سیاستگذاری برای توسعه مبتنی بر صنعت و فناوری

مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی چگونگی سیاستگذاری برای توسعه مبتنی بر صنعت و فناوری را ضمن مقایسه وضع ایران و کره جنوبی بررسی کرد.

به گزارش شانا، دفتر مطالعات ارتباطات و فناوریهای نوین مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی با اعلام این مطلب که در کشورهای در حال توسعه رابطه میان اشتغال، فناوری و رفاه به شکلی منطقی درک نشده و تحت تاثیر الگوی توسعه مبتنی بر صدور مواد خام قرار گرفته است، افزود: در ایران نیز به دلیل فقدان درک درست از مفهوم توسعه، متخصصان در مورد مفاهیم بسیاری که در برنامه ریزی وجود دارد به اجماع نرسیده‌اند.

این گزارش می گوید: در پیش گرفتن سیاستهای کوته نگرانه، فعالیتهای تولیدی را تا مرز توقف کامل پیش برده و با تجویز نسخه های سیاستی تعدیل ساختاری، بدون توجه به ساختار نهادی لازم برای آن نه تنها مسائل توسعه نیافتگی رفع نشده، بلکه زمینه برای سوء استفاده احتمالی گروه های خاص فراهم می شود.

در ادامه این گزارش آمده است، در حالی که دولت کره جنوبی با مدیریت اقتصاد کلان و طراحی یک مدل «سرمایه داری مدیریت شده » این کشور را از جامعه ای عقب مانده به توسعه یافته هدایت کرد.

عملکرد خیره کننده، رشد اقتصادی و تغییرات ساختاری در کره صرفا نتیجه فعالیت آزادانه عوامل بازار نبوده و به طور کامل با هدایت دولت حاصل شده است.

دولت توسعه گرای کره به منظور توسعه صنعتی و فناورانه، سیاستهایی نظیر انتخاب بخشهای خاص و ارائه کمکهای مختلف به آنها، جلوگیری از رقابت شدید میان بخشها، سوق دادن بخش خصوصی به ایجاد بنگاه های بزرگ (چائبول)، مدیریت مصرف خصوصی به منظور انباشت سرمایه و مداخله در بازار اعتبارات و هدایت آنها به سوی بخشهای خاص را در پیش گرفت و با تکیه بر تولید محوری و تمرکز بر پنج راهبردی شامل فولاد، پتروشیمی، خودرو، کشتی سازی و الکترونیک (ICT) توانست به یکی از موفق ترین کشورهای در حال توسعه دنیا با درآمد سرانه هنگفت تبدیل شود.

این گزارش ادامه می افزاید: با مطالعه سیر تحولات اقتصادی کره جنوبی و ایران متوجه می شویم آنچه امروز کره جنوبی را از گذشته آن متفاوت کرده و اهداف دولتمردان آن را محقق ساخته آگاهی از نقش بسزای فعالیتهای تولیدی در فرآیند توسعه اقتصادی و پر و بال دادن به این فعالیتها است.

به منظور انجام اصلاحات نهادی لازم و با درس گرفتن از تجربه موفق کره، باید حمایتهایی در جهت بسط طول و عرض بنگاه ها فراهم شود تا امکان رشد بنگاههای کوچک و متوسط و تبدیل آنها به بنگاه های بزرگ فراهم شود و در نتیجه توان رقابت پذیری و پایداری در بازار به وجود آید.

 برای دریافت جزئیات این گزارش اینجا کلیک کنید. 

کد خبر 255085

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =