نایب‌رئیس مجلس: تفکر خلق ثروت جایگزین رویکردهای هزینه‌ای شود

کشور باید با تولید توسعه یابد «نه» با هزینه‌های ناشی از فروش سرمایه، ما امروز در حوزه‌های مختلف برای تبدیل دانش به فناوری جهشهای خوبی داشته‌ایم، با مصرف بهینه انرژی ازجمله در مصرف گاز، توان صادراتی کشور با رشد محسوسی روبرو می شود.

به گزارش خبرنگار شانا، سید محمدحسن ابوترابی فرد، نائب رئیس مجلس شورای اسلامی، ظهر امروز (چهارشنبه، 21 بهمن‌ماه) در آئین گرامیداشت سی هفتمین سالروز انقلاب اسلامی در وزارت نفت گفت: ایران پس از 36 سال از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، کارنامه قابل قبولی در حوزه‌های مختلف دارد.

وی افزود: در بعضی از عرصه‌ها این کارنامه درخشان و در برخی حوزه‌ها متناسب با انقلاب و ظرفیتها عمل کرده است و امروز ایران به یک قدرت بزرگ سیاسی تأثیرگذار در منطقه و فرا منطقه بدل شده و کسی در این باره تردید ندارد که این نقش محوری است.

نایب‌رئیس مجلس با اشاره به مذاکرات هسته‌ای ایران با کشورهای عضو گروه 1+5 گفت: این مذاکرات اقتدار سیاسی ایران را در منطقه و جامعه جهانی تثبیت کرد.

این نماینده مجلس افزود: پس از جنگ تحمیلی قدرت دفاعی قابل قبولی در اختیارداریم که در پیوند نزدیک با قدرت سیاسی و منطقه‌ای به یک عامل بازدارند بدل شده است و امنیت قابل قبولی ایجاد کرده است.

کاروان علمی کشور با شتاب خوبی حرکت می‌کند

عضو هیئت‌رئیسه مجلس به کارنامه علمی انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: کاروان علمی کشور با شتاب خوبی حرکت می‌کند و دستاوردهای ارزشمندی در این زمینه حاصل‌شده است.

وی در همین زمینه تصریح کرد: تولید دانش و تبدیل آن به فناوری در حداقل زمان ایجادشده است، ازاین‌رو، ما امروز در حوزه‌های مختلف تبدیل دانش به فناوری جهشهای خوبی داشته‌ایم.

نایب‌رئیس مجلس، فناوری هسته‌ای صلح‌آمیز، موشکی، نانو، هوافضا و دیگر حوزه‌ها را از توانمندیهای کشور برشمرد و گفت: این فناوریها در حوزه‌های مختلف در اختیار ما و با شتاب در حال ارتقاست.

به گفته این مقام مسئول، تبدیل دانش به فناوری یکی از دلایل اقتدار است.

وی با اشاره به مذاکرات هسته‌ای گفت: اگر قدرت آسیب رساندن به فناوری ما را داشتند عمل می‌کردند، اما قدرت سیاسی و نظامی مانع این موضوع شد.

ابوترابی فرد در ادامه تشریح برخی از دستاوردهای کارنامه انقلاب اسلامی در طی 36 سال گذشته گفت: در حوزه امنیت، دستاوردهای برجسته‌ای داریم، سرویس اطلاعاتی ما کارآیی قابل قبولی دارد.

وی همچنین وجود وحدت ملی را افتخاری بزرگ قلمداد کرد و گفت: ایران به دلیل حضور گویشهای گوناگون و انواع مذاهب و اقوام متنوع، ظرفیت اختلاف داشت، اما این موضوع به فرصتی استثنایی، بدل شده است.

ایران از لحاظ ارزش سرمایه های در اختیار پیش از آمریکاست

 عضو هیئت‌رئیسه مجلس افزود: باوجود همه ظرفیتهای موجود و منابع مادی انباشته‌شده و نیروی انسانی متخصص در عرصه اقتصادی وضع خوبی نداریم و با اهداف سند چشم‌انداز فاصله‌داریم این در حالی است که ارزش سرمایه‌های در اختیار ایران پس از روسیه در جایگاه دوم است و آمریکا پس از ما در این زمینه قرار دارد.

وی درباره دلایل وضع اقتصادی موجود، تصریح کرد: به نظرم دلایل آن روشن است، مهمترین دلیل آن تفکر مدیریتی در کشور است که تفکر هزینه‌ای بوده «نه» تفکر خلق‌کننده ثروت؛ از آغاز انقلاب اسلامی تا امروز تفکر هزینه‌ای است، چگونه هزینه کنیم! آن‌هم نه با اهداف روش، گاهی جزیره‌ای، نامناسب و بدون رصد منابع، پیش‌بینی می‌شود.

به گفته این نماینده مجلس نهم، اهرم سیاسی در این موضوع نقش مهمی ایفا کرده است؛ زیرا اگر رویکرد معطوف به خلق ثروت بود امروز وضع دیگری در اقتصاد کشور وجود داشت.

 وی با اشاره به استفاده غیراصولی از درآمدهای نفتی یادآوری کرد: وضع کنونی ریشه در درآمدهای روان نفتی دارد البته کشورهای زیادی از این موهبت برخوردار هستند که با این نوع چالشها مواجه هستند.

 نایب‌رئیس مجلس بابیان این‌که کشور باید با تولید توسعه یابد «نه» با هزینه‌های ناشی از فروش سرمایه افزود: من سالها به این موضوع فکر کرده‌ام که منابعی که از نفت برداشت می‌شود باید به‌عنوان استقراض تلقی شود و به آن بازگشت داده شود زیرا فروش سرمایه است و باید به صندوق بازگردانده شود.

وی به مقدار تولید و مصرف روزانه گاز در کشور نیز اشاره کرد و گفت: هم‌اکنون حدود روزانه 750 میلیون مترمکعب گاز در کشور تولید می‌شود که برای این موضوع تلاشهای فراوانی در دریا و خشکی صورت می‌گیرد که بخشی از آن برای مصارف وزارت نفت ارسال می‌شود و حدود 650 میلیون مترمکعب آن- که حجم زیادی است - به سراسر ایران انتقال و توزیع داده و می‌شود.

 مصرف بهینه انرژی توان صادراتی ما را افزایش می دهد

 وی در این همین زمینه، لزوم صرفه‌جویی در مصرف گاز و پیامدهای اقتصادی آن را یادآور شد و گفت: با حفظ دمای مناسب در ساختمانها، میزان مصرف گاز کاهش می‌یابد و سبب افزایش قابل‌توجه ای در توان صادراتی آن می‌شود.

این نماینده مجلس نهم، تحقق این موضوع را در گرو تغییر رویکردها و حرکت به سمت خلق ثروت و مدیریت صحیح دانست و افزود: نگاه و رفتارهای ما باید تغییر کند تا ایران با شتاب به کشوری ثروتمند بدل شود، زیرا ذخایر قابل قبولی برخوردار هستیم و ظرفیتهای فراوانی در کشور وجود دارد ازجمله دولت مقتدر و استقلال سیاسی پشتوانه حرکت ماست.

عضو هیئت‌رئیسه مجلس این را هم گفت که باید امنیت سرمایه‌گذاری را در حد مورد انتظار فراهم آوریم.

 ابوترابی فرد با اشاره به مصاحبه‌ای از وزیر نفت مبنی بر نیاز 200 میلیاردی صنعت نفت برای سرمایه‌گذاری گفت: مقداری از این حجم را می‌تواند با یک رویکرد جدید تأمین کرد و زمینه جذب سرمایه‌گذاری را فراهم کنیم.

این نماینده مجلس نهم به مقوله بهره‌وری نیز اشاره کرد و این سؤال را مطرح کرد که در این زمینه از چه نمره‌ای برخوردار هستیم؟ و گفت: باید در این حوزه به ارزشهای اسلامی که همان ارزشهای علمی و عقلانی است توجه کرد زیرا اینها دستورات ارشادی هستند.

 وی در پایان در ارزیابی کلی از مجلس گفت: اگر دستگاهی اجرایی به تصمیم درستی برسد، با برنامه‌ای درست، مجلس همراهی می‌کند.

 شایان‌ذکر است، در این مراسم، با حضور بیژن زنگنه، وزیر نفت و محمدحسن ابوترابی از سایت ستاد اقامه نمازِ وزارت نفت رونمایی شد.

کد خبر 254985

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =