تعامل ایران با جهان مبتنی بر صادرات نفت بود

مشاور اقتصادی رئیس جمهوری گفت: نوع تعامل ایران با جهان در سالیان گذشته، تجاری و مبتنی بر صادرات نفت، صادرات غیرنفتی و واردات کالا و نه سرمایه گذاری تجاری بود، اما آنچه جهان در حال توسعه 20 سال گذشته را متحول کرده، سرمایه گذاری خارجی است.

به گزارش شانا به نقل از خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران، مسعود نیلی، مشاور رئیس جمهوری و دبیر ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، امروز (شنبه، 24 بهمن ماه) در یازدهمین همایش بین‌المللی مدیریت پروژه در سالن همایشهای رازی گفت: توسعه روابط اقتصادی بین‌المللی در پساتحریم، نیاز اصلی کشور در شرائط کنونی است که فرصتها و تهدیدهایی را به همراه دارد، ایران از این فرصت بهره‌مند است تا با درگیر کردن منافع اقتصادی قدرتهای منطقه و بین‌الملل بتواند به توسعه سیاسی و اقتصادی دست یابد.

وی افزود: امروز ایران در یک مقطع حساس و سرنوشت ساز اقتصادی قرار گرفته که اتخاذ تصمیمهای سنجیده می‌تواند مسیر رو به رشدی برای آن ترسیم کرده و کشور را به یک قدرت نوظهور اقتصادی تبدیل کند.

نیلی تصریح کرد: وجود 45 درصد جمعیت کشور در فاصله سنی 15 تا 34 سال، فرصتی مغتنم برای اقتصاد کشور است که در صورت استفاده بهینه و فراهم سازی منابع لازم، می‌توان مقدمات دستیابی به رشد کشور را فراهم آورد.

مشاور اقتصادی رئیس جمهوری ادامه داد: امروز اقتصاد کشور به تحولاتی نیاز دارد که توسعه سرمایه گذاریها یکی از الزامهای اصلی آن محسوب می‌شود و تحقق برنامه اشتغال و رشد اقتصادی در قالب نگرش خوش بینانه به رشد سالانه سرمایه گذاری 18.9 درصدی نیازمند است و در حالت بدبینانه این رقم 13.8 درصد مورد انتظار است، در حالی که در چهار دهه گذشته بالاترین نرخ رشد سرمایه گذاری کشور 10 درصد بود.

وی افزود: منابع خارجی مورد نیاز برای تحقق اشتغال و رشد اقتصادی سالانه به ترتیب 54 و 28 میلیارد دلار در خوشبینانه و بدبینانه ترین حالت است، اما چنین ارقامی تاکنون تجربه نشده است.

دبیر ستاد هماهنگی اقتصادی دولت تاکید کرد: کاهش بی سابقه 81 درصدی درآمدهای نفتی کشور در چهار سال گذشته، اهمیت شرائط فعلی را مضاعف ساخته و نمی‌توان در دستیابی به اهداف یاری رسان باشد.

نیلی تصریح کرد: نوع تعامل ایران با جهان در سالیان گذشته، تجاری و مبتنی بر صادرات نفت، صادرات غیرنفتی و واردات کالا و نه سرمایه گذاری تجاری بود، اما آنچه جهان در حال توسعه 20 سال گذشته را متحول کرده، سرمایه گذاری خارجی است.

مشاور اقتصادی رئیس جمهوری گفت: براساس سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی مشخصه برونگرایی و درونزایی مورد تاکید بوده و برنامه‌ریزی تولید ملی متناسب با نیازهای صادراتی از جمله فرازهای آن است.

وی اعلام کرد: ایران از ظرفیت و مزیت بالایی برای جذب سرمایه گذاری خارجی برخوردار بوده و مشخصه تنها کشور امن منطقه، وجود نیروی انسانی تحصیل کرده، همچنین ذخایر غنی نفت و گازی، مواد معدنی، ظرفیتهای سرشار گردشگری از ویژگیهای جمهوری اسلامی است.

نیلی افزود: نفوذ سیاسی و اقتصادی بیگانگان و خدشه دار شدن استقلال کشور، از دست رفتن ظرفیتهای داخلی ایجاد شده در دوران تحریمها و بروز مجدد بحران بدهیهای خارجی، سه نگرانی بزرگ کشور در دوران پساتحریم و حرکت به سوی برون گرایی است.

دبیر ستاد هماهنگی اقتصادی دولت تصریح کرد: توسعه روابط اقتصادی بین‌المللی در پساتحریم، فرصتها و تهدیدهایی برای کشور ایجاد می‌کند و درگیر شدن منافع اقتصادی با کشورهای منطقه و بین‌المللی به ثبات سیاسی و اقتصادی ایران، از جمله فرصتهای پیش رو است و امید می‌رود با عملکرد مطلوب و شایسته، مسیر رو به رشدی برای اقتصاد کشور ترسیم شود.

کد خبر 255100

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =