عملیاتی شدن سیاستهای اقتصاد مقاومتی در صنعت نفت

گزارش «عملکرد صنعت نفت در اجرای سیاستها و برنامه‌های اقتصاد مقاومتی» هر سه ماه یکبار بر اساس چارچوب تدوین شده از سوی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور تهیه شده است و به سازمان مزبور و دیگر نهادهای ذیربط ارسال شود.

به گزارش خبرنگار شانا، برنامه اقتصاد مقاومتی در صنعت نفت بر اساس رهنمودهای 24 گانه مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در سیاستهای ابلاغی 29 بهمن سال 1392 تدوین و سوم مردادماه 1393 به تصویب شورای اقتصاد رسید.

اجرای برنامه های اقتصاد مقاومتی از همان روزهای نخست سال 1393 در رأس اقدامهای وزارت نفت قرار گرفت که مهمترین آنها شامل توسعه کامل میدان گازی پارس جنوبی، توسعه میدانهای نفتی مشترک غرب کارون و دیگر میدانهای مشترک نفتی و گازی از جمله آذر، توسعه ظرفیت داخلی پالایش میعانات گازی و نفت‌خام و بهینه سازی و بهسازی پالایشگاههای داخلی و ارتقای کیفیت فرآورده‌های نفتی داخلی، توسعه صنعت پتروشیمی بر اساس تکمیل زنجیره ارزش و تهیه خوراک مورد نیاز این صنعت، توسعه ظرفیت پالایشی گاز طبیعی و گازرسانی به شهرها و روستاها و افزایش صادرات گاز طبیعی، بهینه سازی مصرف انرژی و ایجاد تنوع در روشهای فروش نفت خام و فرآوردههای نفتی و همچنین برنامه های پشتیبان بالاخص داخلی سازی اقلام اساسی مورد نیاز صنعت نفت و تجهیز منابع انسانی و جلوگیری از فساد و ... است.

گزارش «عملکرد صنعت نفت در اجرای سیاستها و برنامه‌های اقتصاد مقاومتی» نیز هر سه ماه یکبار بر اساس چارچوب تدوین شده از سوی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور تهیه شده و به سازمان مزبور و دیگر نهادهای ذیربط ارسال شود.

به گزارش معاونت برنامه ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزارت نفت، در ادامه اقدمهای انجام شده در راستای اجرای هر چه بهتر و عمیقتر فرامین مقام معظم رهبری(مدظله العالی) در الگوی توسعه اقتصادی کشور, ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی به ریاست اسحاق جهانگیری, معاون اول رئیس جمهور, تشکیل شد تا با ارزیابی عملکرد گذشته و همچنین ترسیم چشم انداز آینده اقتصاد کشور و مستندات موجود، بازنگری در اهداف و برنامه های اقتصاد مقاومتی را به انجام رساند.

در این راستا 12 برنامه ملی برای اقتصاد مقاومتی تعریف شد که برنامه ملی نهم از برنامه های مصوب مذکور با عنوان «برنامه ملی توسعه ظرفیت تولید نفت و گاز و تکمیل زنجیره پایین دستی و توسعه بازار» به طور ویژه به برنامه های توسعه صنعت نفت اختصاص یافته‌است.

در این ارتباط کارگروه برنامه ملی نهم به ریاست وزیر نفت و با حضور نمایندگان عالیرتبه وزارتخانه های اقتصاد و دارایی و صنعت، معدن و تجارت و مدیر عامل صندوق توسعه ملی تشکیل شده و دبیرخانه کارگروه مزبور نیز در سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور مستقرشده است. کارگروه مزبور تاکنون 6 جلسه اصلی و بیش از 15 جلسه کارشناسی و فرعی برگزارکرده و در نتیجه برنامه نهایی مرتبط با کارگروه مزبور برای ارائه به ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی نیز تدوین شده و پروژه‌های مربوطه را نیز در دست اقدام دارد.

کد خبر 255062

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =