تولید روزانه 500 میلیون فوت مکعب گاز از فاز 19 آغاز می‌شود

مجری طرح توسعه فاز 19 پارس جنوبی از تولید روزانه 500 میلیون فوت مکعب گاز از سکوی اقماری SPD2 در هفته نخست اسفندماه خبرداد.

حمیدرضا مسعودی در گفتگو با خبرنگار شانا با اشاره به پایان عملیات احداث خط لوله 32 اینچ،گفت: هم اکنون عملیات تزریق گاز شیرین از خشکی به دریا انجام می شود و پس از رسیدن به فشار مورد نظر؛ پیش بینی می‌شود در هفته نخست اسفندماه، تولید روزانه 500 میلیون فوت مکعب از سکوی اقماری SPD2 آغاز شود.

وی با اشاره به پایان عملیات اجرای خط لوله میان سکوی SPD2 و 19C افزود: روزانه 500 میلیون فوت مکعب گاز تولیدی از سکوی SPD2 به پالایشگاه خشکی منتقل و پس از آن عملیات شیرین‌سازی و تزریق به شبکه سراسری انجام خواهد شد.

مجری طرح توسعه فاز 19 پارس جنوبی با اشاره به پایان عملیات ساخت ردیف چهارم پالایشگاه فاز 19 پارس جنوبی، تصریح کرد:‌ به محض این‌که گاز ترش از دریا به پالایشگاه ارسال شود عملیات شیرین سازی آغاز می شود.

وی پیشرفت کلی طرح را 91 درصد اعلام کرد و افزود: هم‌اکنون بخش حفاری 99.5 درصد، خشکی 90 درصد، سکوها 83.5 درصد و خط لوله 95 درصد پیشرفت دارند. 

مسعودی پیش از این گفته بود: تا پایان اردیبهشت ماه سال 95، همزمان با ورود گاز ترش سکوی 19C به پالایشگاه، دومین ردیف شیرین سازی گاز (ردیف یکم) نیز راه‌اندازی و روزانه یک میلیارد فوت مکعب گاز به خط ششم سراسری ارسال می شود.

به گزارش شانا، پروژه فاز ١٩ در ناحیه  غربی مخزن مشترک پارس جنوبی قرار گرفته و تاسیسات خشکی این فاز در منطقه تمبک (حدود ٢١٠ کیلومتری جنوب شرقی بندر بوشهر) با مساحتی در حدود ٢١٨ هکتار بین پالایشگاههای فازهای ١١ و ١٢ پارس جنوبی و در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس واقع شده است.

در پالایشگاه گازی فاز ١٩ پارس جنوبی روزانه حدود ٥٧ میلیون مترمکعب مخلوط گاز ترش، میعانات گازی، آب و دیگر ناخالصی‌ها از تاسیسات دریایی دریافت و پس از پالایش به محصولات قابل مصرف تبدیل می‌ شود.

طرح توسعه فاز ١٩ میدان گازی پارس جنوبی در خرداد ما سال ١٣٨٩ از سوی شرکت نفت و گاز پارس (POGC) و در قالب یک قرارداد EPC قیمت مقطوع به کنسرسیومی متشکل از شرکت‌های پتروپارس لیمیتد و پتروپارس ایران (جهت اجرای تاسیسات خشکی و عملیات حفاری) و شرکت IOEC (برای ساخت و اجرای سکوهای دریایی و خطوط لوله زیردریایی) و تحت رهبری شرکت پتروپارس واگذار شد.

کد خبر 255154

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =