ظرفیت تولید بنزین یورو 4 در پالایشگاهها به مرز 28 میلیون لیتر در روز می رسد

ظرفیت تولید بنزین یورو 4 در پالایشگاههای کشور با افتتاح پروژه های شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی به مرز 28 میلیون لیتر در روز می رسد و تولید گازوییل نیز به مرز صادرات نزدیک می‌شود.

به گزارش شانا، دهه فجر امسال با دو رویداد مهم ملی و اثرگذار در عرصه اقتصاد کشور تقارن یافته است، سال 94 از یک سو آخرین سال اجرای برنامه پنجم توسعه به شمار می رود و از سوی دیگر سرآغاز اجرای برنامه اقدام مشترک (برجام) و لغو تحریمهای نفتی است که بی‌تردید آثار اقتصادی مطلوبی بر انجام طرحهای صنعتی و عمرانی کشور می گذارد، فراهم آمدن ساز وکار لازم برای اجرای پروژه های کلان صنعت نفت و ایجاد زمینه های موردنیاز در زمینه سرمایه گذاری و جذب اعتبارهای لازم در این جهت از آثار و نتایج مهم این رویدادهاست.

شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران، به عنوان یکی از چهار شرکت تابعه اصلی وزارت نفت با عنایت به این مهم و لزوم استفاده مغتنمانه از فرصتی که پیش رو دارد، از طرفی در صدد ساماندهی و تکمیل پروژه های در حال اجرا و بهره‌برداری از طرحهای مصوب در برنامه پنجم است که بیشتر به دلیل تنگناهای عملیاتی و آثار تحریمهای نفتی مغفول مانده‌اند و از طرف دیگر مصمم به جذب سرمایه های لازم برای اجرایی کردن برنامه های توسعه، برای اجرای قانون برنامه ششم و سیاستهای اقتصاد مقاومتی و اصل 44 قانون اساسی است.

شایان یادآوری است که با رفع تحریم انتظار می‌رود بخشی از پروژه های در حال اجرا بزودی مراحل پایانی خود را طی کرده و وارد سرویس شوند، همچنین ذکر این نکته ضروری است که مجموعه شرکت ملی پالایش و پخش در طول 1460 روز تحریم نفتی، بدون کاهش تولید یا ایجاد وقفه در انتقال و توزیع فرآورده و سوخت، در مجموع 2.6 میلیارد بشکه تولید پالایشگاهی، نزدیک به 630 میلیارد لیتر انتقال مواد نفتی و فرآورده و حدود 330 میلیارد لیتر فرآورده و سوخت توزیع کرده است که در نوع خود بی نظیر بوده و رکوردی قابل توجه در این عرصه بشمار می‌آید.

گزارشی از وضع کلی پروژه های در حال اجرای این مجموعه به شرح زیر است:

هم اینک شرکت ملی پالایش و پخش در زیر مجموعه های خود عملیات اجرایی و فنی 30 طرح بزرگ، شامل صد پروژه بزرگ و کوچک را در دست دارد که اعتبار لازم و هزینه اجرای آنها، در مجموع بالغ بر 430 هزار میلیارد ریال است، افزون بر این، برنامه احداث سه پالایشگاه جدید و ادامه عملیات طرح توسعه پالایشگاه ستاره خلیج فارس را نیز به ارزش 15 میلیارد یورو در برنامه ششم توسعه در دستورکار دارد، همچنین شرکتهای پالایشی واگذارشده، هفت طرح بزرگ برای حفظ ظرفیت و تداوم تولید در برنامه اجرایی خود گنجانده‌اند که در دل هریک تعداد زیادی پروژه عملیاتی و فنی تعریف شده است.

این پروژه ها بسته به نیاز های عملیاتی در 6 محور پالایشی، انتقال، توزیع، مخابرات، پژوهش و عمرانی تعریف و تقسیم شده‌اند، اکثر پروژه های مذکور با تکیه بر توان داخلی و مشارکت بخش خصوصی کشور به اجرا در آمده و در تامین کالاهای مورد نیاز نیز براساس سیاستهای اصولی وزارت نفت جمهوری اسلامی، درحد امکان از کالاهای ساخت داخل بهره برده است.

افزون بر 90 پروژه کوچک و بزرگ از مجموعه یادشده، درفاصله زمانی دهه فجر سال 93 تا اسفند 94 توسط شرکتهای تابعه اجرا شده و به بهره‌برداری رسیده یا خواهند رسید.

از مجموع 70 پروژه پالایشگاهی 29 پروژه در فاصله بهمن 93 تا بهمن 94، تعداد 18 پروژه در دهه فجر94 به بهره‌برداری رسیده و 23 پروژه نیز تا پایان سال راه‌اندازی خواهند شد.

از مجموع 10 پروژه بخش توزیع و ذخیره سازی، یک پروژه در مهرماه 94 و 5 پروژه در دهه فجر به بهره‎برداری رسیده و چهار پروژه دیگر تا پایان سال به بهره‌برداری خواهند رسید.

شایان یادآوری است که شرکت ملی پخش اقدام به گشایش و افتتاح 15 جایگاه سی.ان.جی در دهه فجر امسال کرده و در کنار آن، طرح برندسازی جایگاههای اختصاصی و جایگاههای تک سکویی پخش فرآورده نیز در آینده نزدیک آغاز می‌شود، در این فرجه زمانی شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت نیز 6 پروژه آماده بهره‌برداری در دست دارد.

در بخش پالایشگاهی، با بهره‌برداری از پروژه های یادشده، توان تولید داخلی بنزین و نفتگاز، استحصال گوگرد، حذف فرآورده های سنگین و کم ارزش از چرخه فرآورش، کاهش آلاینده های زیست محیطی، اصلاح فرآیند تولید و ظرفیت بهینه و استانداردسازی در پالایشگاههای داخلی به نحو مطلوب افزایش خواهد یافت.

به گزارش روابط عمومی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران، افزون بر این با بهره‌برداری از پالایشگاههای ستاره خلیج فارس، آناهیتا و مجتمع فراگیر سیراف که تا پایان برنامه ششم توسعه وارد سرویس می‌شوند، انتظار می‌رود با افزایش تولید پالایشگاهی به میزان تقریبی یک میلیون بشکه در روز، کشور ما در شمار صادرکنندگان مهم بنزین و نفت‎گاز قرار گیرد.

از مجموع پروژه های در حال اجرا، شمار قابل توجهی مطابق برنامه پیش بینی شده، امسال تکمیل و به نقطه صفر بهره‌برداری رسیده یا می رسند و دیگر پروژه ها نیز در آینده‌ای نزدیک مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرند، با افتتاح این پروژه ها، ظرفیت تولید بنزین یورو 4 در پالایشگاههای کشور به مرز 28 میلیون لیتر در روز خواهد رسید و تولید گازوییل نیز به مرز صادرات نزدیک می‌شود.

کد خبر 255025

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =