کارخانه های کامیون سازی و قطعه سازان فعال می شوند

وزیر نفت 65 تقاضا برای کامیون و کشنده را ظرف چهار تا پنج سال آینده بی سابقه عنوان کرد و افزود: با انجام این کار، کارخانه های کامیون سازی و قطعه سازی ایران فعال می شوند.

به گزارش خبرنگار شانا، بیژن زنگنه عصر امروز (سه شنبه، 11 اسفندماه) پس از امضای تفاهمنامه طرح نوسازی 65 هزار دستگاه کامیون و کشنده فرسوده در جمع خبرنگاران گفت: به سرمایه گذاران این طرح در مجموع  2 میلیارد و 700 میلیون دلار ( بیش از هشت میلیارد تومان) یارانه صرفه جویی پرداخت می شود.

وی محل این مبلغ را به استناد ماده 12 قانون رفع موانع تولید و از محل صرفه جویی سوختی دانست که کامیونهای جدید ایجاد می کنند و یادآور شد: مصرف کنونی گازوئیل کامیونهای موجود به ازای هر 100 کلیومتر، 50 تا 55 لیتر است، اما کامیونهای جدید با همان ظرفیت، 30 تا 35 لیتر گازوئیل مصرف خواهند کرد.

زنگنه با بیان این که 25 لیتر گازوئیل صرفه جویی شده، به صاحبان کامیونها پرداخت می شود و این پرداخت بر اساس میزان پیمایش، بارنامه و جی پی اس (GPS) آنها خواهد بود، افزود: هرچه پیمایش و کار کامیونها بیشتر باشد یارانه بیشتری دریافت می کنند.

وزیر نفت افزود: این سوختی که هم اکنون هدر می رود و خاصیتی جز آلودگی محیط زیست ندارد، صرف نوسازی ناوگان، بهینه سازی مصرف سوخت، کاهش شدت انرژی، ایجاد اشتغال و از همه مهمتر بهبود محیط زیست می شود.

وی با بیان این که 65 هزار تقاضا برای کامیون ظرف چهار تا پنچ سال آینده در کشور بی سابقه است و گفت: با انجام این کار، همه کارخانه های کامیون سازی و قطعه سازی در سراسر ایران فعال می شوند.

وزیر نفت همچنین به موضوع راه آهن نیز اشاره کرد و با بیان این که در این زمینه مصوبه ای از شورای اقتصاد به میزان بیش از هفت میلیارد دلار داریم، افزود: این طرح مربوط به توسعه حمل و نقل ریلی، بار و مسافر است که انشاء ا.. ظرف ماههای آینده آن را به موافقتنامه بدل می کنیم که با توجه به اهداف این طرح کار بزرگی خواهد بود.

زنگنه با بیان این که در بخش شهری بحث مترو نیز یک اصل است و هم اکنون بخشی از آن تصویب شده است، اظهار کرد: همچنین نوسازی 140 هزار تاکسی از طریق جایگزینی تاکسی و ونهای پایه گاز سوز و 17 هزار اتوبوس درون شهری از طریق اتوبوسهای پایه گاز سوز جایگزین نیز از دیگرهای طرحها و مصوبه های شورای اقتصاد است.

 

کد خبر 256120

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =