زنگنه: هنوز متن قراردادهای جدید نفتی نهایی نشده است

وزیر نفت با بیان این که متن مدل جدید قراردادهای نفتی یک متن کاملا حقوقی و تخصصی است، تاکید کرد: هنوز قراردادی بر مبنای این مدل امضا نشده و نگرانی در این باره قابل رفع است.

به گزارش خبرنگاز شانا، بیژن زنگنه، وزیر نفت صبح امروز (سه شنبه، 20 بهمن ماه) در نشستی با اصحاب رسانه به مناسبت سی و هفتمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی پس از ارائه گزارش عملکرد این وزارتخانه به پرسشهای خبرنگاران پاسخ داد.

وی در پاسخ به این پرسش که سرانجام مدل جدید قراردادهای نفتی (IPC) به کجا رسید، با اشاره به این که مصوبه دولت که مهرماه امسال تصویب شد، برای ما ملاک است، تاکید کرد:‌ لطفا صحبتهای من را در این زمینه تقطیع نکنید و به صورت کامل منتشر کنید.

وزیر نفت با اشاره به این که سایتی در یکی از کشورها به عنوان IPC ایجاد شده که به انتشار مطالبی درباره این قراردادها می پردازد و منتقدان نیز به آن استناد می کنند، افزود: این سایت ملاک اظهارنظر در این قرارداد نیست و تنها سند قابل استناد مصوبه مهرماه دولت است.

زنگنه با بیان این‌که از انتقاد استقبال می کنیم، اما باید عنوان شود که هنوز قراردادی امضا نشده که عده‌ای خواستار لغو آن هستند، گفت: انتقاد باید درست باشد و کسی دیگری را متهم به خیانت نکند از آقای توکلی نماینده مردم تهران نام می برم به این دلیل که شما (خبرنگار) در پرسشهای خود از ایشان نام بردید، که اگر چه مخالف من هستند و در مجلس علیه من نیز صحبت کردند، اما مخالف محترمی است و انتقادهایی که مطرح می کنند از روی دلسوزی برای کشور است.

وی با بیان این که من به عنوان وزیر نفت این انتقادها را می پذیرم زیرا از روی دلسوزی برای کشور و نظام است، تاکید کرد: همانطور که بارها گفته ام این متن قرارداد نیز مصنوع دست بشر بوده و وحی منزل نیست و اگر انتقادی نسبت به جزئیات آن مطرح می شود حاضریم درباره آن بررسی بیشتری کنیم.

زنگنه با یادآوری خاطره ای از امام راحل به این جمله ایشان «باهم بسازید» اشاره کرد و با بیان این که همه زندگی سیاسی یک کشور در این سه کلمه خلاصه می شود، ادامه داد: نباید عده ای تنها روی مواضع خود پافشاری کنند، بلکه باید با یکدیگر تعامل برقرار کنند ضمن این که ما همه یک نسل هستیم و نباید همدیگر را متهم کنیم.
وزیر نفت گفت: آیا کشور این گونه توسعه می یابد؟ آیا منافع ملی در این شرائط رشد خواهد کرد؟

وی افزود: اگر در موضوعی با منتقدان به نتیجه ای دست نیافتیم، در جلسه ای به مشورت گذاشته می شود و با رای گیری می توان نظر اکثریت را به دست آورد.

زنگنه با تاکید بر این که منافع ملی کشور مهم است، افزود: همه باید به این مهم توجه کنیم که با وجود اختلاف سلیقه ها، حفظ و پیروی از آرمانهای نظام جمهوری اسلامی برای ما اصل است.

وزیر نفت ادامه داد: البته برخی می گویند خارجیها وارد قراردادها نشوند که این مطلب منطقی نیست.

زنگنه افزود: یکی از انتقادهایی که مطرح می شود به قرارداد «OPEN CAPEX» که پنج قرارداد است و در دولت گذشته امضا شده است، که البته من انتقادی به آن ندارم؛ شاید بگویند در  آن مقطع نمی دانستند که این قراردادها منطقی نیست.

نامه به رئیس سازمان صدا و سیما

زنگنه با بیان این که یکی از انتقادهای وارد به قراردادهای جدید، سقف باز قراردادهاست، گفت: در دولت گذشته، پنج قرارداد به شکل «OPEN CAPEX» امضا شد، اما کسی انتقادی نکرد که البته شاید بگویند در آن مقطع نمی دانستند این قراردادها منطقی نیست.

وی با بیان این که برخی دیگر انتقادهایی را درباره این که این قراردادها همانند مشارکت در تولید است عنوان می کنند، آن را تایید نکرد و افزود: در دولت گذشته قرار بود قراردادی با این روش با هندیها امضا شود که به مرحله آخر نیز رسید؛ اما من با آغاز به کار دولت یازدهم جلو این قرارداد را به دلیل مدل مشارکت در تولید، گرفتم.

وزیر نفت با تاکید بر این که ما همیشه در زمینه بحث قراردادهای نفتی شفاف بوده ایم و سعی کرده ایم با شفافیت به انتقادها پاسخ دهیم، به نوشتن نامه ای به رئیس سازمان صدا و سیما اشاره کرد و گفت: در این نامه که به تازگی نوشته شد، از سازمان صدا و سیما خواستیم در برنامه های متعدد، موافقان و مخالفان این قراردادها در کنار هم قرار گیرند و درباره جزئیات این قراردادها که 11 ماده است، بحث کنند.

وزیر نفت گفت: در این نامه عنوان شده است زمان پخش برنامه مهم نیست و لازم نیست در ساعتهای پربیننده باشد، علاقه مندان به این مباحث می توانند آن را در هر ساعتی که باشد، پیگیری کنند.

زنگنه بار دیگر از انتقادهای سازنده و منطقی درباره این قراردادها استقبال کرد و با بیان این که اگر پیشنهاد منطقی در این زمینه ارائه شود، وزارت نفت ترتیب اثر خواهد داد، یادآور شد: آمادگی داریم به انتقادها درباره جزئیات این قراردادها پاسخ دهیم.

وزیر نفت گفت: منتقدان یکی از مشکلات موجود درباره این قراردادها را تضعیف شرکت ملی نفت ایران می دانند، که این انتقاد به جا نیست.

زنگنه ادامه داد: ایران با وجود این که هم اکنون با سابقه بیش از صد سال تولید نفت، هنوز یک شرکت اکتشاف و تولید ندارد و ضروری است که در این مقطع، این شرکتها تاسیس شوند.

وی گفت: هر پدیده تازه ای که پا به عرصه می گذارد، در گام نخست با بازتابهای منفی روبرو می شود، که بعد با گذشت زمان این موضوع حل خواهد شد.

زنگنه به تاسیس شرکت مپنا اشاره کرد و گفت: در آن مقطع نیز بارها به دلیل تشکیل این شرکت، مورد انتقادهای شدیدی قرار گرفتم؛ همچنین برای تشکیل شرکت پتروپارس نیز تا مرز به زندان انداختن من پیش رفتند، در حالی که هم اکنون بسیاری مدعی اند شرکت مپنا و پتروپارس حاصل تلاشهای آنهاست.

وی در پاسخ به پرسشی درباره محرمانه بودن قراردادهای نفتی گفت: ما می خواهیم بدون ابهام و شفاف کار کنیم و در خدمت نظام جمهوری اسلامی ایران باشیم.

وزیر نفت تصریح کرد: طبق قانون، قرارداد محرمانه است، اما پیش نویس قراردادها محرمانه نخواهد بود.

وی در پاسخ به این پرسش در این باره که هم اکنون پیش نویسهای قراردادهای جدید نفتی منتشر شده که کارشناسان درباره این پیش نویسها انتقادهای جدی دارند، گفت: این پیش نویسها هنوز نهایی نشده و هم اکنون سه پیش نویس از این قراردادها تهیه شده است و پیش نویس چهارم نیز در حال تهیه است، اما این پیش نویسها نظر نهایی وزارت نفت و شرکت ملی نفت نیست.

ماهیت قرارداد آی پی سی مشکلی ندارد

زنگنه در پاسخ به پرسشی درباره این که ماهیت این نوع قرارداد از نگاه منتقدان دارای اشکالات اساسی است، گفت: زمانی که به جزئیات این انتقادها بیشتر توجه شود، معلوم می شود اشکالات در زمینه ماهیت قراردادها وجود ندارد.

وزیر نفت عنوان کرد: در زمینه تعارض این قراردادها با اصل 44 قانون اساسی نیز حاضریم با منتقدان در این بخش بحث کنیم.

شفاف سازی سرلوحه کار وزارت نفت است

زنگنه در پاسخ به پرسشی در این باره که تا چه اندازه انتقادها به مدل جدید قراردادهای نفتی را سیاسی و چه مقدار آن را نبود شفافیت در اطلاع رسانی می‌دانید، اظهارکرد: در ایران نمی توان خیلی این موارد را از هم جدا کرد، زیرا همه حرفهایی که مطرح می شود، عقیدتی و سیاسی است، اما نداشتن شفافیت درباره قراردادهای IPC‌ را نمی پذیرم.

وی با یادآوری این که در دولت گذشته قراردادهایی امضا شده است که هم اکنون وقتی عنوان می شود بسیاری از آن اظهار بی اطلاعی می کنند، ادامه داد: ما از روزهای نخست کارمان شفافیت را سرلوحه کارمان قرارد ادیم و در همین مسیر حرکت کنیم.

زنگنه با بیان این که متن مدل جدید قراردادهای نفتی یک متن کاملا حقوقی و تخصصی است تصریح کرد: نگرانی در این باره این قراردادها قابل رفع است.

وزیر نفت درباره اعتراض دانشجویان به مدل جدید قراردادهای نفتی در مقابل وزارت نفت نیز پاسخ داد: من پس از آن اعتراض، از نمایندگان خود خواستم تا با نمایندگان دانشجویان مذاکره کنند؛ آنها همانند فرزندان من هستند، اما باید تاکید کنم هنوز قراردادی امضا نشده است.

کد خبر 254911

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =