پتروشیمی ها و پالایشگاهها از صنایع پیشرو در پساتحریم خواهند بود

پتروشیمی ها و پالایشگاهها به دلیل کیفیت کار خود، تولیدات، امکانات و مزیتهای اقتصادی که دارند، به طور قطع جزو قابل اعتمادترین شرکتهای بورس خواهند بود و می توانند موتور محرک این بازار برای سالهای آینده باشند.

به گزارش شانا، یک کارشناس بازار سرمایه گفت: هنوز معلوم نیست که نقطه تعادل کجاست و ممکن است قیمتها همچنان بالا و بالاتر رود، اما بدون شک در جایی متوقف می شود و تصحیح قیمتها صورت می گیرد که البته پیش بینی این که آن نقطه کجاست بسیار سخت خواهد بود.

وی افزود: تا پیش از دیماه امسال حجم معاملات روزانه در بهترین حالت حدود 150 میلیارد تومان بود؛ اما اکنون این حجم به بیش از 600 میلیارد تومان رسیده است که این نشان می دهد موج جدیدی از سرمایه گذاران و منابع سرمایه ای در حال ورود به بازار است.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: دلیل اصلی که رشد بازار در 45 روز اخیر و افزایش 25 درصدی شاخص قیمتها و نقدی این است که با رخدادهای دو سال اخیر، سرمایه گذاران ما واکنشهای منفی بیش از حد از خود نشان داده اند؛ از طرفی با اجرایی شدن برجام و اطمینان از آثار مثبت آن، حرکتهای خوش بینانه و واکنشهای مثبت آغاز شده است.

برزنی گفت: آن دوره دو ساله ای را که از دیماه 92 تا دیماه 94 شاهد ریزش شاخصها، قیمتها و حجم معاملات بودیم، دورانی بود که فشارهای تحریمی آثار خود را بر اقتصاد و بازار ما نشان داده بود.

وی ادامه داد: اخبار و اطلاعات، به طور مستقیم بر تصمیم سرمایه گذاران تاثیر می گذارد. اگر مثبت و خوش بینانه باشد، سرمایه گذار تصمیم می گیرد که سهمی را بخرد و زمانی که اخبار نامناسب و نومیدانه باشد، این واکنشها منفی است؛ در عین حال تاثیری که این اخبار بر رفتار سرمایه گذار و رفتار قیمت می گذارد، بیش از حد لازم بوده است.  

برزنی تصریح کرد: در همه جای دنیا در پیشرفته ترین بازارهای سرمایه یا بازارهای نوظهور، یک عنصر رفتاری از سرمایه گذاران سرمی زند و آن over reaction یا واکنشهای بیش از حد لازم در قبال اخبار است که این اتفاق، تعادل را به هم می زند.

وی با بیان این که گاه حتی در طول یک هفته یا یک روز، شاخص در معاملات صبح منفی و بعد از ظهر مثبت شده است، گفت: با این حال، بازار سرانجام، خودش را پیدا کرده و به یک نقطه تعادل رسیده است.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: بخش عمده افزایش 25 درصدی شاخصها و قیمتها، ناشی از  تصحیح قیمتی است که به دلیل واکنش منفی سرمایه گذاران در گذشته بروز کرده است؛  یک بخش دیگر هم به دلیل خوشبینانه شدن اخبار و واکنشهای مثبتی است که سرمایه گذاران از خود بروز می دهند. از طرفی هم اصولا سرمایه گذاری برای انتظارات آینده صورت می گیرد و در حال حاضر، انتظارات آینده خوش بینانه است.

وی در پاسخ به این پرسش که صنایع پیشرو در پسابرجام کدامند، گفت: پتروشیمیها و پالایشگاهها به دلیل کیفیت کار خود و تولیدات و امکانات و مزیتهای اقتصادی که دارند، به طور قطع جزو قابل اعتمادترین شرکتهای بورس خواهند بود و می توانند موتور محرک این بازار برای سالهای آینده باشند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه، برزنی گفت: بعد از اینها می توانیم روی بانکها و همین طور معدنی ها نظر مثبت داشته باشیم.  

وی در عین حال این نکته را هم ناگفته نگذاشت که بازیگران و سرمایه گذاران در بازار رفتارهای متفاوتی دارند؛ برخی بنیادی کار می کنند، عده ای دیگر هم معامله گران روزانه هستند که از نوسانات استفاده می کنند.

برزنی با اشاره به این که بازار سرمایه برای بلندمدت و میان مدت طراحی شده است، به سرمایه گذاران توصیه کرد تحت تاثیر نوسانات کوتاه مدت، تصمیم خود را تغییر ندهند.

وی در پایان گفت: کسانی که بلند مدت می اندیشند و  و روی سهام بنیادی کار می کنند، همیشه برنده اند؛ اما از معاملات روزانه و همراه با تعجیل، اغلب واسطه های مالی منتفع می شوند.

کد خبر 255133

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =