معاملات نفتی ایران تابع نظام مالی بین المللی است

قائم مقام معاون وزیر نفت درامور بین الملل و بازرگانی گفت: معاملات نفتی ایران تابع نظام مالی بین المللی است، اما دریافت پول نفت در پساتحریم با دیگر ارزها انجام می شود.

مسعود هاشمیان اصفهانی در گفتگو با خبرنگار شانا با بیان این که معاملات نفتی ایران به دلار انجام می شود، تاکید کرد: ایران پول فروش نفت را در پساتحریم طبق توافق با مشتریان و براساس ارزهای که بانک مرکزی عنوان می کند، دریافت خواهد کرد.

وی با بیان این که دریافت پول نفت به «یورو» از برنامه های ایران در پساتحریم است، افزود: با این وجود در صورتی که بانک مرکزی خواستار دریافت پول نفت به ارزهای دیگر باشد پول نفت با همان ارز دریافت می شود.

هاشمیان افزود: درخواست ایران برای دریافت پول نفت خود به یورو، یوان یا دیگر ارزهای قدرتمند جهانی براساس ملاحظات اقتصادی انجام شده نه مسائل سیاسی.

صفرعلی کرامتی، معاون مدیر امور بین‌الملل در بازاریابی و عملیات نفت خام شرکت ملی نفت ایران نیز پیشتر به شانا گفته بود: اولویت نخست ایران برای دریافت پول و مطالبات نفتی «یورو» است.

وی درباره این که آیا در قراردادهای جدید فروش نفت که با شرکتهای خارجی امضا می شود مبنای دریافت پول بر اساس یورو گذاشته شده است، گفت: این موضوع بستگی به توافق دو طرف دارد، اما تمایل شرکت ملی نفت ایران دریافت پول نفت با ارز یورو است.

کرامتی با بیان این که شرکت ملی نفت برای دریافت پول نفت چند ارز معتبر را در نظر گرفته است، یادآور شد: مشتریان اروپایی به دلیل آن که یورو پول رسمی آنهاست مشکلی برای پرداخت پول نفت خام با این ارز ندارند.

کد خبر 255104

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =