شوکهای قیمتی پیش‌بینی نشده نفت و رشد اقتصادی ایران

درآمدهای نقتی به عنوان منبع اصلی تامین ارز برای دو بخش خصوصی و دولتی، محور اصلی اقتصاد ایران را تشکیل می دهد.

از آنجا که درآمدهای نفتی بر اساس میزان صادرات نفت و قیمت جهانی آن تعیین می شود، تغییرات ناگهانی در قیمت نفت که به طور عمده براساس بحرانها و تصمیمها بروز می کند، اقتصاد کشور را در معرض بی ثباتی قرار می دهد.

اگر کارگزاران اقتصادی بتوانند پیش بینی دقیق تری از تحولات قیمت نفت داشته باشند، قادر خواهند بود آثار نامطلوب درآمدهای نفتی را به حداقل برسانند. اما از آنجا که اکثر شوکهای نفتی ماهیت تصادفی دارند، امکان پیش بینی آنها چندان میسر نیست، اما شوکهای قیمتی نفت زمانی اقتصاد را تحت تأثیر قرار می دهند که شوکی مشابه به آن در نزدیکترین دوره زمانی اخیر رخ نداده باشد و همچنین تغییرات ساختاری منجر به تحول رابطه میان شوکهای قیمتی نفت و اقتصاد کشور شده باشد. 

مقاله «شوک‌های قیمتی پیش‌بینی نشده نفت و رشد اقتصادی در ایران: کاربردی از مدل‌های چرخشی مارکف» تأثیر شوکهای قیمتی پیش بینی نشده نفت بر رشد اقتصادی کشور طی دوره زمانی 1367.1-1389.4 با استفاده از مدلهای چرخشی مارکف بررسی کرده است.

یافته های تحقیق نشان می دهد که شوکهای قیمتی پیش بینی نشده مثبت در مقایسه با شوکهای منفی هم اندازه با تأثیر کمتر ولی با دوره دوام بیشتر، قادر به بهبود وضعیت رشد اقتصادی هستند، اما چندان نمی توانند وضع بالای رشد اقتصادی کشور را تضمین کنند و در نهایت این شوکها بتوانند اقتصاد را در وضع رشد اقتصادی متوسط به تعادل می رسانند.

شوکهای منفی نیز قادر نیستند اقتصاد کشور را در وضع رشد اقتصادی پایین نگه دارند، اما می توانند مانع از دستیابی اقتصاد کشور به وضع رشد اقتصادی بالا شوند.

کد خبر 254982

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =