نخستین واحد فناوری تولید قطعات خطوط لوله نفت و گاز در منطقه راه‌اندازی شد

با راه اندازی نخستین واحد فناوری تولید قطعات خطوط لوله و نفت وگاز، پس از چهار شرکت از کشورهای آمریکا و انگلیس؛ ایران به پنجمین دارنده فناوری ساخت قطعات خطوط لوله دریایی بدل شد.

به گزارش شانا، اکبر ترکان، مشاور رئیس جمهور و رئیس شورای عالی مناطق آزاد و ویژه در آئین راه اندازی نخستین واحد سازنده قطعات و تجهیزات تعمیر و نگهداری خطوط لوله نفت و گاز بخشهای خشکی و دریایی ایران در جزیره کیش، با اشاره به اهمیت تولید کالاهای دانش بنیان در صنعت نفت کشور با بیان این که جزیره کیش یکی از قطبهای فعال پشتیبانی صنایع نفت و گاز است، تصریح کرد: این منطقه علاوه بر وجود دهها شرکت سازنده و عرضه‌کننده خدمات تخصصی صنعت نفت نظیر حفاری، ساخت سازه‌های دریایی و غیره، میزبان صدها شرکت سازنده دانش بنیان در حوزه نفت و گاز است که همسو با الگوی توسعه صادرات محور در این منطقه شکل گرفته‌اند. 

وی گفت: ساخت سازه‌ها و قطعات مورد نیاز خطوط لوله نفت و گاز نظیر نشت بند خطوط لوله و نظایر آن تا سالهای گذشته در اختیار کشورهای آمریکا و انگلیس و منحصرا در اختیار چهار شرکت بین المللی از این دو کشور بوده است که اکنون با حمایتهای لازم از سوی دولت، دومین خط تولید این شرکت که عموما به جهت استفاده در بخش دریا از تراز مهندسی و فناوری بسیار بالایی برخوردار است راه اندازی می شود. 

رئیس شورای عالی مناطق آزاد با بیان این‌که پیش از این تامین نیاز عمده مگاپروژه‌های صنعت نفت و گاز در این بخش از مبادی خارجی انجام می‌شد، افزود: خوشبختانه این شرکت ایرانی علاوه بر تامین نیازهای داخلی توانسته است با گشایش بازارهای جدید صادراتی به روی این دست از کالاهای ایرانی،  تولیدات خود را به بسیاری از کشورهای آسیایی و خلیج فارس و، اروپا و افریقا صادر کند و این در شرائطی است که اکنون، ایران به تنها کشور برخوردار از این فناوری در منطقه بدیل شده است. 

توده فلاح مدیرعامل شرکت شید آرین نیز در این مراسم گفت: خطوط لوله نفت و گاز به طور عمد در اثر فرسودگی، تصادف و سایر مسائل عملیاتی دچار خوردگی، ترک و نشت شده و موجب بروز زیانهای اقتصادی و تخریب و آلایندگی های شدید زیست‌محیطی می شوند؛ از این رو محصولاتی را طراحی و تولید کرده‌ایم که از نشتی‌ها جلوگیری و تعویض بخشهایی از خطوط لوله را در کمترین زمان و به صورت دائم میسر می‌کند.

وی تصریح کرد: داخلی سازی چرخه تامین کالا و اجرای این دست از خدمات، مسیرهای انتقال نفت و گاز به ویژه در بخشهای فراساحل را با امنیت و ثبات بیشتری همراه ساخته است. 

مدیرعامل این شرکت خصوصی ویژگی بارز این دست از کالاها را در استراتژیک بودن آن دانست و گفت: دسترسی سریع طرحهای نفت و گاز کشور به این تکنولوژی و قطعات خصوصا خدمات پس از فروش با یک گارانتی قابل اعتماد، علاوه بر تسهیل روند بهره‌برداری از ذخایر انرژی، استمرار منافع اقتصادی کشور را به دنبال خواهد داشت. 

وی با اشاره به رفع انحصار در ساخت قطعات و انجام خدمات تخصصی تعمیر و نگهداری خطوط لوله نفت و گاز در ایران، عنوان کرد: این شرکت پس از رقیبان آمریکایی و انگلیسی، سومین سازنده جهانی برخوردار از این فناوری در سطح بین المللی است که از زمان راه‌اندازی اولین خط تولید کالاهای خود موفق به صادرات محصول به 22 مقصد خارجی شده است. 

فلاح افزود: راه‌اندازی این خط تولید که با حمایتهای صنعت نفت و سازمان مناطق آزاد کشور و با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی صورت گرفته است علاوه بر پشتیبانی فعال از طرحهای بزرگ نفت و گاز کشور در ارائه کالاهایی با کیفیت جهانی، صرفه جویی ارزی مطلوبی را تاکنون برای کشور به دنبال داشته است. 

کد خبر 255163

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =