شرایط برای گسترش همکاریهای نفت و انرژی ایران و ترکیه مهیاست

سفیر ایران در ترکیه با تاکید بر این که طبق پیش بینی ها حجم تجارت تهران و آنکارا در بخش انرژی باید 15 میلیارد دلار باشد، گفت: ایران و ترکیه می توانند همکاریهای خود در زمینه نفت، گاز و انرژیهای تجدید پذیر را گسترش دهند.

به گزارش شانا، علیرضا بیکدلی در پایان دوران ماموریت خود در نشستی با نمایندگان رسانه های جمعی ترکیه در آنکارا با تاکید بر نقش تعیین کننده رسانه ها در روابط میان تهران و آنکارا گفت: روابط میان ایران و ترکیه در هر وضعی باشد رسانه ها در تعیین این وضع نقش تعیین کننده ای دارند و به دلیل این که روابط ایران و ترکیه هم اکنون جایگاه مطلوبی دارد، رسانه ها نیز در این زمینه نقش مثبتی ایفا کرده اند.

وی با تاکید بر اینکه، توجه رسانه های دو کشور به مناسبات دو طرف نشانگر اهمیت روابط است، گفت: روابط ایران و ترکیه در حوزه های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و امنیتی گسترده است و رسانه ها نیز به دلیل گستردگی این روابط هر روز به مسائل دو طرف می پردازند.

سفیر ایران در آنکارا با اشاره به این که روابط دوستانه ایران و ترکیه این اطمینان را می دهد که روابط در مسیر مثبت بوده و این مسیر ادامه می یابد، گفت: در هر زمان مسادل و معضلات جدیدی شاید پیش روی روابط دو کشور قرار گیرد،اما باید اطمینان داشته باشیم که سازوکارهای لازم را برای حل این مسائل در اختیار داریم.

بیکدلی با اشاره به این که اهداف بزرگی پیش روی روابط دو کشور است، گفت: بدون همکاری ایران و ترکیه توسعه دو طرف میسر نمی شود و به صراحت می گویم، در کنار هم بودن و نزدیکی دو کشور سبب قدرتمندی و ثروتمندی دو طرف می شود و جدایی این دو نیز سبب تضعیف آنها می شود و نباید فراموش کرد که افزون بر نیاز متقابل، منطقه و جهان اسلام نیز نیازمند اتحاد و نزدیکی ایران و ترکیه است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به سفر هفته گذشته ابراهیم رحیم پور، معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت خارجه ایران به ترکیه گفت: وی در این سفر با فریدون سینرلی اوغلو، قائم مقام وزارت خارجه ترکیه و نیز امید یالچین، معاون وزیرخارجه دیدار کرد و این ملاقات پنج ساعته فرصتی برای طرح همه مسائل در ارتباط با ابعاد همه جانبه روابط دو کشور فراهم کرد.

به گفته بیکدلی، دو طرف در این سفر برای سال برنامه ریزی و پیشنهادهای خود را نیز ارائه کردند و همسو با این اهداف در 6 ماه نخست امسال احمد داوداوغلو، نخست وزیر ترکیه از ایران دیدار خواهد کرد و سفر محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه به ترکیه انجام می شود و افزون بر آن دکتر حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران نیز برای شرکت در سومین اجلاس شورایعالی همکاریهای راهبردی دو کشور به آنکارا سفر می کند.

وی افزود: دیدار سه جانبه وزیران خارجه ایران- ترکیه و جمهوری آذربابجان در تهران و نیز مجموعه ای از سفرهای اقتصادی دو طرف نیز در 6 ماه نخست انجام خواهد شد.

سفیر ایران در آنکارا هدف گذاری برای رساندن حجم تجارت دو کشور به رقم 35 میلیارد دلار در سال 2017 میلادی را یادآور شد و افزود: رقم یاد شده می تواند تحقق یابد، ایران و ترکیه در سالهای تحریم رقم مبادلات اقتصادی 23 میلیارد دلار را تجربه کرده اند، دو کشور زیرساختهای لازم را برای رشد و توسعه اقتصادی دو جانبه فراهم کرده اند.

وی با تاکید بر این که طبق پیش بینیهای به عمل آمده دو طرف در بخش انرژی می باید 15 میلیارد دلار حجم تجارت داشته باشند، گفت: مسئله حکمیت و داوری میان دو کشور بر سر صادرات گاز ایران به ترکیه به نتیجه رسیده است و دو طرف می توانند همکاریهای خود در زمینه نفت، گاز و انرژی های تجدید پذیر را توسعه دهند؛ افزون بر این قرار گرفتن ترکیه در مسیر ترانزیت ایران به اروپا فرصتی را برای توسعه همکاریها در بخش حمل و نقل فراهم می کند.

به گزارش ایرنا، بیکدلی با اشاره به این که در 1.5 سال گذشته از بخش خصوصی ترکیه برای دوران پساتحریم به منظور شناسایی بازار ایران دعوت شده است، گفت: ترکیه در دوران تحریمها در کنار ایران قرار داشت و مردم ایران این مسئله را فراموش نمی کنند؛ آنکارا مزیتهای اقتصادی فراوانی درباره اقتصاد ایران دارد، اما باید این مزیتها را به حرکت درآورد و با رقبای قدرتمند خود رقابت کند.

وی با اشاره به این که هنوز در بخش خصوصی ترکیه نوعی احتیاط درباره بازار ایران وجود دارد، گفت: کارشناسان و صاحبنظران باید به بخش خصوصی در این رابطه جسارت دهند.
کد خبر 255113

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =