۱۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۰
  • کد خبر: 254945
انقلاب بغض وزیر را ترکاند

«آن روزها 26 ساله بودم، متولد سال 1331 هستم» بیژن زنگنه این را می گوید و منظورش 22 بهمن سال 1357 است روزی که انقلاب پیروز شد و حال پس از 37 سال از یادآوری آن روزها بغض می کند و چشمانش پر از اشک می شود.

*دهه فجر بهانه خوبی است که وزیر نفت در جمع خبرنگاران قرار گیرد؛ «خیلی از شماهایی که امروز در این جلسه حضور دارید بهمن ماه 57 به دنیا نیامده بودید، اما ما در آن سال و در این ساعتها اشتیاق عجیبی داشتیم؛ نمی دانم چگونه باید آن روزها را تعریف کنم روزی که انقلاب پیروز شد و روزی که اعلام کردند این صدای انقلاب اسلامی است.

*هیچوقت نمی توانستم باورکنم، در خواب هم نمی دیدم روزی در این کشور حکومتی تشکیل شود به نام انقلاب اسلامی. هیچوقت نمی توانستم چنین چیزی را تصور کنم حتی روز 22 بهمن ماه؛ در آن روز زمین، آسمان و همه چیز برایمان فرق کرد و رنگ و بوی دیگری گرفت این یک امداد الهی بود یک چیز عجیب بود و یک اتفاق بسیار بسیار غیر قابل تصور؛ مگر می شود این رژیم فرو ریزد و حکومتی بیاید که بر اساس خواست ملت باشد و استقلال داشته باشیم و سرنوشتمان را خودمان تعیین کنیم و برای خودمان تصمیم بگیریم.

*من آن روزها 26 ساله بودم متولد سال 1331. پدران و مادران شما نیز احتمالا هم نسلهای من هستند، آن نسل پر تلاش بود و خیلی فداکاری و جانفشانی کرد، جانباز و شهید داد و خیلیها که هنوز هستند؛ انشاء ا.. خداوند به برکت آن خونها و فداکاریها تا الان انقلاب ما را حفظ کرده و از این پس هم حفظ کند و فرزندانمان بتوانند در فضای خوب، باعزت و سربلندی زندگی کنند.

*وزیر نفت دراین نشست از رسانه ها خواست حرفهایش را تقطیع نکنند؛ تقطیع بدان معنا که بخشی از جوابها را منتشر کنند و بخشی دیگر را منتشر نکنند؛ میان علما معروف است آنانی که قرآن را تقطیع می کنند «لاتقرب الصلاة»، یعنی نزدیک نماز نشوند. هر چه گفته می شود بنویسید؛ البته می توانید تحلیل هم بکنید.

*امام خمینی (ره) وقتی زوجهای جوان برای عقد به حضور ایشان می رفتند به آنها سه کلمه فارسی می گفتند: «با هم بسازید»، همه زندگی سیاسی یک کشور این است که با هم بسازید؛ با هم مخالف باشیم، اما با هم دشمن و از هم متنفر نباشیم، زیرا از یک نسل هستیم و این نسل انقلاب اسلامی را پیروز کرده است. همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند: «همدلی و همزبانی»

*چه زمانی که در وزارت نیرو و چه زمانی که در وزارت نفت بودم هر کار جدیدی که انجام شد من را تا جایی «بد» بردند؛ شرکت مپنا را درست کردم، پوستم را در وزارت نیرو کندند، پتروپارس را تاسیس کردم تا لب زندان هم رفتم، حالا هم که درباره تاسیس شرکت اکتشاف و استخراج (E&P) صحبت می کنم، همه با آن مخالفت می کنند، البته 10 سال دیگر، همه می گویند خوب است، اما اکنون کلمات «ویژه ای» بکار می برند.

*این که گفته می شود مدل جدید قراردادهای نفتی مشابه همسایه است، بد است یا خوب؟ اصلا من نمی دانم ما هر کاری می کنیم باید شبیه هیچکس نباشد!! این که این قرارداد شبیه قراردادهای آنهاست، رد نکردم؛ البته من معتقدم، عراق مدل قراردادهایش را از ایران گرفته و تکمیل کرده است، در ضمن مگر عراق ناموفق بوده است؛ این کشور در دوران رژیم صدام هیچگاه فراتر از سه میلیون و 300 هزار بشکه نفت تولید نکرده بود، اما شهریور امسال به رکورد چهار میلیون و 300 هزار بشکه رسید، آیا مدل قراردادهایش بد بود؟ ما هنوز مدل قراردادهای آنها را نداریم و فقط شفاهی آن را شنیده ایم.

*درباره قرارداد کرسنت بزودی با تعدادی از رسانه ها گفتگو خواهم کرد.

*اگر من آدمی هستم که می توانم قیمت نفت را در دنیا کاهش دهم و اقتصاد آمریکا، چین و همه کشورهای حاشیه خلیج فارس را دچار بحران کنم خیلی آدم مهمی هستم؛ این که همه اقتصاد دنیا را دچار تحول کنم، هنوز دچار این توهم نشدم.

*نبود شفافیت به وزارت نفت نمی چسبد و وزارت نفت چوب شفافیت زیادی را می خورد، درباره مدل جدید قراردادهای نفتی به قول جوانان امروزی در حد لالیگا توضیح داده شده است.

رویا خالقی

کد خبر 254945

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =