۲۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۰
  • کد خبر: 255052
سود صنایع بورسی در سال 95 افزایش می یابد

یک کارشناس بازار سرمایه، زمان رونق مداوم بازار سرمایه را سال 95 دانست و اظهار کرد: ایجاد تحول بنیادی در شرکتها نیازمند زمان است و مشاهده آثار اجرایی شدن برجام از سال آینده محسوس خواهد بود.

به گزارش شانا، حمیدرضا صفری، آثار عملیاتی اجرای برجام و رفع تحریمهای بین المللی بر سودآوری شرکتهای بورسی را نیازمند زمان دانست و گفت: به یکباره سود و زیان و صورتهای مالی شرکتها از این اتفاق دگرگون نخواهد شد.

وی درباره این که رفع تحریمهای بین المللی و گشایشهای اقتصادی چقدر در سودآوری شرکتهای بازار سرمایه تاثیرگذار است، افزود: شرکتها تا زمانی که با افزایش حجم فروش مواجه نشوند، افزایش سود نخواهند داشت و تا زمانی که در صورتهای مالی آنها شاهد رشد سودآوری نباشیم نمی توانیم شاهد رشد قیمت سهام به صورت پایدار در بازار سرمایه باشیم.

صفری، زمان رونق بازار سرمایه را سال 95 دانست و بیان کرد: تا زمانی که تغییر و تحولی بنیادی در اقتصاد کشور رخ ندهد تا به دنبال آن شرکتها از سودآوری برخوردار شوند، بازار سرمایه با رشد دنباله دار مواجه نخواهد شد.

وی با اشاره به این که شرکتهایی که مواد اولیه‌شان از خارج از کشور تامین می‌شود، از اجرایی شدن برجام تاثیر مثبت بسیاری می‌گیرند، تاکید کرد: از جمله این گروه ها، شرکتهای دارویی هستند، زیرا رفع تحریمها موجب می‌شود این مواد با قیمت مناسب‌تری به کشور وارد شود و در نتیجه سودآوری شرکتهای دارویی را افزایش می دهد.

این کارشناس بازار سرمایه به فضای محدود کاری شرکتهای حمل و نقل در زمان تحریمها نیز اشاره کرد و گفت:‌ در گذشته فضای کاری شرکتهای فعال در حوزه حمل‌ونقل به شدت محدود شده بود، اما با آزادی مراودات بین‌المللی، به‌طور قطع این‌گونه شرکتها نیز می‌توانند در مدت زمان کمتری از سودآوری بیشتری برخوردار شوند.

صفری در پاسخ به سوالی در خصوص این که کدام یک از صنایع از رفع تحریمهای بین المللی بیشترین سود را می برند، گفت: صنایعی که در زمان تحریمها آسیب بیشتری را متحمل شدند در زمان لغو آنها سودآوری بیشتری نیز خواهند شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارسرمایه، وی همچنین یکی دیگر از مهمترین مشکلات بنگاههای اقتصادی و صنایع را بدهیهای بالای دولت به آنها دانست و افزود: حجم بدهیهای دولت به بخش خصوصی در این سالها افزایش پیدا کرده است.

به گفته صفری، به دلیل کمبود نقدینگی دولت نتوانسته بدهی خود را به شرکتهای پیمانکاری بپردازد، اما اگر پولهای بلوکه شده ایران آزاد شوند، دولت قسمتی از این پولها را صرف پرداخت بدهیهای معوق خود خواهد کرد و به این ترتیب رونق در این گروه به وجود می‌آید.

کد خبر 255052

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =