کامیونهای نو و استاندارد 5 سال یارانه می گیرند

معاون وزیر نفت گفت: درطرح نوسازی 65 هزار دستگاه کامیون و کشنده فرسوده به هر کامیون نوسازی شده استاندارد که پیمایش مناسب دارد، در طول پنج سال یارانه تعلق خواهد گرفت.

به گزارش خبرنگار شانا، مهدی رحمتی عصر امروز (سه شنبه، 11 اسفندماه) در مراسم امضای تفاهمنامه طرح نوسازی 65 هزار دستگاه کامیون و کشنده فرسوده با اشاره به این که پیشنهاد این طرح برای پرداخت مجموع یارانه صرفه جویی به میزان 2 میلیارد و 762 میلیون دلار به شورای اقتصاد در دوم اردیبهشت ماه امسال اصلاح و ابلاغ نهایی شد، افزود: در این طرح برای هر سه دسته کامیون و کشنده، ضمن الزام به از رده خارج کردن کامیون فرسوده و جایگزینی خودروی مشابه یا با ظرفیت بالاتر استاندارد اقدام می شود.

رحمتی با بیان این که بر اساس محاسبات به ازای پیمایش خودروی جدید با بار یا بدون بار و مقایسه مصرف سوخت کامیون با کامیون فرسوده قبلی بر حسب مطالعات به ازای هر صد کیلیومتر به طور میانگین حدود 15 تا 25 لیتر صرفه جویی سوخت صورت می گیرد، اظهارکرد: با توجه به قیمت نفت هر بشکه 60 دلار، به طور میانگین حدود 6 دلار به ازای هر صد کیلومتر پیمایش یارانه تعلق می گیرد.

وی با اشاره به این که با توجه به پیمایش کامیونهای نو در ایران، بهینه سازی شرایط بارگیری (دو سربار حداقل 80 درصد سه بار) سالانه به طور میانگین حدود 200 میلیون ریال یارانه صرفه جویی سوخت قابل حصول است، افزود: در این طرح به هر کامیون نوسازی شده استاندارد (همراه با خروج یک دستگاه کامیون فرسوده) که پیمایش مناسب دارد، در طول پنج سال یارانه تعلق خواهد گرفت.

معاون وزیر نفت با بیان این که در این طرح کلیه عملیات از رده خارج کردن کامیون فرسوده و جایگزینی با کامیون صفر کیلومتر، تامین تسهیلات جایگزینی کامیون نو و پشتیبانی ده ساله قطعات و تعمیرات بعهده سرمایه گذار یا تامین کننده خواهد بود، یادآور شد: سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای متولی راهبری طرح و مکمل نقش کارخانه و در سرویس نگهداشتن خودرو است.

وی تاکید کرد: اطلاعات حمل بار و دیگر اطلاعات پیمایش مورد نیاز طرح و همچنین بخشی از یارانه سود این نوسازی (افزون بر یارانه صرفه جویی سوخت) نیز به عهده سازمان راهداری است.

معاون برنامه ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزارت نفت با بیان این که وزارت نفت اطلاعات سوختگیری هر کامیون و راهبری طرح را بعهده دارد، یادآور شد: کل یارانه سوخت صرفه جویی شده کامیون نو نسبت به کامیون فرسوده و از رده خارج شده را در مدت پنج سال به سرمایه گذار پرداخت خواهد کرد.

رحمتی با بیان این که شرایط رکود شدید بازار حمل بار، فرسودگی بالای ناوگان، راندمان بالا بخش حمل و نقل، پیمایش ناچیز کامیونهای خود مالکی در طی سال سبب شده سالانه کمتر از یکهزار کامیون نو به بازار حمل و نقل وارد شود، افزود: اجرای این طرح در طول چهار سال و همزمان با رشد اقتصادی کشور، برای اشتغال بخش تولید خودرو ساخت قطعات و تعمیرگاهها و حمل و نقل امید بخش خواهد بود.

کد خبر 256125

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =