پرونده عرضه محصولات پتروشیمی خارج از بورس مختومه است

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به این که پرونده عرضه محصولات پتروشیمی خارج از بورس مختومه است، گفت: این سازمان به دنبال تامین مالی شرکتهای پتروشیمی در بورس کالاست.

به گزارش خبرنگار شانا، محمد فطانت در نخستین نشست خبری خود به مناسبت سی و هفتمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی با اشاره به عبور از دوران سخت تاریخی بازار سرمایه اظهار کرد: شاخص کل بورس از ابتدای سال از 62 هزار و 461 واحد به رقم 77 هزار و 700 واحد رسیده که نشان دهنده رشد بیش از 23 درصدی است.

وی ادامه داد: شاخص هم وزن بورس نیز با رشد 27 درصدی به 12 هزار 562 واحد رسید.

رئیس سازمان بورس اوراق بهادار با اشاره به رشد 22 درصدی شاخص کل فرابورس افزود: ارزش بازار بورس هم اکنون به 320 هزار میلیارد تومان و فرابورس به 95 هزار میلیارد تومان رسیده که مجموع ارزش بازار سرمایه را به 420 هزار میلیارد تومان یا 120 میلیارد دلار رسانده است.

فطانت، یکی از دلایل مهم در افزایش حجم معاملات فرابورس را رشد بازار بدهی خواند و گفت: معاملات اوراق بدهی، حجم معاملات در بازار فرابورس و بورس را به هم نزدیک کرده به گونه ای که هم اکنون ارزش هر دو بازار 32 هزار و 800 میلیارد تومان است.

وی با بیان این که متوسط معاملات روزانه بازار از ابتدای سال تا 20 دی ماه، 100 میلیارد تومان بوده است، تصریح کرد: این عدد طی سه هفته گذشته به 385 میلیارد تومان رسیده که این مقدار، بدون در نظر گرفتن معاملات بلوک و عمده است.

فطانت با اشاره به این که حجم متوسط سرمایه گذاری خارجی روزانه به دو میلیارد و 400 میلیون تومان رسیده است، افزود: حجم پرتفوی سرمایه گذاران خارجی که کد معاملاتی خارجی دریافت کردند به 520 میلیارد تومان رسیده است.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان این که حجم تامین مالی بازار سرمایه به 21 هزار میلیارد تومان رسیده است، گفت: پیش بینی می شود این رقم تا پایان سال به 30 هزار میلیارد تومان برسد.

وی با اشاره به این که حجم معاملات فیزیکی بورس کالا 19 میلیون تن به مبلغ 25 هزار و 600 میلیارد تومان است، اظهار کرد: بازار مشتقه بورس کالا 11 هزار و 700 میلیارد تومان و بازار فیزیکی بورس انرژی نیز تا کنون شاهد معامله 1800 میلیار تومان کالا بوده است؛ همچنین در بازار مشتقه بورس انرژی، برق 719 میلیارد تومان و نفت کوره 167 میلیارتومان معامله شده است.

تامین مالی یکهزار میلیارد تومانی وزارت نفت از طریق بورس انرژی

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به این که امسال، ابزارهای متعددی با هدف تامین مالی برای نخستین بار به بازار سرمایه معرفی شده است، اظهار کرد: ما در هفته های گذشته 200 میلیارد تومان تامین مالی نفت از طریق اوراق را داشتیم که در کمتر از دو روز معاملاتی به فروش رسید.

وی همچنین به تامین مالی یکهزار میلیارد تومانی وزارت نفت و زیر مجموعه های شرکت نفت از طریق بورس انرژی اشاره کرد و گفت: وزارت نفت و زیر مجموعه های آن حدود یکهزار میلیارد تومان برای نخستین بار از طریق بورس انرژی در سال 94 تامین مالی کردند.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان این که عرضه محصولات پتروشیمی در خارج از بورس مختومه است، گفت: ما با تمام توان و با استدلالهای مختلف سعی کردیم که تصمیم گیران این موضوع را قانع کنیم و به نظر می رسد براساس نتایج، همه به این نتیجه رسیده اند که این کار برگشت به عقب است.

فطانت با اشاره به این که برخی از پتروشیمیها محصولاتشان را خارج از بورس عرضه می کنند، گفت: با مکانیزمهای فعلی ما باید تلاش کنیم که با کمک وزارت صنعت، معدن و تجارت بتوانیم حجم عرضه شرکتها را در بورس کالا بالا ببریم البته در حال برنامه ریزی تامین مالی این شرکتها در بورس کالا نیز هستیم.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان این که برای این تامین مالی ها هدف گذاری و برنامه ریزی شده است، گفت: کشورهایی که به عنوان سرمایه گذار وارد مذاکره با این سازمان شده اند، همواره طراحی ابزارهای جدید را به عنوان یک واقعه مهم تلقی می کنند.

وی به برنامه ریزی صندوقهای سرمایه گذاری اشاره کرد و گفت: برنامه ریزیهای صورت گرفته پتانسیل خوبی برای رونق و رشد بازار بدهی فراهم کرده و پیش بینی ما این است که برای دو تا سه سال آینده به اندازه بازار سهام، بازار بدهی داشته باشیم.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان این که یکی از سخت ترین دوران تاریخ بازار سرمایه با خروج از ابهامهای فراوان سپری شد، گفت: بحث تحریمها به عنوان ریسک زیاد در بازار با اجرای برجام برطرف شد و در پی آن منابعی که از کاهش هزینه های نقل و انتقال و سایر منافع برجام حاصل می شود، در بازار سرمایه به خوبی اثر خود را می گذارد.

بازگشایی نماد پالایشگاهی در سال 94

وی با اشاره به این که برخی از زمینه های ریسکهای سیستماتیک برطرف شده است، اظهار کرد: امروز شاهد بازگشایی نماد پالایشگاهی، تعویق کیفی سازی پالایشگاهی ها، کاهش نرخ خوراک پتروشیمی ها و حقوق مالکانه هستیم.

فطانت، تعیین تکلیف بدهی دولت به شرکتها را یکی از مطالبات فعالان بازار سرمایه عنوان کرد و گفت: یکی از بزرگترین مطالبات را شرکت مپنا داشت که این بدهی در قالب اسناد خزانه اسلامی تعیین تکلیف شد و در این رابطه 140 هزار میلیارد تومان در بودجه سال 94 پیش بینی شده که همه این مبلغ وارد بازار نمی شود اما در یک بازه زمانی دو تا سه ساله وضع مطالبات دولت تعیین تکلیف می شود.

رئیس سازمان بورس اوراق بهادار به طراحی نقشه استراتژیک سازمان به عنوان یک گام اساسی در ارتقای برنامه ها و اهداف سازمان بورس اشاره کرد و گفت: این مدل بر اساس یک مدل جهانی برای ارکان و بخشهای زیر مجموعه طراحی شده که بر اساس این مدل، 60 هدف به صورت همگن و هموزن در نقشه استراتژیک ملاحظه شده است.

فطانت با بیان این که از ابتدای سال تاکنون جمع تامین مالی صندوقهای سرمایه گذاری به 50 هزار میلیارد تومان رسیده است، ادامه داد: در بخش تامین مالی، با احتساب تاسیس شرکتهای سهامی عام، افزایش سرمایه نهادهای مالی و هلدینگها، عدد تامین مالی نسبت به سالهای گذشته از رشد بسیار بالایی برخوردار بوده است و امیدواریم امسال حدود 90 هزار میلیارد تومان تامین مالی را از طریق بازار سرمایه ثبت کنیم.

وی ادامه داد: در صندوقهای سرمایه گذاری 650 هزار نفر سرمایه گذاری کردند که حاکی از پتانسیل جدید در صندوقهای سرمایه گذاری است که این افراد وارد بازار سرمایه شدند.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: از ابتدای سال 94 تا کنون 514 میلیارد تومان عرضه اولیه در فرابورس و بورس داشتیم که حاصل پیوستن 13 شرکت به بازار سرمایه بوده است.

به گزارش شانا، در حاشیه این نشست، سامانه مدیریت پیگیری تخلفات و رسیدگی به شکایات (سمتا)، سامانه جامع مدیریت دسترسی کاربران، سرویس احراز هویت پیشرفته، سامانه کدال همراه، درگاه انگلیسی سازمان بورس و اوراق بهادار و سایت انگلیسی پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا) به طور رسمی رونمایی شدند.

کد خبر 254924

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =