صنعت نفت برای توسعه به 200 میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز دارد

وزیر نفت از نیاز به سرمایه گذاری 200 میلیارد دلاری برای توسعه صنعت نفت در بخش بالادست و پایین دستی طی سالهای آینده خبر داد و افزود: منابع داخلی برای تامین این مقدار سرمایه کافی نیست و باید از منابع خارجی استفاده کنیم.

به گزارش خبرنگار شانا، بیژن زنگنه صبح امروز (سه شنبه، 20 بهمن ماه) همزمان با سی و هفتمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در نشستی با اصحاب رسانه، با بیان این مطلب افزود: برای توسعه میدانهای مشترک و بالا بردن ضریب بازیافت مخازن نفتی و همچنین رسیدن به اهداف توسعه ای نیاز به سرمایه گذاری 200 میلیارد دلاری داریم.

وی با اشاره به برنامه ریزی برای توسعه فناوری در صنعت نفت طی سالهای آینده تصریح کرد: مدل جدید قراردادهای نفتی با این هدف طراحی شد تا بتوانیم با امضای قرارداد این هدف را محقق کنیم.

نیاز بخش بالادستی صنعت نفت به 130 میلیارد سرمایه گذاری

وزیر نفت با بیان این که در بخش بالادستی صنعت نفت به 130 میلیارد دلار سرمایه گذاری و بخش پایین دستی از جمله پتروشیمی، نوسازی و ساخت پالایشگاههای جدید به 70 میلیارد دلار سرمایه نیاز داریم، تصریح کرد: برای تامین این مقدار سرمایه، مدل جدید قراردادهای نفتی را طراحی کردیم، هم اکنون شاهد رقابت فشرده ای در منطقه برای جذب سرمایه گذاری در صنایع نفت و گاز هستیم.

زنگنه با اشاره به اقدامهای که از سوی برخی کشورها برای کاهش رجوع به ایران انجام می دهند، تصریح کرد: برخی از این کشورها می گویند می خواهیم سهام شرکت ملی خود را بفروشیم که تحلیلها نشان می دهد این کشورها به دنبال این هستند تا رغبت سرمایه گذاران را برای حضور در ایران کاهش دهند.

وی با بیان این که ما می خواهیم در فضای رقابتی کار کنیم، افزود: برای توسعه صنعت نفت، منابع داخلی ما کافی نیست، با این که حدود 15 تا 20 میلیارد دلار منابع جدید نیز از صندوق توسعه ملی دریافت خواهیم کرد، اما منابع داخلی به سختی پاسخ نیازهای جاری ما را می دهد؛ بنابراین باید به فکر تامین این سرمایه از منابع خارجی و از آن مهمتر به دنبال فناوری باشیم.

وزیر نفت پیروزی انقلاب اسلامی را امداد الهی دانست و افزود: پیروزی انقلاب اسلامی ایران اتفاق غیرقابل تصوری بود و کسی گمان نمی کرد رژیم پهلوی فرو ریزد و این انقلاب به ثمر نشیند تا ما استقلال داشته باشیم و خودمان برای کشورمان تصمیم بگیریم.

زنگنه افزود: پدران و مادران شما و هم نسلهای ما برای به ثمر نشستن این انقلاب جانفشانی و شهیدان و جانبازان فراوانی تقدیم این انقلاب کردند و خداوند به برکت خون آنها و فداکاریهایشان تا کنون انقلاب ما را حفظ کرده است و  پس از این نیز حفظ می کند.

وی با اشاره به عملکرد صنعت نفت در دولت یازدهم، برنامه توسعه پارس جنوبی را یکی از مهمترین برنامه های دولت و وزارت نفت اعلام کرد و افزود: توسعه این میدان، کار بی نظیر صنعت نفت و جمهوری اسلامی است؛ بر این اساس و با توجه به عقب ماندگیهایی که طی سالهای اخیر در توسعه این میدان به وجود آمده بود، به اولویت بندی 17 فاز در حال توسعه پارس جنوبی پرداختیم.

وزیر نفت با بیان اینکه توسعه هفت فاز پارس جنوبی اولویت نخست وزارت نفت و پس از آن توسعه 10 فاز دیگر به اولویت دوم بدل شد، ادامه داد: بر این اساس، تمرکز خود را بر تکمیل توسعه هفت فاز پارس جنوبی قرار دادیم و با این که در همان ایام با معضلات مالی روبرو شدیم، اما پارسال فاز 12 پارس جنوبی و امسال نیز فازهای 15 و 16 پارس جنوبی به صورت رسمی و با حضور رئیس جمهوری محترم افتتاح شد.

زنگنه با بیان این که فازهای 15 و 16 پارس جنوبی پیش از افتتاح در مدار قرار گرفته بودند، افزود: با این حال در این دولت بنا داشتیم تا زمانی که همه واحدها در مدار قرار نگرفته از افتتاح رسمی آن خودداری کنیم، هم اکنون نیز فاز 18 پارس جنوبی با گاز دریا در مدار بوده و فاز 17 نیز با گاز فازهای 6 تا 8 پارس جنوبی در مدار است.

وی با بیان این که اوایل سال 95، فازهای 17 و 18 نیز به صورت رسمی افتتاح می شود، تصریح کرد: چنانچه مشکلات مالی نبود، امسال نیز 4 فاز 19 (معادل دو فاز) 20 و 21 نیز وارد مدار می شدند،اما به دلیل مشکلات مالی، سال آینده این فازها نیز وارد مدار می شوند.

وزیر نفت تصریح کرد: برنامه کلی ما این است که 10 فاز باقیمانده پارس جنوبی جز فاز 14 تا پایان دولت یازدهم وارد مدار شود که با اجرای آنها از نظر برداشت روزانه، دغدغه عقب ماندگی برداشت از این میدان مشترک را نخواهیم داشت.

زنگنه با اشاره به نیاز 30 میلیارد دلاری برای توسعه فازهای باقیمانده پارس جنوبی تصریح کرد: در دولت یازدهم در بدترین شرایط تحریمها و مشکلات ناشی از کاهش قیمت نفت و منابع مالی، توانستیم فازهای پارس جنوبی را وارد مدار تولید کرده و به ظرفیت تولید گاز کشور اضافه کنیم.

گازرسانی به نیروگاهها افزایش یافته است

وی گفت: در سال 92 نزدیک به 45 درصد و پارسال، 27 درصد سوخت موردنیاز نیروگاهها از طریق سوخت مایع تامین می شد، اما با مجموع اقدامهایی که در پارس جنوبی انجام شد امسال این مقدار به 17 درصد رسیده است که این موضوع نشان دهنده شاخص افزایش مصرف گاز در نیروگاههاست.

زنگنه با بیان این که طی همین بازه زمانی نیز بدون محدودیت سوخت صنایع را با گاز تامین کردیم، افزود: همین  موضوع سبب شد تا تولید صنایع پتروشیمی نیز افزایش یابد.

وی افزایش ظرفیت تولید و صادرات نفت خام را یکی از سیاستهای اصلی دولت یازدهم اعلام کرد و افزود: با افزایش ظرفیت تولید نفت، مقدار صادرات نفت ما نیز افزایش می یابد، از سوی دیگر با افتتاح فازهای پارس جنوبی نیز تولید میعانات گازی و در نتیجه صادرات آنها نیز افزایش خواهد یافت.

وزیر نفت با اشاره به اقدامهای وزارت نفت برای افزایش ظرفیت تولید نفت با اولویت میدانهای مشترک، افزود: اولویت نخست ما در این میان، توسعه میدانهای غرب کارون است که ظرفیت تولید آنها در ابتدای دولت یازدهم از 50 تا 60 هزار بشکه در روز تا پایان این دولت به روزانه 300 هزار بشکه می رسد.

تولید نفت میدانهای غرب کارون تا پایان دولت یازدهم به روزانه 300 هزار بشکه می رسد

به گفته زنگنه، بر اساس برنامه ریزی انجام شده، سال آینده، ظرفیت تولید میدانهای غرب کارون به بیش از 200 هزار بشکه در روز افزایش خواهد یافت.

وی با اشاره به عملکرد صنعت پتروشیمی نیز تصریح کرد: در آغاز فعالیت دولت یازدهم، ارزش تولید محصولات پتروشیمی بر پایه قیمتهای سال 1390، 16 میلیارد دلار بود که امسال این رقم به 18 میلیارد دلار می رسد.

وزیر نفت تصریح کرد: با اجرای طرحهای جدید صنعت پتروشیمی تا پایان سال 96، ارزش تولید محصولات پتروشیمی به بیش از 22 میلیارد دلار خواهد رسید؛ این در حالی است که فازهای 15، 16، 17 و 18 پارس جنوبی به تامین خوراک اتان پتروشیمی ها نیز می پردازد که همین مسئله نیز سبب افزایش ظرفیت تولید آنها شده است.

زنگنه با اشاره به افزایش کیفیت بنزین و گازوئیل تولیدی کشور نیز افزود: در ابتدای دولت یازدهم، 2.5 میلیون لیتر بنزین یورو 4 تولید می شد که امروز این مقدار به 24 میلیون لیتر رسیده است؛ همچنین تولید گازوئیل با 10 هزار پی پی ام گوگرد انجام شد که هم اکنون این مقدار به 50 پی پی ام کاهش یافته است.

وی با بیان این که تلاش می کنیم تا در کلانشهرهای بزرگ، بنزین را به صورت یورو 4 توزیع کنیم، تصریح کرد: با افتتاح فاز یک پالایشگاه ستاره خلیج فارس، از واردات بنزین نیز بی نیاز خواهیم شد.

زنگنه پیشرفت پالایشگاه ستاره خلیج فارس را 90 درصد اعلام کرد و افزود: سال آینده 2  ردیف پالایشی (ترین) این پالایشگاه وارد مدار خواهد شد و بر اساس برنامه پیش از پایان دولت یازدهم سه ردیف پالایشی باقیمانده نیز وارد مدار خواهد شد.

ظرفیت پالایش کشور تا پایان برنامه ششم توسعه به روزانه 3.2 میلیون بشکه می رسد

به گفته وزیر نفت، بر اساس برنامه ریزی انجام شده، ظرفیت پالایشی کشور در اواخر برنامه ششم توسعه و اوایل برنامه هفتم توسعه به 3.2 میلیون بشکه در روز خواهد رسید.

زنگنه با اشاره به عملکرد دولت در حوزه گازرسانی نیز افزود: در یک سال اخیر  800 هزار خانوار روستایی از نعمت گاز برخوردار شدند، ضمن این که گازرسانی روستایی به استان سیستان و بلوچستان نیز در این دولت انجام شد.

وی با اشاره به پنج رویکرد اقتصاد مقاومتی شامل درون زایی، برون زایی، دانش محور، عدالت محور و مردمی تصریح کرد: اهداف رویکرد عدالت محوری اقتصاد مقاومتی با گازرسانی به استان سیستان و بلوچستان، محقق و تعادل منطقه ای نیز ایجاد شده است.

وزیر نفت با اشاره به عملکرد وزارت نفت در مبارزه با فساد و قاچاق فرآورده های نفتی نیز افزود: از پارسال، توزیع نفت و گاز خودروهای برون شهری بر اساس بارنامه آنها صورت می گرفت که این مسئله سبب کاهش مصرف این سوخت شد.

زنگنه با بیان این که در سطح داخل شهرها نیز سهمیه خودروها با همکاری وزارت کشور و دیگر نهادها کاهش یافت، افزود: این مسئله سبب کاهش حدود چهار تا پنج میلیون لیتری در مصرف سوخت خودروها شد که البته بخشی از این کاهش مصرف به دلیل کاهش ورودی بارها و انتقال بار از جاده به شهر بوده است.

وی افزود: درباره فساد معروف دیگری که نمی خواهم نام آن را ببرم و بارها از سوی آنها اعلام شده که قرار است هفته آینده پول نفت را بدهند، اما هنوز آن هفته فرا نرسیده است، از این رو سخنی نمی گویم.

وزیر نفت درباره بهینه سازی مصرف انرژی نیز افزود: بر اساس سیاستهای بند «ق» تبصره 2 بودجه، بهینه سازی مصرف انرژی در حال فعال شدن است و با توجه به امکان فاینانسی که به وجود آمده است انتظار داریم شاهد فعال شدن این بخش نیز باشیم.

در ادامه این نشست خبری، وزیر نفت به پرسشهای خبرنگاران پاسخ داد.

برای دسترسی به فایل صوتی نشست خبری بیژن زنگنه، وزیر نفت اینجا را کلیک کنید.

کد خبر 254888

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =