استفاده از توان 13 شرکت داخلی برای نوسازی کامیونها

وزیر راه و شهرسازی گفت: در طرح نوسازی 65 هزار دستگاه کامیون و کشنده فرسوده از توان 13 شرکت داخلی که در تولید کامیون نقش دارند، استفاده می شود.

به گزارش خبرنگارشانا، عباس آخوندی عصر امروز (سه شنبه، 11 اسفندماه) در مراسم امضای تفاهمنامه طرح نوسازی 65 هزار دستگاه کامیون و کشنده فرسوده در جمع خبرنگاران با اشاره به این که هم اکنون در ناوگان حمل و نقل جاده‌ای کشور ۱۲۷ هزار کامیون با سن بالای ۲۷ سال وجود دارد، افزود: در این مرحله ۶۵ هزار کامیون که سن آنها بالای ۳۵ سال است نوسازی می‌شوند.

وی با بیان این که  در مرحله بعد از این طرح و با همکاری وزارت نفت تلاش داریم سن ناوگان را به حد استاندارد خود یعنی ۲۵ سال برسانیم، یادآور شد: هم اکنون اولویت اصلی ما نوسازی ناوگان بالای ۳۵ سال است.

وزیرراه و شهرسازی مدت اجرای این پروژه را چهارساله دانست و با بیان این که هم اکنون ظرفیت تولید کامیون در کشور براساس گزارش وزارت صنعت، معدن و تجارت حدود ۲۵ هزار کامیون در سال است، اما عملکرد تولید بیشتر از ۱۰ هزار کامیون نبوده است، اظهار کرد: این تفاهمنامه برابر ۶.۵ سال تولید عملکردی پارسال کل صنعت کامیون ایران بوده است که تقاضای بسیار بزرگی را وارد بازار می کند.

آخوندی با اعلام این که برآورد اولیه از ارزش ریالی این پروژه ۲۰ هزار میلیارد تومان است، افزود: دو پارامتر در اجرای این طرح پیگیری می‌شود که نخست نوسازی ناوگان است که سبب کاهش مصرف سوخت می شود و دیگری افزایش پیمایش و راندمان کامیون است.

آخوندی با بیان این که براساس توافق صورت گرفته بسته به پیمایش کامیون رقم ما‌به‌التفاوت به متقاضیان داده می‌شود، یادآور شد: اگر کامیونی ۱۰۰ هزار کیلومتر در سال پیمایش کند یک رقم و اگر کامیونی ۲۰۰ هزار کیلومتر پیمایش داشته باشد دو برابر رقم مورد قبل را دریافت می‌کند.

وی اظهار امیدواری کرد که با اجرای این طرح از جهت بهبود شرایط محیط زیست و افزایش بهره‌وری اتفاقهای خوبی رخ دهد.

وزیر راه درباره این که آیا در این طرح کامیونهای داخلی جایگزین می شوند، اظهار کرد: همه شرکتهای تولید کامیون در کشور با یک مشارکت خارجی تولید مشترک انجام می‌دهند و بدون شک در این طرح از توان ۱۳ شرکتی که در تولید کامیون نقش دارند، استفاده خواهد شد.

آخوندی درباره این که متقاضیان این طرح چگونه می توانند مراجعه کنند، افزود: افراد متقاضی می‌توانند با مراجعه به سایتی که با همکاری شرکت بهینه سازی مصرف سوخت طراحی شده است (behsama.ir) ثبت‌نام خود را انجام دهند.

وزیرراه و شهرسازی درباره اینکه چه زمانی کامیونها تحویل متقاضیان می شود، اظهار کرد: پس از ثبت نام و طی کردن مراحل اولیه ظرف مدت ۴ ماه تحویل کامیونها تحویل داده می شود و تا سال ۱۴۰۲ نیز کل هزینه‌ها باید به تدریج پرداخت و تسویه شود.

کد خبر 256128

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =