آمادگی ایران برای سوآپ نفت از دریای خزر

رئیس پایانه شمال با اشاره به آماده‌سازی پایانه نفتی شمال برای از سرگیری سوآپ نفت، گفت: با تکمیل و بهره‌برداری از حوزچه فراگیری ظرفیت سوآپ نفت به حدود ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه در روز قابل افزایش است.

به گزارش شانا، حمیدرضا شاهدوست درباره آماده‌سازی پایانه نفتی شمال (نکا) به منظور از سرگیری سوآپ نفت خام از کشورهای حاشیه دریای خزر، گفت: در شرایط کنونی از مجموع ۹ مخزن ذخیره‌سازی نفت خام، سه مخزن در حال تعمیرات اساسی است.
وی با تاکید بر این که با به پایان رسیدن تعمیرات اساسی مخازن موجود نفت، ظرفیتی به منظور سوآپ روزانه ۱۲۰ تا ۱۳۰ هزار بشکه نفت خام از کشورهای حاشیه دریای خزر فراهم می‌شود، تصریح کرد: از سوی دیگر در صورت تکمیل و بهره‌برداری از پروژه حوضچه فراگیر، ظرفیت سوآپ نفت خام ایران از پایانه شمال در قالب یک طرح سه مرحله‌ای به ترتیب ۵۰۰ هزار، یک میلیون و سپس دو میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه در روز افزایش می‌یابد.
رئیس پایانه نفتی شمال در شرکت پایانه‌های نفتی در تشریح جزئیات اجرای پروژه راهبردی ساخت حوضچه فراگیر در پایانه نفتی شمال، اظهار کرد: این طرح شامل طراحی و ساخت ۱۴ پست اسکله، خطوط لوله، مخازن ذخیره سازی نفت خام است.
شاهدوست با یادآوری این که با تکمیل این طرح امکان پهلوگیری نفتکشهای بزرگ تر در پایانه نفتی شمال فراهم می‌شود، تصریح کرد: هم اکنون با امکانات موجود پایانه نفتی شمال، در هر اسکله در ۲ درگاه ۸۲۰ مترمکعب در ساعت نفت خام در ساعت تحویل بگیریم، اما ناوگان فعال در دریای خزر تنها می‌توانند از یک درگاه و با سرعت ۷۰۰ مترمکعب در ساعت نفت تخلیه کنند و این مسئله سرعت سوآپ را پایین آورده است.
رئیس پایانه نفتی شمال در شرکت پایانه‌های نفتی، ادامه داد: هم اکنون اجرای فاز نخست حوضچه فراگیر که شامل موج شکنهای غربی و شرقی بوده، تقریبا به پایان رسیده و در واقع بخش عملیات سنگی به صورت ۱۰۰ درصد انجام شده است.
وی با بیان این که طول موج شکن غربی حدود دو هزار و ۴۰۰ متر و موج شکن شرقی حدود یکهزار و ۷۲۰ متر است، تاکید کرد: در شرایط کنونی انجام عملیات بتن کاری این موج شکنها در دستور کار قرار دارد که با تامین منابع مالی اجرایی خواهد شد.

به گزارش روابط عمومی شرکت ملی نفت ایران، شاهدوست با اعلام این که هم اکنون همه نفتکشهایی که در حوزه دریای خزر تردد می‌کنند از ظرفیت حمل نفت خام ۳۷ تا ۳۸ هزار بشکه (پنج تا هفت هزار تن) برخوردار هستند، تاکید کرد: در صورت تکمیل این طرح، حتی امکان ورود و پهلوگیری نفتکشهای ۱۲ هزار تنی در پایانه نفتی شمال فراهم می‌شود.

رئیس پایانه نفتی شمال در شرکت پایانه‌های نفتی در پایان با یادآوری این که هم اکنون آمادگی از سرگیری سوآپ نفت خام کشورهای حوزه دریای خزر هستیم، یادآور شد: در صورت توافق نهایی با کشورها، هیچ گونه محدودیت عملیاتی در پایانه نفتی شمال برای از سرگیری سوآپ نفت خام وجود ندارد.
کد خبر 255020

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =