تهران، باکو و مسکو راه اندازی شاهراه انرژی را بررسی می کنند

وزیر انرژی جمهوری آذربایجان اعلام کرد: باکو به همراه ایران و روسیه در حال بررسی راه اندازی شاهراه انرژی شمال-جنوب هستند.

به گزارش روزنامه آذرنیوز، ناطق علی اف به خبرنگاران گفت: لغو تحریمهای ایران نقش مهمی در توسعه روابط تهران و باکو خواهد داشت.

وی با بیان این که شاهراه شمال – جنوب فقط برای ترابری نیست، گفت: از این امکان می توان در حوزه انرژی نیز بهره برد.

وزیر انرژی جمهوری آذربایجان افزود: این شاهراه همچنین صادرات برق از روسیه به آذربایجان و در ادامه به ایران را شامل می شود، کارگروه ویژه ای تشکیل شده است و وزیران نفت و انرژی سه کشور روی این موضوع کار می کنند.
 
بر پایه این گزارش، الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه در نوامبر پارسال از وجود علاقه برای ارتباط سامانه های انرژی این کشور به ایران و آذربایجان خبر داده بود که طرف آذری از آن استقبال کرد.

وزیر انرژی آذربایجان همچنین اعلام کرد که انتقال گاز ایران از خاک آذربایجان در دستور کار مذاکرات دو کشور قرار دارد.

وی گفت: بکارگیری تاسیسات ذخیره گاز آذربایجان از سوی ایران و دیگر حوزه های همکاری که آنها را توسعه خواهیم داد در دستور مذاکرات است.

به گزارش رسانه آذری، پیشنهاد انتقال گاز ایران به بازارهای جهانی با استفاده از تاسیسات آذربایجان در حاشیه نشست سران کشورهای تولید کننده گاز (جی ایی سی اف) در تهران مطرح شد و طرف ایرانی نیز از آن استقبال کرده است.

آذرنیوز، جمهوری آذربایجان را مسیر مناسبی در کنار ترکیه برای انتقال گاز به اروپا از ایران به عنوان کشوری معرفی کرد که با 33.8 تریلیون مترمکعب ذخایر اثبات شده گازی حدود یک پنجم ذخایر گاز جهان را در اختیار دارد.
کد خبر 255018

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =