اعلام شرائط مصوبه شورای اقتصاد برای جایگزینی 140 هزار تاکسی فرسوده

مدیر طرح جایگزینی 140 هزار تاکسی فرسوده در شرکت بهینه سازی مصرف سوخت شرائط استفاده از ظرفیتهای مصوبه شورای اقتصاد برای مالکان تاکسی جایگزین را پایه گاز سوز بودن تاکسی، پیمایش 350 کیلومتر با یک بار سوختگیری گاز، باک بنزین با ظرفیت کم و نصب سامانه موقعیت یاب جهانی (GPS) اعلام کرد.

علی هاشمیان در گفتگو با خبرنگار شانا با اشاره به مصوبه شورای اقتصاد مبنی بر جایگزینی 140 هزار تاکسی فرسوده از محل صرفه‌جویی سوخت، سقف مبلغ بازپرداخت سرمایه‌گذاری در طول اجرای طرح را  635 میلیون دلار برای 140 هزار تاکسی عنوان کرد.

وی افزود: مبنای پرداخت صرفه‌جویی براساس تحقق هر کیلومتر پیمایش تاکسی صندوقدار (سدان)، تا سقف مبلغ 3780 دلار و مدت زمان بازپرداخت آن پنجساله بوده و مبنای پرداخت صرفه‌جویی براساس تحقق هر کیلومتر پیمایش تاکسی ون، تا سقف 7810 دلار و مدت زمان بازپرداخت آن هفت ساله خواهد بود.

مدیر طرح جایگزینی 140 هزار تاکسی فرسوده در شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت، تصریح کرد: تاکسیهای تمام برقی و هیبریدی نیز با پیمایش 200 کیلومتر با یکبار شارژ می‌توانند در ازای از رده خارج کردن یک تاکسی فرسوده در این طرح شرکت کنند. 

وی بر لزوم همکاری همه دستگاهها و سازمانهای مسئول در از رده خارج کردن تاکسیهای فرسوده تاکید کرد و گفت:‌ استفاده از سوخت پاک CNG در حمل و نقل عمومی بویژه تاکسیها دارای منافع راهبردی، اقتصادی و  زیست محیطی است. 

هاشمیان تصریح کرد: رسیدن به این اهداف با استفاده از خودروهای پایه گازسوز که دارای شرائط و دوام بهتری از نظر مصرف سوخت و آلایندگی در طول عمر تاکسی‌ دارد، امکان‌پذیر است به همین سبب شورای اقتصاد مصوبه‌ای در تاریخ 27 اسفندماه سال 93 درباره جایگزینی 140 هزار تاکسی‌های فرسوده به تصویب رساند.

وی گفت: طی این مصوبه تامین مالی برای جایگزینی این تاکسی‌ها تنها از محل صرفه جویی حاصل از حذف مصرف بنزین و جایگزینی آن با سوخت CNG انجام خواهد شد. 

مدیر طرح جایگزینی 140 هزار تاکسی فرسوده در شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت شرائط استفاده از ظرفیتهای مصوبه شورای اقتصاد و حصول صرفه جوئی سوخت و استفاده از منافع مالی حاصل را برای مالکان تاکسی جایگزین را پایه گاز سوز بودن تاکسی، پیمایش 350 کیلومتر با یکبار سوختگیری گاز، باک بنزین با ظرفیت کم،نصب سامانه موقعیت یاب جهانی (GPS) اعلام کرد.

هاشمیان با اشاره به مزیتهای خودروهای پایه‌ گازسوز نسبت به خودروها دوگانه‌سوز، تصریح کرد:‌ از جمله آنها می‌توان به آلایندگی کمتر، مصرف سوخت کمتر (حدود 15 تا 20 درصد)، استهلاک کمتر موتور، و پایدار بودن میزان آلودگی و مصرف سوخت در طول عمر تاکسی‌ اشاره کرد. 

وی پیمایش 350 کیلومتر با یکبار سوختگیری را یکی دیگر از شرائط تاکسیهای جایگزین عنوان کرد و افزود: هرچه پیمایش یک خودرو با یکبار سوختگیری بیشتر باشد راننده نیاز کمتری به طی مسافت و صرف وقت زیاد برای سوختگیری مجدد دارد؛ بنابراین در جهت کاهش بار جایگاههای سوختگیری و خدمات دهی بهتر به رانندگان تاکسی  این شرط برای تاکسی‌های جایگزین در مصوبه آورده شده است.

هاشمیان در ادامه به داشتن باک بنزین با ظرفیت کم تاکسیهای جایگزین اشاره کرد و گفت:‌ باک کوچکتر وزن خودرو را تا حد زیادی کاهش داده و این امر به کاهش مصرف سوخت، آلایندگی و استهلاک تاکسی کمک می‌کند؛ ضمن این که به دلیل مساعد بودن شرائط استفاده از سوخت CNG در تاکسیهای پایه‌گازسوز و استفاده کمتر از بنزین، صرفه اقتصادی بیشتری برای راننده دارد. 

مدیر طرح جایگزینی 140 هزار تاکسی فرسوده در شرکت بهینه سازی مصرف سوخت ادامه داد: الزام این شرط در چارچوب مصوبه بدلیل حصول صرفه جویی و پرداخت مبالغ صرفه جویی بیشتری به مالکان تاکسی خواهد بود. 

وی نصب سامانه موقعیت یاب جهانی ( GPS) را بر روی خودرها الزامی دانست و یادآور شد: این موضوع نشانگر میزان فعالیت تاکسیها در ناوگان خواهد بود، بدیهی است هرچه پیمایش تاکسی بیشتر باشد بازپرداختهای صرفه جوئی در سقف معین در مصوبه بیشتر خواهد بود.

هاشمیان تاکید کرد: تدبیر شورای اقتصاد در استفاده از ظرفیتهای موجود در ماده 12 قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر در ابلاغ مصوبه «جایگزینی 140 هزار تاکسی فرسوده با تاکسی پایه گازسوز با پیمایش بالا» یک عزم همه جانبه را برای کمک به نوسازی ناوگان تاکسیرانی می طلبد و به نظر می‌رسد استفاده از تاکسیهای جدید کنونی با مشخصاتی غیر از آنچه که ذکر شد، ظرفیت استفاده از بازپرداخت صرفه جویی را در قالب مصوبه فوق از دست خواهد داد.  

کد خبر 254956

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =