسیهای لازم توسط هیئتهای کارشناسی دو طرف، بتوان به قرار دادی در این زمینه دست یافت که نقطه شروع آن به صورت نمونه یک نقطه از ایران برای کاهش تلفات انرژی باشد.

وی ارتقای بازدهی نیروگاه های کشور را از جمله ظرفیتهای موجود ایران برای افزایش همکاریهای مشترک دو شرکت برشمرد.

مطابق اعلام وزارت نیرو، میانگین بازدهی نیروگاه های کشور 32 یا 33 درصد، اما متوسط عملکرد نیروگاه های حرارتی 37 درصد است.

در این دیدار چو، مدیرعامل شرکت کپکو افزود: علاقه مندیم در زمینه هایی همچون بهبود بهره وری نیروگاهها، کاهش تلفات، هوشمندسازی شبکه و ... با ایران همکاری داشته باشیم.

وی با بیان تجربه های این شرکت در زمینه کاهش تلفات انرژی گفت: این شاخص امروز در کره به سه درصد کاهش یافته است که کمترین میزان تلفات در جهان محسوب می شود.

این مقام مسئول کره ای اضافه کرد: افزایش بازدهی نیروگاه ها و بازسازی نیروگاه ها نیز می تواند زمینه همکاریهای دو طرف باشد که در مورد دوم، خواستار مشارکت متخصصان ایرانی و کره ای در بازسازی نیروگاه های دیگر کشورها در قالب ایجاد فعالیت مشترک هستیم.

در این دیدار مقرر شد هیئتهای کارشناسی دو طرف با بررسیهای دقیق تر، زمینه های امضای تفاهم نامه ای را که بتواند نقشه راه همکاریهای دو کشور را در نظر بگیرد، مورد توجه قرار دهند.

براساس یافته های آژانس دولتی توسعه تجارت و سرمایه گذاری کره جنوبی، صادارت کره جنوبی به ایران در سال 2014 میلادی با 8.3 درصد رشد به 4.14 میلیارد دلار رسید.

کد خبر 254857

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =