پرداخت یارانه به شرط صرفه جویی در مصرف سوخت سبب توسعه می شود

وزیر نفت با اشاره به این که پرداخت یارانه در صورت صرفه جویی مصرف سوخت به سرمایه گذاران سبب توسعه کشور می شود، گفت: با یارانه ها می توان در کشور تحول ایجاد کرد.

به گزارش خبرنگار شانا، بیژن زنگنه عصر امروز (سه شنبه، 11  اسفند ماه) در آیین امضای تفاهمنامه طرح نوسازی 65 هزار کامیون و کشنده فرسوده میان وزارت نفت و وزارت راه و شهرسازی با تبریک حضور پرشور مردم در انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری به وجود بندی در سیاستهای اقتصاد مقاومتی مبنی بر استفاده از ظرفیت یارانه ها برای توسعه کشور اشاره کرد و گفت: طرحهای بند «ق» بودجه سال 93 یا ماده 12 قانون رفع موانع تولید بهترین بندی است که برای هدفمندی یارانه ها عمل می شود.

وی با بیان این که مابه التفاوت قیمت سوخت داخلی و بین المللی در سال 92، سالانه 70 میلیارد دلار بود، افزود: با محاسبه قیمتهای کنونی این رقم سالانه به 35 میلیارد دلار می رسد که از این رقم می توان برای توسعه کشور در صورت تحقق صرفه جویی استفاده کرد.

وزیر نفت با اشاره به این که برنامه ریزی وزارت نفت در سال 92 به منظور بهینه سازی مصرف سوخت تکمیل و در بودجه سال 93 تصویب و امسال به عنوان ماده 12 قانون رفع موانع تولید دائمی شد، اظهار کرد: در این طرحها، آغاز کار با سرمایه گذاران است که با لغو تحریمها نیز با امکان فاینانس این طرحها تسریع می شود.

به گفته وی، نوسازی 65 هزار کامیون و کشنده فرسوده، جایگزینی 140 هزار تاکسی فرسوده با تاکسیهای پایه گازسوز، 17 هزار اتوبوس درون شهری، نوسازی حمل و نقل ریلی، برقدار کردن چاههای آب کشاورزی و ارتقای 600 هزار موتورخانه موجود در کشور از دیگر طرحهای بهینه سازی مصرف سوخت هستند.

زنگنه با اشاره به این که در مجموع 22 میلیارد دلار طرح بهینه سازی در شورای اقتصاد تصویب شد، تصریح کرد: برخی طرحها نیز مانند توسعه متروی کلانشهرها نیز در شورای اقتصاد در حال تصویب هستند که در این طرح نیز به ازای مسافری که از مترو استفاده می کند، صرفه جویی صورت می گیرد و دولت بازپرداخت آن را به سرمایه گذاران پرداخت می کند.

طرحهای بهینه سازی مصرف سوخت تقاضا را تحریک می کند

وزیر نفت با بیان این که بازپرداختها در همه طرحهای بهینه سازی مصرف سوخت براساس صرفه جویی صورت می گیرد، گفت: با یارانه ها می توان در کشور تحول ایجاد کرد و تقاضا را تحریک کرد و وزارت نفت با این طرحها و با پرداخت یارانه تقاضا را تحریک می کند و اقتصاد را برای سرمایه گذاران بهبود می بخشیم.

وی با اشاره به این که تحریک تقاضا در کشور سبب ایجاد اشتغالزایی می شود، ادامه داد: اجرای طرحهای ماده 12 قانون رفع موانع تولید، صرفه جویی مصرف سوخت، کاهش شدت انرژی و بهبود محیط زیست را به دنبال دارند.

زنگنه با بیان این که سیستم حمل و نقل در کشور، هنوز یک سیستم بدوی است، گفت: حمل و نقل در همه صنایع کشور کاربرد دارد بنابراین نوسازی سیستم حمل و نقل نقشی بسزا در اقتصاد کشور دارد.

وزیر نفت یادآور شد: امیدواریم طرحهای دیگر بهینه سازی مصرف سوخت نیز در آینده ای نزدیک به نتیجه و به مرحله امضای قرارداد برسند.

وی با اشاره به این که رکن مهم طرح نوسازی کامیونها وزارت صنعت، معدن و تجارت است، تصریح کرد: این وزارتخانه با همکاری با تولیدکنندگان کامیونها، فاینانسها و لیزینگ می تواند کار را به خوبی پیش ببرد.

زنگنه رکن همکار وزارت نفت را در بهینه سازی مصرف سوخت، سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای عنوان کرد و گفت: نقش بارنامه و جی پی اس در اجرایی شدن طرح نوسازی کامیونها بسیار مهم است زیرا بازپرداخت به سرمایه گذاران با توجه به بارنامه و حمل بار صورت می گیرد.

صرفه جویی 7 میلیارد لیتری

وزیر نفت با اشاره به حمایت وزارت نفت به عنوان جزیی از دولت از طرح نوسازی کامیونها نه به دلیل صرفه جویی سوخت بلکه به دلیل اجرای سیاست اقتصاد مقاومتی افزود: در این طرحها هیچ هزینه ای نباید صورت گیرد و تنها با پولی که هدر می رود این طرحها پیش می رود.

وی با بیان این که در طرح نوسازی 65 هزار کامیون در مجموع 2.7 میلیارد دلار به سرمایه گذاران پرداخت می شود، اظهار کرد: در 5 سال نخست اجرای این طرح 95 میلیون تن و در 10 سال، 194 میلیون تن کاهش گازگلخانه ای را شاهد خواهیم بود.

زنگنه ادامه داد: براساس برآوردها در 5 سال نخست طرح نوسازی کامیونها نیز هفت میلیارد لیتر صرفه جویی سوخت صورت می گیرد.

وزیر نفت گفت: امیدواریم سال آینده طرح مشترک تغییر نحوه تحویل سوخت براساس پیمایش در کامیونهای برون شهری کامل شود.

کد خبر 256119

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =