ساخت پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس شتاب گرفت

تکمیل و بهره برداری از پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس و اصلاح ساختار این طرح از نظر مالی، مدیریتی و ترکیب سهامداران و شتاب بخشی به این طرح برای دستیابی به تولید هر چه سریعتر از این پالایشگاه، یکی از دستاوردهای وزرات نفت در حوزه پالایش و پخش در سال 94 به شمار می آید.

به گزارش شانا، اولویت دهی به تکمیل و بهره برداری از پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس و اصلاح ساختار این طرح از نظر مالی، مدیریتی و ترکیب سهامداران و شتاب بخشی به این طرح برای دستیابی به تولید هر چه سریعتر از این پالایشگاه از جمله اولویتهای وزارت نفت در سال 94 بوده است، این طرح تا مهرماه 1392، 69.5 درصد پیشرفت داشته درحالی که تا انتهای آبانماه سال 1394 به 86 درصد پیشرفت رسیده است.

آغاز ساخت 8 پالایشگاه میعانات گازی در عسلویه

یکی دیگر از فعالیتهای وزارت نفت در بخش پالابش احداث هشت پالایشگاه کوچک 60 هزار بشکه‌ای میعانات گازی سیراف در منطقه عسلویه به ارزش حدود سه میلیارد دلار بود که فراخوان این پالایشگاه ها برگزار و هشت شرکت برای نخستین بار به صورت عمومی و در یک فرآیند اعتبارسنجی (بدون سرمایه گذاری دولتی) برای این منظور انتخاب شده‌اند. شرکتهای منتخب زمین خود را تحویل گرفته اند و همچنین مطالعات Basic Design طرح نیز آغاز شده است. با انجام این طرح همه میعانات گازی تولیدی کشور در داخل کشور مصرف خواهد شد.

یکی دیگر از فعالیتهای وزارت نفت قطع برداشت هیدروکربورهای غیراستاندارد تولیدی پتروشیمی ها برای اختلاط با بنزین مصرفی در کشور و جایگزینی آن با بنزین یورو چهار وارداتی بود، با افزایش تولید بنزین یورو چهار در داخل کشور و واردات حجم اندکی بنزین یورو چهار، هم اکنون در هفت کلان شهر کشور این نوع بنزین توزیع می‌شود که منجر به بهبود وضع محیط زیست در این شهرها شده است.

روند افزایشی تولید بنزین پاک (اصلاح شده) در پالایشگاههای امام خمینی (ره) شازند، شهید تندگویان تهران و تبریز و توزیع آن در کشو، روند افزایشی تولید نفت گاز تصفیه شده در پالایشگاههای امام خمینی (ره) شازند و شهید تندگویان تهران و توزیع آن در کشور و راه اندازی طرح توسعه و بهینه سازی پالایشگاه لاوان (همه واحدها به استثنای واحدهای تصفیه هیدروژنی نفتا و ایزومریزاسیون و گوگردزدایی از نفت‌گاز و نفت سفید و بازیافت گوگرد که تا پایان سال 1394 به بهره‌برداری می‌رسند، در سرویس قرار دارند) از جمله طرح های پالایشی در سال 94 بوده است.

آماده سازی واحد ایزومریزاسیون پالایشگاه لاوان برای راه اندازی، راه اندازی طرح بنزین سازی پالایشگاه تبریز، بهره‌برداری از طرح بنزین سازی پالایشگاه اصفهان، بهره‌برداری از همه واحدهای طرح بنزین سازی پالایشگاه آبادان (واحد الکیلاسیون بدلیل مشکلات واحد تولید اسید در سرویس قرار ندارد)، تکمیل  SRU پالایشگاه نفت آبادان با ظرفیت 100 تن در روز، تکمیل واحد GPTU پالایشگاه نفت آبادان با ظرفیت 27 هزار بشکه در روز گوگردگیری از بنزین مطابق استاندارد یورو چهار و تکمیل بخش گازوئیل منطقه استحصال طرح ساماندهی بندر صادراتی ماهشهر از دیگر پروژه های پالایشی کشور در سال جاری به شمار می آید.

متوسط تولید بنزین موتور در سال‌های 93-1392 به ترتیب معادل 67.5 و 64.9 میلیون ‌لیتر در روز و در هشت ماهه اول سال 1394 نیز معادل 66.8 میلیون لیتر در روز بوده است. شایان یادآوری است که از مجموع بنزین تولیدی در پالایشگاهها در هشت ماهه اول سال 1394 حدود 23 میلیون لیتر در روز بنزین اصلاح شده و سوپر بوده است.

میانگین تولید نفت گاز، نفت سفید، گاز مایع و نفت‌ کوره در هشت ماهه اول سال 1394 به ترتیب معادل 90.1 ، 9.8، 10.1 و 62.4 میلیون لیتر در روز بوده است.

سهم فرآورده های سبک از کل فرآورده های تولیدی اصلی پالایشگاه ها در سال‌های 93-1392 به ترتیب معادل 66 و 68 درصد و در هشت ماه سال 1394 نیز معادل 68.4 درصد بوده، که این موضوع نشان‌دهنده افزایش سهم تولید فرآورده های نفتی با ارزش است.

به گزرش معاونت برنامه ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزارت تفت تدوین، ابلاغ و اجرای دستورالعمل مربوط به طرح جامع خدمات سوخت‌رسانی به کشتی‌ها (بانکرینگ) و خدمات جانبی در خلیج فارس و دریای عمان در اجرای ماده (131) قانون برنامه پنجم توسعه. میزان بانکرینگ (مجموع بانکرینگ نفت کوره و نفت گاز) در سال‌های 93-1392 به ترتیب معادل 9 و 10.7 میلیون ‌لیتر در روز (بانکرینگ نفت کوره در سال‌های مذکور به ترتیب معادل 8.6 و 10.3 میلیون لیتر در روز و بانکرینگ نفت گاز به ترتیب معادل 0.4 و 0.4 میلیون لیتر در روز) و در هشت ماه نخست سال 1394 نیز معادل 13.4 میلیون ‌لیتر در روز (12.6 میلیون لیتر در روز نفت‌کوره و 0.8 میلیون لیتر در روز نفت گاز) بوده‌ است.

صادرات فرآورده‌های نفتی اصلی در هشت ماه سال 1394 معادل 31.6 میلیون لیتر در روز (26.2 میلیون لیتر در روز نفت کوره، 4.7 نفت گاز، 0.03 نفت سفید و 0.6 گاز مایع) بوده‌ است.

کد خبر 255040

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =