درآمدهای نفتی در پساتحریم صرف سرمایه گذاری اقتصادی می‌شود

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گفت: باتوجه به این که ما هم اکنون در شرائط پساتحریم قرار داریم و محدودیت در فروش نفت نیز از میان رفته است، دولت باید کمتر از درآمدهای نفتی استفاده کند و این درآمدها صرف سرمایه گذاری اقتصادی شود.

به گزارش خبرنگار شانا، محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت و رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی، امروز (یکشنبه، 25 بهمن ماه) با حضور در اتاق بازرگانی ایران به گفتگو با اعضای بخش خصوصی پرداخت.

وی در این نشست گفت: شاید در سالهای گذشته انتقادهایی به برنامه های توسعه کشور وارد می‌شد، اما عمده انتقادها به نحوه اجرای آنها بوده است، بنابراین باید بتوانیم چنین برنامه‌ای را به درستی اجرا کنیم.

نوبخت تصریح کرد: قرار بود از سال 1384 تا 1404 به حدی از توسعه یافتگی رسیده است و در علم و فناوری نیز در جایگاه نخست منقطه قرار گیریم، اما چند سال گذشت و ما حتی به نیمه راه نیز نرسیدیم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی عنوان کرد: باتوجه به این که ما هم اکنون در شرائط پساتحریم قرار داریم و محدودیت در فروش نفت نیز از میان رفته است، دولت باید کمتر از درآمدهای نفتی استفاده کند و این درآمدها صرف سرمایه گذاری اقتصادی شود.

وی ادامه داد: باید بتوانیم به رشد 8 درصدی و توسعه اقتصادی دست یابیم، اما این موضوع به معنای آن نیست که بازاری برای دیگران باشیم، بلکه باید به سمت توسعه سرمایه گذاریهای مشترک حرکت کنیم.

نوبخت با بیان این که در سال نخست برنامه ششم توسعه همه مشکلات اقتصادی و صنعتی رفع نخواهد شد، افزود: امروز موضوعهایی از جمله آب، محیط زیست و صندوقهای بازنشستگی با چالشهایی روبرو هستند که اگر فکری برای حل چالشهای آن نشود با مشکلاتی مواجه خواهند شد.

سخنگوی دولت تصریح کرد: امروز، میادین مشترک نفت و گاز، معادن، حمل و نقل ریلی و غیره پیشران توسعه کشور هستند که باید بتوانیم مشکلات و تنگناهای آنها را برطرف کنیم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی عنوان کرد: طی برنامه ششم توسعه سهم نفت در بودجه کاهش محسوسی خواهد یافت، اما سهم درآمدهای مالیاتی در بودجه سنواتی افزایش می‌یابد.

وی با بیان این که سیاست دولت تضعیف پول ملی نیست و نرخ ارز در کشور شناور و مدیریت شده است، گفت: صادرات غیرنفتی در بودجه سال 95 افزایش خواهد یافت، همچنین تلاش داریم نسبت به حذف یارانه خانواده های پردرآمد اقدام کرده و منابع آزده شده از آنرا به بخش تولید اختصاص دهیم.

کد خبر 255156

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =