گسترش روابط تهران و آتن در حوزه‌های گوناگون اقتصادی، انرژی و فناوری

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری و نخست وزیر یونان در نشستی مشترک، ضمن گفتگو درباره همکاریهای علمی و فناوری، زمینه های این تعامل را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

به گزارش شانا به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری با اشاره به این‌که عصر جدیدی در تعامل ایران با دیگر کشورها آغاز شده است، عنوان کرد: در دوره جدید، تفکری جدید در اقتصاد جمهوری اسلامی ایران حاکم شده و با کاهش تکیه به منابع زیرزمینی، دانش، فناوری و نوآوری و نیروی انسانی متخصص به عنوان راه اصلی درآمدزایی و اقتصاد دانش‌بنیان، مبنای حرکت کشور قرار گرفته است.

ستاری با بیان این که ایران با انبوهی از دستاوردهای علمی و فناوری، آمادگی انجام هرگونه تعامل با دیگر کشورها را داراست، اظهار کرد: طراحی ایران جدید بر مبنای دانش، فناوری و نوآوری این امکان را فراهم می‌کند تا فصل تازه‌ای در روابط ایران و دیگر کشورها به وجود آید.

رئیس هیئت امنای صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران ایران، همچنین با اشاره به چهره توانمند ایران در بهره گیری از فناوری در مقابل چهره سنتی نفتی ایران، ظرفیت ارزشمند بازار کشورمان را یادآور شد و افزود: بازارهای بکر و گسترده‌ای در اختیار کشورهایی‌ست که با سرمایه‌گذاری و انتقال فناوری به تعامل با جمهوری اسلامی ایران بپردازند که از جمله آن می‌توان به بازار 60 میلیارد دلاری تجارت الکترونیک و فناوری اطلاعات و ارتباطات اشاره کرد.

وی همچنین به توانمندی انسانی کشورمان اشاره کرد و گفت: بیش از 30 میلیون جوان، بالغ بر پنج میلیون دانشجو و رتبه پنجمی جهان در تربیت مهندس، همگی نشان دهنده توانمندی ایران و پایه مناسب این کشور برای تعامل و سرمایه‌گذاری است.

رئیس ستاد توسعه فناوری و اقتصاد دانش بنیان دریایی کشور همچنین با اشاره به پیشرفت در نانو فناوری، علوم و فناوریهای پزشکی و سلولهای بنیادی و زیست فناوری به عنوان مزیتهای فناورانه کشورمان، توانمندی ایران در صنایع و فناوریهای دریایی را یادآور شد و گفت: بیش از 5000 کیلومتر مرز دریایی سواحل جمهوری اسلامی ایران، ظرفیت بسیار خوبی برای تعامل و انتقال دانش و فناوری بر مبنای فناوریهای دریایی را در اختیار ایران قرار داده است.

در بخش دیگری از این دیدار، آلکسیس سیپراس نخست وزیر یونان با اشاره به علاقه مندی این کشور به تعامل با ایران گفت: پس از لغو تحریمها فرصت بسیار ارزشمندی برای دیگر کشورها ایجاد شده تا از توانمندیهای ایران بهره مطلوب برده و با این کشور، تعامل کنند.

سیپراس، با تاکید بر لزوم توجه به همکاریهای راهبردی دو کشور، تلاش ایران در سرمایه گذاری بر روی دانش، فناوری و نوآوری در دوران دشوار تحریمها را درخور توجه ارزیابی و ابراز امیدواری کرد ایران در فصل جدید روابط پس از تحریم می‌تواند با گسترش همکاریهای راهبردی خود با دیگر کشورها، به جایگاه واقعی خود دست یابد.

وی تعامل متخصصان و دانش‌مندان مراکز علمی را یک امر ضروی نیازمند توجه دو ملت‌ ایران و یونان دانست و گفت: متاسفانه در سالهای پیش، تعداد زیادی از دانشمندان می‌توانستند این همکاری را داشته باشند و این ظرفیت کمتر فراهم شده بود.

وی با اشاره به این که زمینه های همکاری گسترده‌ای میان ایران و یونان وجود دارد افزود: همانند همکاریهای راهبردی که اهمیت بسیار بالایی دارند، فراهم کردن زمینه همکاری و تعامل میان دانشمندان و متخصصان دانشگاه ها، بسیار سودمند خواهد بود.

نخست وزیر یونان همچنین به همکاری در حوزه نفت و گاز میان دو کشور به عنوان یکی دیگر از زمینه های تعامل اشاره کرد و گفت: این ضروری است که بتوانیم با ایجاد زمینه همکاری میان کشورها، تعامل را در زمینه انرژی و با تاکید بر تبادل دانش در این حوزه‌ها صورت ببخشیم.

سیپراس همچنین به انعقاد تفاهمنامه های همکاری در حوزه‌های اقتصادی، انرژی و همکاری های علمی و فناوری با ایران اشاره و ابراز امیدواری کرد از طریق تقویت روابط دو کشور، با شناساندن تواناییهای دو طرف، پیشرفتهای جدی در تعاملات آینده دوکشور رقم بخورد.

در پایان این نشست معاون علمی و فناوری ضمن پیشنهاد ایجاد کارگروه مشترک همکاری علمی و فناوری میان ایران و یونان، به منظور تحقق همکاریها در حوزه های گوناگون برای تعامل، درباره زمینه های همکاری بین المللی و منطقه‌ای با طرف یونانی به بحث و تبادل نظر پرداخت.

کد خبر 254860

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =